Rustig blijven tijdens het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyfortuna

Rustig blijven tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 22:59

Ik maak me vaak veel te druk tijdens het rijden.
Met een paard met (bijna) alle knopjes lukt het me wel.
Maar ze zeggen dat ik meer kan.
Dus dan kom ik paarden waar niet alle knopjes 1, 2, 3 op zitten.
Dan maak ik me druk en als ik dan ook nog eentje in me les heb zitten waar alles zo makkelijk lijkt dan stop ik vaak, ga ik stappen en zit ik me alleen maar druk te maken.
Dan zegt mijn instructrice dat ik hem weer moet op pakken.
Meestal ben ik weer rustig en met haar hulp lukt het me wel.
Maar ik rij ook andere paarden en dan is er geen instructrice bij.
En als het me dan niet lukt weet ik niet precies hoe ik het moet oplossen.
Mijn probleem is nu eigenlijk dat als iets niet lukt dat ik er maar op door blijf hameren en TE streng wordt.
En ik rij te veel met me handen.
En zo blijf ik er geen plezier in houden.
En ik heb 1keer les gehad van iemand en toen ging het super!
Toen hield ik me rustig, zelfs toen dat paard er 2 keer van door schoot en een mege bok verkocht(Waar zelf die jonge van stond te kijken en geloof me hij heeft wat paarden onder ze kont gehad!)
Ook help ik vaak op concour en dan zie je die paarden stuiteren en die ruiters zitten er zo rustig op en weten gelijk weer de rust er in te krijgen.
Daar sta ik van te kijken hoe makkelijk ze dan doen.
Kan iemand me alsjeblieft helpen? |(

RianneH

Re: Rustig blijven tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:03

De gouden regel met paarden is toch wel je geduld bewaren. Dus heel veel tot 10 tellen, diep adem halen en even je gedachten verzetten. En verder zou ik zeker regelmatig blijven lessen, zeker als je zegt dat dat zo goed helpt.
Misschien de lat voor jezelf ook niet zo hoog leggen dat je je geduld verliest omdat het nu en zo moet gebeuren?

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 23:07

RianneH schreef:
De gouden regel met paarden is toch wel je geduld bewaren. Dus heel veel tot 10 tellen, diep adem halen en even je gedachten verzetten. En verder zou ik zeker regelmatig blijven lessen, zeker als je zegt dat dat zo goed helpt.
Misschien de lat voor jezelf ook niet zo hoog leggen dat je je geduld verliest omdat het nu en zo moet gebeuren?

Ik heb elke week les.
Ik zal binnen kort weer even vragen of hij me weer even wil helpen. ;)
En bedankt voor de tip zou proberen om de lat niet zo hoog te leggen.
Maar het komt vooral omdat ik iemand in de les heb waar het allemaal zo makkelijk lijkt. :(

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:09

tot 10 tellen! geloof me het werkt echt.
ik heb ongeveer hetzelfde als jij alleen bij mij is het als het paard niet luistert, (wegrennen, kei hard op de hoek af gaan).
dan kan ik gewoon niet rustig blijven.
sinds ik een nieuwe instructeur heb gaat het echt zo veel beter ook als ik zelf rijd, en ook het rijden zelf is verbeterd. (nu is het wel zo dat mijn paard het erg goed aanvoelt als ik ook maar een beetje geirriteerd wordt dus dat zal ook mee spelen.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:16

joyfortuna schreef:
RianneH schreef:

Ik heb elke week les.
Ik zal binnen kort weer even vragen of hij me weer even wil helpen. ;)
En bedankt voor de tip zou proberen om de lat niet zo hoog te leggen.
Maar het komt vooral omdat ik iemand in de les heb waar het allemaal zo makkelijk lijkt. :(

Met andere woorden: Je legt de lat te hoog. Je wil op diegene lijken waardoor je waarschijnlijk spanning opbouwt en niet meer goed na kunt denken.
Accepteer dat je misschien nog niet zo goed kan rijden als die ander, probeer trots te zijn op jezelf als het goed gaat en maak er niet zo'n wedstrijd van! Desnoods vraag je aan je instructrice of zij er op wil letten en je een seintje wil geven als je weer te streng wordt.
Verder is het gewoon een kwestie van veel oefenen. Dan wordt het wat automatischer. Als er dan wat mis gaat "weet"je lichaam al wat je gaat doen. gewoon geduld hebben en plezier proberen te behouden!

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 23:19

Dankje. ;)

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:22

Is goed joh! Ik heb hetzelfde probleem. Alleen dan met mensen. Ik doe te veel mijn best, ik verkramp en weet niet meer wat te doen. Dus ik snap je wel :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:29

Zie dat je 14 bent, klinkt stom maar in de pubertijd heb je hier meestal veel meer last van, zal vast met de jaren wat minder worden, ik heb er ook wel een beetje lastig van, erg lastig maar probeer je in het paard te verplaatsen op zo'n moment dat hij ook zijn best probeert te doen en het misschien gewoon niet snapt of dat er iets medisch is?? het zijn ook maar beesten die een bit ingeduwt krijgen en een zadel op de rug met zo'n 60 kilo op de rug, tsja klinkt afgezaagt maar bij deze gedachte krijg ik vaak medelijden met paard lief en verdwijnt de woede en frustratie :D

succes meissie! :)

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 23:36

Dankje. ;)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:31

Ik heb dit ook gehad, en ben eens zo kwaad geworden op het paard dat ik rijd dat ik mij vanaf nu kan beheersen, omdat ik er nog altijd kwaad om ben, op mezelf. (Denk nu niet dat ik haar heb lopen slaan ofzo, wel snauwen en te hard geweest in m'n hand en been).
Leg je lat niet te hoog, ga eventjes stappen als je gefrustreerd raakt en gewoon eens diep in- en uitademen. Ook helpt het, bij mij dan ook, om altijd in m'n achterhoofd te houden dat wij totaal het recht niet hebben om kwaad te worden op een paard. Als hij heel erg loopt te klieren, ok, maar anders?
Wij steken een bit in het paard z'n mond, leggen er een zadel op, 'snoeren' hem in en gaan erop zitten. En wat doet een paard? Een paard heeft zo'n sterke 'will to please' dat die nog doet wat je vraagt ook!
Het is logischer om je paard dankbaar te zijn als het wel goed gaat, over het algemeen doen paarden van nature hun best voor jou, ze doen wat je vraagt, om jou een plezier te doen. Dan mag je best wat geduld met ze hebben ook, ze kunnen nu eenmaal niet ruiken wat je van hen verwacht...
Geen verwijt he ts, het is gewoon dat ik jou probleem ook had maar met dit in m'n achterhoofd te houden kan ik mezelf beheersen. Niet dat ik altijd de kalmte zelf ben hoor, maar toch dat ik zeker niet meer onredelijk doe.

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 11:40

Dankje. ;)
Zal proberen het in me achter hoofd te houden.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:48

Je moet maar heel weinig willen. ;) Dan blijf je vanzelf rustiger. Die ruiters die jij ziet die er heel rustig dat oplossen weten wat ze willen. Ze willen dat hun paard weer ontspant en weer naar hen luistert. Dat is immers het belangrijkste. Van daaruit kun je verder.

Als je merkt dat je zelf gaat stressen gewoon terug gaan naar de basis. En niets meer doen dan nodig is. Het enige wat je dan wil is dat je paard naar jou luistert en daar focus je ook op. Verder moet je er dan echt opletten dat je niet met je handen gaat lopen prutsen, want dan veroorzaak je alleen maar meer stress. Zorg dat je heel bewust rijdt, denk na welke hulp je wil geven en welke reactie je daarop wilt. Wil je bijv. aandraven, let je op dat je de hulp helemaal goed geeft. Denk steeds na over wat je van je paard wil vragen en stel verder geen eisen. Als de ontspanning er niet echt komt, maar hij luistert wel braaf dan is het goed genoeg.

Merk je dat het jou niet lukt om zelf ontspannen te blijven. Stap even af en stap maar verder aan de hand tot je zelf rustig bent.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:22

Vraag waarom je bepaalde dingen moet doen en blijf doorvragen tot he het weet! Als je weet waarom zal je de logica die achter het rijden zit steeds beter gaan begrijpen, waardoor je zelf problemen kunt gaan oplossen én vermijden! Je druk maken is meestal een vorm van onmacht! Dus zorg dat je weet waarom! Achter alles zit een reden, een logica! Leer die en je zal zelf een stuk handiger worden én waarschijnlijk ook rustiger blijven omdat je dan begrijpt waarom je paard dit of dat doet!

Veel succes! Ik vind het trouwens al heel knap dat je dat van jezelf door hebt en dat je opzoek gaat naar oplossingen!

Chapeau!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:27

Ik ben ook iemand die gauw z'n geduld verliest. Omdat ik dit oneerlijk vind tegenover het paard toe kap ik er dan gewoon even mee. Gaat de galop niet lekker, gaat hij er alleen maar vandoor, zit ik hem in z'n mond omdat ik geïrriteerd raak, dan ga ik even stappen. Gewoon even aan de lange teugel, even uitblazen en als ik vind dat we weer opnieuw kunnen beginnen ga ik met frisse moed opnieuw beginnen. Mijn lesgeefster vind dit ontzettend irritant omdat ze altijd meteen begint te brullen dat ik niet moet opgeven, maar ik weet van mezelf dat ik alleen maar geïrriteerd raak en dat het daardoor alleen maar beter wordt. Ik hou altijd even een pauze en probeer het daarna weer.

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:36

Ik ben er ook zo eentje hihi! Zelf ga ik dan heel even stappen en even ' tot 10 tellen' zoals de anderen al zeggen en dan ga ik weer door. En als jij je druk maakt, voelt je paard dat waarschijnlijk en wordt hij zelf ook gespannen.
Ik denk dat je gewoon door moet zetten, bij mij werkt dat altijd!
Succes!

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 21:47

Dankje! ;)

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:10

joyfortuna schreef:
Ik maak me vaak veel te druk tijdens het rijden.
Met een paard met (bijna) alle knopjes lukt het me wel.
Maar ze zeggen dat ik meer kan.
Dus dan kom ik paarden waar niet alle knopjes 1, 2, 3 op zitten.
Dan maak ik me druk en als ik dan ook nog eentje in me les heb zitten waar alles zo makkelijk lijkt dan stop ik vaak, ga ik stappen en zit ik me alleen maar druk te maken.
Dan zegt mijn instructrice dat ik hem weer moet op pakken.
Meestal ben ik weer rustig en met haar hulp lukt het me wel.
Maar ik rij ook andere paarden en dan is er geen instructrice bij.
En als het me dan niet lukt weet ik niet precies hoe ik het moet oplossen.
Mijn probleem is nu eigenlijk dat als iets niet lukt dat ik er maar op door blijf hameren en TE streng wordt.
En ik rij te veel met me handen.
En zo blijf ik er geen plezier in houden.
En ik heb 1keer les gehad van iemand en toen ging het super!
Toen hield ik me rustig, zelfs toen dat paard er 2 keer van door schoot en een mege bok verkocht(Waar zelf die jonge van stond te kijken en geloof me hij heeft wat paarden onder ze kont gehad!)
Ook help ik vaak op concour en dan zie je die paarden stuiteren en die ruiters zitten er zo rustig op en weten gelijk weer de rust er in te krijgen.
Daar sta ik van te kijken hoe makkelijk ze dan doen.
Kan iemand me alsjeblieft helpen? |(

eigenlijk wat je nu zegt, is dat je onzeker bent. je twijfel aan je zelf en maakt daardoor fouten, als er iemand bij je is.. ben je rustig omdat je dat persoon vertrouwd. je zegt het eigenlijk zelf al.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:12

Ik rij ook een paardje die af en toe zooo vervelend kan zijn dat ik d'r het liefst een gigantische knal met m'n zweep wil geven maar daar los je niks mee op ik ga dan even stappen weer even proberen op te pakken en dan weer rustig verder lukt het echt niet stop dan en probeer het de volgende keer opnieuw want zo doe je en je paard en jezelf geen plezier.

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 23:16

Dank jullie wel! ;)
Ik denk dat het nu echt beter gaat! (hoop ik!)
Zal ook even aan mijn instructrice vragen of ze er op wil letten.
Echt bedankt! :D

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:27

Je wilt niet weten hoe vaak ik op mijn pony zit en denk.
Maarja, geweld/strengheid is nooit de oplossing.
Dus laat ik dan alles vallen (lekkerlijk, laat de teugels los en ga op mezelf lopen schelden regelmatig :+ )
en als ik me weer rustig voel, probeer ik het weer opnieuw, en omdat het de vorige keer niet gelukt is, zonder verwachtingen, zodat het alleen maar mee kan vallen :j

_mariska_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:15

hoi hoi!
Wat je schrijft herken ik heel goed!.
Vaak wanneer het niet goed gaat wordt ik boos op mezelf en dat voelt mijn paard.
En ja dan gaat rijden niet...met spanning. Mijn paard is heel gevoelig voor mijn stemming en op hoe ik tegen hem praat.
Ben ik vrolijk en geduldig dan pakt hij dat zo op. Maar wanneer ik boos of verdrietig ben en ik ga rijden dan weet ik van te voren al dat het geen zin heeft en dat ik beter eerst wat aan mijn stemming kan doen. :D
Hoe moeilijk ook, geduld is zo belangrijk. Wanneer ik ga rijden en ik praat wat tegen hem dan ontspant hij direct en als ik zo af en toe tijdens de lessen/inrijden voor wedstrijd tegen hem praat/beloon dat werkt gewoon super.
succes

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:37

Hoi,

klinkt heel stom, als ik zenuwachtig wordt ga ik gewoon neurien, wordt ik vanzelf weer rustig en paard ook :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:32

eva1979 schreef:
Hoi,

klinkt heel stom, als ik zenuwachtig wordt ga ik gewoon neurien, wordt ik vanzelf weer rustig en paard ook :D

Zal bij meer mensen denk ik wel helpen, je moet je dan even ergens anders op concentreren dan op wat je allemaal wel niet fout doet waardoor je je daar minder aan stoort. Best een goed idee eigenlijk!

Verder: Gewoon lekker genieten van het op een paardenrug zitten. Iemand die beter rijdt heeft daar ongetwijfeld ook veel moeite voor gedaan en met de tijd kom jij daar ook wel. Gewoon plezier hebben in de dingen die er goed gaan en accepteren dat er nog dingen zijn die je moet leren of aan anderen over moet laten.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:12

Haha heb ik ook gedaan!
In tijden dat mijn paard echt alles deed om me eraf te mikken ging ik gewoon keihard door de bak heen zingen 'Ik houu van jou, álleeeeen van jou, ik kan niet leven in een wereld zonder jou :') '
wat zullen mensen wel nie gedacht hebben :)) t'hielp wel! :D

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:46

Je moet inderdaad haalbare doelen voor jezelf stellen. Als een bepaald (makkelijk) onderdeel of een oefening goed gaat, kun je weer wat moeilijkers proberen. Probeer bij alles wat je aan het paard vraagt ook te blijven nadenken: Wat wil ik van het paard (en is dat realistisch wat ik vraag)? Hoe wil ik dat bereiken (welke hulpen heb ik nodig)? en uiteindelijk: Ging het goed? Zo nee, wat kan ik veranderen om het beter duidelijk te maken? Onthoud de hulpen die je geeft en de reacties van het paard daarop en ga dus niet 100 dingen tegelijk proberen om vervolgens gefrustreerd te stoppen. Als laatste kan ik nog zeggen, sluit altijd af met iets wat wel goed gaat, zodat je je paard kan belonen!