lui paard en overdrijft hij nu of is er iets mis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

lui paard en overdrijft hij nu of is er iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 15:40

halo,
ik zit al en tijdje met een paar problemen.
ik rij al een half jaar op een andalusiër ruin van 17 jaar. het probleem is dat hij echt héél erg traag is! zelfs als je met hem op wandeling gaat of in een andere piste rijd waar hij nog nooit is geweest of als er veel andere paarden bij zijn. hij is echt ongelofelijk braaf en daarmee wil ik zeggen dat hij van niets schrikt op straat ofzo. misschien komt dit ook wat doordat hij zo traag is..
ik rij altijd met hem met een dressuurzweep maar dat lijkt ook niet erg veel uit en een paar maand geleden ben ik met sporen beginnen rijden, niet om hem vooruit te drijven maar omdat hij anders altijd in de verkeerde galop zat, hoe goed je ook je stelling vroeg maar dat is nu opgelost met die sporen.
als je benen geeft reageert hij amper (is altijd al zo geweest). als je een tik met je zweep geeft reageert hij beter maar niet zoals het moet maar ik heb gemerkt dat als je een goed kwaad maakt op hem door bv. eens wat te roepen een hardere tik met de zweep dat hij wel luistert voor een tijdje want dan gaat hij sneller voorruit maar dat duurt ook maar even.
hij heeft een opleiding gehad in de spaanse rijschool dus misschien hebben ze het hem daar anders aan geleerd, maar ik ken daar niet zoveel van dus ik ga me daar ook niet over uitspreken.

het volgende probleem bij hem is dat als ik ga wandelen hij moeilijk over steentjes kan lopen. soms lijkt het dat hij dit overdrijft. hij begint te manken. als je dan stopt en afstapt om te kijken of er geen steentje in zijn hoef zit dan vind je niets. soms mankt hij ook als je net van de steentjes bent (er ligt dan geen enkel steentje op straat). hij mankt het meeste in stap, in galop heb ik hem nog nooit voelen manken en in draf soms eens. hij heeft geen ijzers op maar bij andere paarden die ik rij heb ik dat niet. overdrijft hij of is er echt iets mis?

weet iemand hoe ik hem het beste kan voorruit drijven zonder mij erop kwaad te moeten maken want dat is voor mij en voor hem niet leuk!

ik hoop dat iemand me kan helpen!!
alvast bedankt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:07

Klinkt als die van mij :)

Je moet voor jezelf uitmaken waar je je plezier uithaalt. Na jaren proberen, kwaad maken en maar blijven proberen heb ik voor mezelf besloten dat ik liever mijn plezier uit andere dingen haal. Ben begonnen met grondwerk, vrijheidsdressuur, los longeren, vrijspringen. Alles behalve rijden. En mijn pony is opengebloeid van 'ik wil helemaal niet meewerken'-pony tot pony die nu graag meedenkt, dingen probeert en echt z'n best voor je doet.

Mijn pony had het verhaal aan zich hangen dat je hem niet kon longeren. Rijden ging nog wel als je je kwaad kon maken en die harde hulpen kon volhouden, maar longeren moest je niet proberen. Hij ging gewoon stilstaan en je kreeg er op geen mogelijke manier beweging in. Ik heb dit natuurlijk geprobeerd, en inderdaad, het ging niet ... Tegenwoordig longeer ik hem los en doet hij stap, draf, galop, halthouden & van hand veranderen op commando. En het leukste is nog dat je aan hem merkt dat hij er plezier in heeft en hij graag z'n best voor je wil doen .. Wie had dat ooit gedacht...

Ivm die steentjes, dat heeft die van mij dus ook. Al jaren geen ijzers, maar losse steentjes blijft een probleem, hij zoekt dan ook altijd de berm op (of bij gebrek aan berm loopt hij bijna de bomen in). Ik neem aan dat sommige paarden gewoon gevoeliger blijven dan anderen .. Of misschien hangt het bij hem ook wel samen met het hele rijgebeuren .. daar ben ik nog niet uit ..

Bij die van mij heeft trouwens de dierenarts problemen uitgesloten, is de tandarts geweest, hebben we een ander, passend zadel + andere singel, verschillende hoofdstellen etc. etc. etc. Misschien dat er daar bij jou wel nog iets winst te halen valt? Is hij al helemaal nagekeken enzo?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:11

Spaanse rijschool gereden paard? Vermoed dat je klassiek gereden bedoelt. Denk dat daar al een probleem wat voorwaarts zijn kan liggen.
In Spanje rijden ze met veel minder druk op het bit en meer op de zit. Te veel aanleuning vragen kan dus door het paard als met de handrem erop rijden worden ervaren. Deed mijn paard in ieder geval wel. Die komt daarvan tegen de hand en gaat er zeker niet beter of voorwaardser van lopen.

Gevoelig op steentjes kan zeker wel. Hoeft niets in de hoef te zitten, maar als het paard gevoelige zolen heeft is lopen op grind heel vervelend en pijnlijk.

Mijn advies: zoek een instructeur die klassiek geschoold is.

Anoniem

Re: lui paard en overdrijft hij nu of is er iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:15

Die van mij is trouwens niet klassiek geschoold, dus daar kan ik verder niks over zeggen.
Wil met mijn reactie ook niet zeggen dat je meteen moet stoppen met rijden ofzo, maar wilde gewoon even aangeven dat er voor sommige paarden gewoon niks aan is, al dat rijden ... Je bent ook nog maar een half jaar bezig dus het kan aan zoveel liggen .. Bij mij zijn er een aantal jaren overheen gegaan ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:17

laat even bloed afnemen,het kan ook een medische oorzaak hebben.
Bijvoorbeeld bloedarmoede of lyme?(of bloedarmoede door lyme...hij kwam toch uit spanje?)

BrankaZ...ze rijden inderdaad anders in spanje,niet voorwaarts maar meer verzameld(wat ik krabbelen noem maar dat is mijn persoonlijke mening)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:28

Er wordt inderdaad heel wat afgekrabbeld, maar er zijn ook genoeg Spaanse paarden die correct lopen. Voorbeeldje van ruim bewegen vind ik Fuego op de WEG.
En verzameld lopen staat beslist niet gelijk aan krabbelen naar mijn mening ;)

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 17:21

Bedankt voor al zoveel reacties! Maar ik bedoelde dat ik met hem nog maar een half jaar rij, zelf rij ik al 6 jaar ongeveer.
Zelfs als ik hem aan de losse teugel laat rijden gaat hij met moeite vooruit. Maar wat bedoelen jullie dan met dat ik meer met mijn zit moet rijden ??

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:27

je kunt je paard ook iets sneller maken door honing door zijn voer te doen. jet heeft het zelfde efect op paarden als suiker op mensen. pas wel op! als je paard oude of slechten tanden heefd is dit een heeeel slech idee!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:53

Evi_Ibisco schreef:
Bedankt voor al zoveel reacties! Maar ik bedoelde dat ik met hem nog maar een half jaar rij, zelf rij ik al 6 jaar ongeveer.
Zelfs als ik hem aan de losse teugel laat rijden gaat hij met moeite vooruit. Maar wat bedoelen jullie dan met dat ik meer met mijn zit moet rijden ??

Precies zoals het wordt gezegd: hulpen geef je met zit/gewicht. Voorwaarts kan met kuitdruk, maar ook b.v. door gewicht iets naar voren te brengen. Net zoals 'zwaarder' zitten/iets achterover remmend werkt. Misschien in theorie lastig uit te leggen of begrijpen. Vandaar ook mijn advies om eens een klassieke instructeur om hulp te vragen.

En honing lijkt mij onzinnig. Dat is kort durende energie. Net zoals suiker bij mensen. Dan zou ik eerder aan haver denken als je vermoed dat dit een veroorzaakt wordt door energie te kort.

Maar zoals door geerke al gemeld: sluit eerst medische problemen uit. Kijk dan wat je rijtechnisch op kan lossen. Daarna zou ik met voer aan de slag gaan.