Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dyonne schreef:Pas op dat je het niet te erg gaat vragen. Dan worden ze er niet losser van. Ik heb een pony die lang los moet werken. Vaak worden ze na een galop ook veel losser.
starletta schreef:nee niet eerst longeren voor je gaat rijden ; dat is alleen maar moe makerij ! maar longeren is weer wel goed , slof , bijzet , pasoa tuig . afwisselen! en onder het zadel lekker links rechts er door heen werken ook op je slangen voltes . wel consequent blijven niet er ff lekker door heen trekken! en natuurlijk de contra stelling.
Succes
starletta schreef:ja het is toch iedereen zn eigen mening kom zeg maak er eens niet zo probleem van ! natuurlijk maak je hem moe met longeren je moer er gewoon gelijk op, tenzij ja als het een driftkikker is of een heethoofd what ever , en hulp teugels zijn super met longeren!
dat stukje volg ik niet! Met rijden worden ze ook moe, moet je het daarom ook maar laten

. Hmmm...ik vind hulpteugels goed als je ze nodig hebt met je paard. Zo wil ik graag nog een tijdje werken met eenvan mijn paarden op pessoa-teugel met longeren. Ik wil er voor zorgen dat die achterhand er gewoon lekker onder komt, en dat lukt je natuurlijk niet zo maar. Ja, eigenlijk zie ik dus alleen maar positieve dingen in het longeren (mits je het goed doet). En het hoeft geen moemakerij te zijn...anders stop je toch al na een halfuurtje
? (is volgens mij al gezegt, maar daar ben ik het gewoon mee eens).
. Daarbij is het moeilijk om instructie ook te laten werken met een arabier als zij zelf andere rassen onder hun hoede hebben). In ieder geval ben ik eerst aan het werk gegaan met hem normaal te kunnen longeren. Dat heeft lang geduurd maar nu kan het. Hij reageert stipt op mijn aanwijzingen en ok, hij wil nog wat naar buiten kijken af en toe maar ook dat lossen we nog wel op. Toen ik hem fatsoenlijk en met rust kon longeren ben ik met hem aan het werk gegaan om hem soepel te krijgen en vooral op rechts (renbaan dus alleen links soepel) ook soepel te krijgen. Dit heb ik met de Pessoa gedaan. 2 x per week heb ik er mee getraind en al na 2 weken kon ik resultaat zien. Hij ging vooral ruimer lopen dus ik deel de ervaring van Johanna hierin niet. Mijn paard is er degelijk mee vooruit gegaan en als mijn pessoa weer gemaakt is dan ga ik er ook zeker weer mee verder en train ik er ook ons andere paard mee.
. Maar het maakt je paard ook erg soepel en voor jezelf is het ook een goede oefening. Ik als -0 ruiter heb er veel aan gehad. Verder ga ik via een kennis van me wat meer met centered riding doen. Ach ja, ik hoopte dat ik niet meer hoefde te dressuren. Zowel Raak als ik vinden er geen R**T met hoofdletters aan. Maar ja, het is hoe dan ook wel belangrijk.
, ik ook en daarom hou ik denk ik ook van ze
. Maar dat is wat ik er mee bedoel en dus niet dat niemand er mee om zou kunnen gaan.