Paard heeft heel ritueel met halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Paard heeft heel ritueel met halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 23:35

Dit doet ie alleen als ik met bit rijd.
Het gaat dus zeg maar zo:

We houden halt, met bit gaat dit een beetje moeizaam en op zijn sam's het bit 'ontwijkende'
Zodra we stilstaan gaat gélijk de kop naar rechts en dan kijkt ie omhoog? en daarna gaat de kop naar links en kijkt ie weer omhoog :+ en dan gaat de kop eindelijk een keertje recht en dan kijken we alsnog omhoog. :Y) als ik even iets druk erop houd en na veel geduld zakt het koppie dan eindelijk. :Y) Dit probleem heeft misschien met het feit te maken dat ie het bit/druk niet goed weet te accepteren (zie andere topic) maar dit is toch wel zo gruwelijk irritant en ik wil er ook niet teveel aan plukken, als ik mijn benen er te vaak aan doe word het steigeren dus teveel been is ook niet dé optie. :n

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:52

ik gooi maar ff een optie op hoor ;)
maar als je naar het halthouden toe rijd houd je hem dan nagevelijk dus eigenlijk dat hij de kans niet krijgt om omhoog te komen met zijn hoofdje.
Bijv je bent aan het stappen hij loopt lekker lang en laag en over zijn ruggetje lekker ontspannen en je laat hem halthouden op je zit. ( knieen aanknijpen) en zwaar zitten, ophouding(kje) naar halthouden vraagje en los
wat doe die dan.?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:53

Tja, ik gooi in de lucht wat je misschien niet horen wil... maar volgens mij moet je gewoon van dat bit af. Dan gaat alles toch goed? Je hebt het al zolang geprobeerd, ik zou het gewoon accepteren.... fijner voor jou, fijner voor het paard.

NicoleHorses

Re: Paard heeft heel ritueel met halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 23:57

thanks.
dat probeer ik, maar zal proberen het nog minder met m'n handen te doen.
bedankt :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:11

Ga is met je billen op je handen zitten :+
En knijp je billen bij elkaar, voel je wat er met je zitknobbels gebeurd?

Ik heb mijn paard leren halthouden ohz: Commando HOOO, billen 1 seconde knijpen.
Nu begrijpt hij dat dat halthouden is _O- :')
Klinkt misschien wat raar :o , maar het werkt en ik hoef niet aan de teugels te komen :D

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 00:12

hahahaha
die ga ik oefenen :+

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:15

Voel je wat ik bedoel? _O- _O- _O-

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:18

De paarden die ik dit heb zien doen deden het allemaal omdat de ruiters teveel op de hand reden. Hoe rijd je naar het halthouden toe? Misschien moet je het punt van het afremmen gewoon langer maken en langer maken, rond houden, los van de voorkant en maar zachtjes remmen met vooral je zit en stem en ondersteunen met je hand. Tot hij uiteindelijk bijna zelf stilstaat en jij gewoon contact kunt houden en hij netjes rond blijft.
In het begin zal het wel even duren, maar als je het halthouden meer vanuit hem laat komen, is er vaak ook meer rust in je paard en wil hij dus waarschijnlijk wel nagevelijk blijven. Ook als hij op het punt van biiijna halthouden toch weer zijn kop in de lucht gooit: Doorstappen! En weer opnieuw beginnen.

Doei: zo gaat mijn paard harder als ik dat doe :P Ik druk meer mijn knien tegen de wrongen aan als ik hem op mijn zit terug wil rijden. Die van jou is logischer, maar dit zit er op de een of andere manier ingebakken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:22

Het bit is ook niet de rem en logisch dat hij omhoog komt als je te veel been geeft,
Neem les en leer op je zit terug komen.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 11:03

Rijd goed op je zit terug door je bekken naar achteren te kantelen, je hakken uit te drukken en jezelf lang te maken. Houd je daarbij een beetje stijf, dus niet meer lekker meebewegen in de beweging.
Neem een klein beetje druk op de teugel, maar heel belangrijk is het om die druk eraf te halen bij de kleinste reactie terug. Soms blijven ruiters druk op het bit houden tot het paard helemaal stilstaat. Door druk te verminderen weet het paard dat zijn reactie goed is en zal hij verder terugkomen. Als men er druk op houdt heb je kans dat het paard gaat "zoeken" hoe hij er vanaf kan komen door zijn hoofd te kantelen of omhoog te steken.
Als hij mooi nageeflijk is maar steekt na het halthouden zijn hoofd omhoog, houd dan licht druk op het bit en drijf aan. Blijf been geven tot hij netjes zakt. Ontspan dan been en hand en zeg braaf en rijd weer verder. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 11:08

Ik zou hem eens goed laten nakijken op verborgen wolfskiesjes...
Soms zitten deze net onder het tandvlees en dat irriteert behoorlijk met een bit in, vergelijk het met een splinter in je vinger waar op gedrukt wordt.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 11:16

Ik zou dan het halthouden even laten zitten. En alleen soms de overgang er naar toe oefenen. Volgensmij is dat al moeilijk genoeg. Dus tempo wisselingen in stap.
Met je billen aanknijpen is ook een goede tip. Als je dat moet oefenen kan je dat het beste doen bijv. B afwenden en dan als een paar meter voor E bent halt zetten. Dan eet hij het eerder door.