Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sasje_ schreef:Een sperriem is normaliter bedoelt om de mond van het paard dicht te houden. Als het paard dan zijn mond open zou willen doen om onder de druk van het bit uit te komen, houd de sperriem dit tegen.
Dus of het slecht is, ligt mi aan de hand van de ruiter!

clarence schreef:Er zijn andere redenen dan pijn om de mond open te doen.
Een sperriem is soms nodig en soms niet. Een goede instructeur kan je daarin verder helpen. Hangt helemaal af van je paard en jouw rijden. Zo lang je de mond niet dichtsnoert, kan het geen kwaad.
Sodeletuut schreef:Ik vind een sperriem nergens voor nodig. 9 van de 10 keer zie ik paarden die met een sperriem lopen die echt beláchelijk strak zit, zo strak dat er niet eens een vinger tussen kan. Nouja dan weet je meteen de reden waarom mensen de sperriem om doen bij het paard.. Ik rijd zonder en ben tevreden, dan kan mijn paard in ieder geval eerlijk zijn over wat ik met mijn handen doe.. (uitzonderingen daar gelaten)
Sodeletuut schreef:Ik vind een sperriem nergens voor nodig. 9 van de 10 keer zie ik paarden die met een sperriem lopen die echt beláchelijk strak zit, zo strak dat er niet eens een vinger tussen kan. Nouja dan weet je meteen de reden waarom mensen de sperriem om doen bij het paard.. Ik rijd zonder en ben tevreden, dan kan mijn paard in ieder geval eerlijk zijn over wat ik met mijn handen doe.. (uitzonderingen daar gelaten)
clarence schreef:en haar mening dus niet echt objectief te noemen is.
Wikipedia schreef:Subjectiviteit houdt in het persoonlijk oordeel of de persoonlijke zienswijze van een individu, betrekking hebbend op of uitgaand van de persoonlijke zienswijze of smaak. Het tegenovergestelde is objectiviteit.
Bungarus schreef:Arabesk geeft haar mening weer en een mening is dus altijd subjectief![]()
Verder ben ik het wél met Arabesk eens, zie filmpje dus.
Sasje_ schreef:Een sperriem is normaliter bedoelt om de mond van het paard dicht te houden. Als het paard dan zijn mond open zou willen doen om onder de druk van het bit uit te komen, houd de sperriem dit tegen.

)clarence schreef:Bungarus schreef:Arabesk geeft haar mening weer en een mening is dus altijd subjectief![]()
Verder ben ik het wél met Arabesk eens, zie filmpje dus.
Jij je zin. Haar opvatting betreffende sperriempjes is niet objectief omdat ze zich niet baseert op objectieve informatie, maar op vooringenomen ideeën--namelijk dat sperriempjes, sporen, hoefijzers, enz. slecht zijn voor een paard.
en dat met een sperriem. Equimotion schreef:Sasje_ schreef:Een sperriem is normaliter bedoelt om de mond van het paard dicht te houden. Als het paard dan zijn mond open zou willen doen om onder de druk van het bit uit te komen, houd de sperriem dit tegen.
Een sperriem is bedoeld om het bit een stillere ligging in de mond te geven. Als hij correct is bevestigd kan het paard de mond gewoon openen. (als je de kaken op elkaar wilt snoeren kan je daar ook veel effectiever de bovenste neusriem voor gebruiken)
Je moet niet alles geloven wat de anti-bit maffia op internet zet....