Indianen rijstijl

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Motje11

Indianen rijstijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 14:45

Mensen zeggen naar aanleiding van m'n onbeteugelde shows wel eens dat ik net zo rijd als de Indianen deden. Daar zou ik best wat meer over willen weten. Maar als ik plaatjes zie van Indianen dan rijden ze altijd met hoofdstel en meestal ook met zadel. Om me in de achtergrond te verdiepen heb ik het boek “Paard, volg mij” van GaWaNi Ponyboy gelezen. Maar ook daar wordt weinig tot geen aandacht besteed aan het zonder hoofdstel rijden. En op alle plaatjes heeft zijn paard een hoofdstel (met bit) in.
Is het echt zo dat de Indianen vroeger zonder zadel en hoofdstel reden en kan iemand me er wat meer over vertellen, of laten zien waar ik meer informatie kan vinden? Bedankt!
+:)+

ZusJacobs

Re: Indianen rijstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:50

Volgens mij reden ze veel met (wat nu leren bitjes zijn) touwtjes in de mond. Ben de naam even kwijt..

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:02

ik meen me te herinneren dat indianen vroeger ookwel een touw om de onderkaak knoopten. een soort lus aan het einde van een enkel touw. dat werd dan ook in een hand en maar aan een kant gehouden. een soort vroeg bit kan je zeggen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:07

abeltje_xx schreef:
ik meen me te herinneren dat indianen vroeger ookwel een touw om de onderkaak knoopten. een soort lus aan het einde van een enkel touw. dat werd dan ook in een hand en maar aan een kant gehouden. een soort vroeg bit kan je zeggen.

Ja idd, zo iets bedoel ik ook :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 15:17

Ja, klopt. Die ben ik wel tegengekomen in het boek en op Bokt staat er ook wat informatie over.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:24

Ik heb gehoord dat indianen gewoon met optoming reden hoor icl soort zadel.

Wrs een geromantiseerd beeld van de inianen die dicht bij de natuur stonden, net zoals het "Wilde Westen" dat de amerikanen zo vertekend hebben...

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 16:03

poes schreef:
Ik heb gehoord dat indianen gewoon met optoming reden hoor icl soort zadel.

Wrs een geromantiseerd beeld van de inianen die dicht bij de natuur stonden, net zoals het "Wilde Westen" dat de amerikanen zo vertekend hebben...

Ja, dat vraag ik me dus af. Ook grappig als je op Bokt zoekt over "Indianen" dan zie je allerlei reacties als "de Indianen deden het zus of zo" maar meer dan het idee van een Bokker kom ik niet tegen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:07

Wat niet altijd beseft word is dat de inheemse bevolking van Amerika geen paarden kende voordat de Europeanen ze introduceerden. Natuurlijk stonden de indianen van Noord Amerika dichter bij de natuur, maar ze hadden geen paardencultuur.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 16:12

Kuggur schreef:
Wat niet altijd beseft word is dat de inheemse bevolking van Amerika geen paarden kende voordat de Europeanen ze introduceerden. Natuurlijk stonden de indianen van Noord Amerika dichter bij de natuur, maar ze hadden geen paardencultuur.

Ja dat klopt. Vaak wordt er helemaal niet bij stilgestaan dat ze pas een paar honderd jaar paarden kennen.
Wel knap als ze in deze korte tijd veel met deze dieren bereikt hebben. Maar hoe dat nou precies zit (en wat ze bereikt hebben) daar kan ik niet zoveel over terugvinden.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:28

Afbeelding
;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:34

Bungarus schreef:
Afbeelding
;)

Hij doet ut niet bij mij :oo

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:35

ZusJacobs schreef:
Bungarus schreef:
Afbeelding
;)

Hij doet ut niet bij mij :oo

hee bij mij ineens ook niet meer. Net wel.

Maargoed, er stond dus een originele foto (ik denk laat in de 1800's?) van een chief met een westernzadel en hoofdstel- met bit dus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:40

De Indianen reden wel vaker zonder optoming en zonder hoofstel.
Het minimale wat ze gebruikten was een war bridle.
Maar om de opleidingsmethodes en de rijwijze van de indianen als referentiepunt te gebruiken.
Vind ik lichtelijk overdreven.
Door de jaren heen hebben namelijk de indianen ook geleerd dat een bit ( en een zadel) wel degelijk zijn waarde heeft.
En dat het gebruik van een bit en een zadel niet altijd overbodig is.....

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:41

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:46

De indianen gebruikten in het begin zelfgemaakte dingen en dat was dus inderdaad gewoon iets om de onderkaak geknoop (door de mond dus) en een geweven kleed of vacht om op te zitten. Maar toen ze aan spullen konden komen door ruilhandel met ruiters, gingen ze over op "gewoon"(voor die tijd) westerntuig. Dit was rond 1900. Ze reden nl niet zonder omdat ze dat nou zo geweldig vonden, maar omdat ze niks anders hadden.
De Prairie indianen gebruikten paarden voral om de functie van de hond over te nemen voor de travois, en later om mee te gaan jagen en oorlog voeren.

Castreren deden ze trouwens ook al snel... evenals op kleur fokken.

De Havasupai zijn nog een echt paardenvolk, zij zijn totaal afhankelijk van paarden daar hun vallei alleen per paard of helicopter te bereiken is. Veel van hen zijn rodeo ruiters, trouwens. Maar ook daar zien ze het paard vooral als nuttig dier.

Een enkeling heeft een manier gevonden om het geromantiseerde idee dat er over indianen bestaat commercieel te maken.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:47

ik ben een verzamelaar van indianen boeken en verhalen.
In het begin reden ze de paarden zonder hoofdstel en zadel en dmv sturen met een hand op de hals
later hebben ze dat verfijnt dmv een losse lus door de mond van het paard die dan door loopt
naar de hand is dus 1 teugel.
weer later zagen ze van de kolonisten dat deze met 2 teugels rijden en dit hebben ze over genomen
zodat het sturen nog steeds makkelijker ging. Dit ook dmv weer een dubbele lus door de mond van het paard. Nog steeds geen bit of leer bitje.
Dit is veel later gekomen na de burgeroorlog. Toen zijn ze ook met zadel en hoofdstel gaan rijden ze hebben dit in en na de oorlog overgenomen.
Wil je nog meer informatie of plaatjes dan hoor ik dat wel.

En wat lusitana al zegt dmv ruilhandel zijn ze in de loop der tijd ook gaan zitten op een huid.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:01

Op deze pagina vind je een groot aantal foto's van indianen met/op paarden.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 23:30

Hartstikke interessant, bedankt allemaal!
Ik had ook al wat plaatjes gevonden door in google-afbeeldingen te zoeken op "Indianen paarden" maar niets zonder hoofdstel.

Chevano schreef:
Wil je nog meer informatie of plaatjes dan hoor ik dat wel.

Ja, ik wil alles weten! Informatieve boeken, romans, websites… FEED ME!!! :9
Vooral waar iets in staat over hun omgang met paarden en manier van rijden. Ik ben ook geïnteresseerd in overgeleverde verhalen over de eerste omgang van Indianen met paarden. Ik begreep namelijk dat ze er eerst bang voor waren omdat ze ze niet kenden en dachten dat het een soort paard-mensen waren omdat er mensen op zaten. Ben benieuwd hoe dat dan in het begin is gegaan. Het liefst met een onderbouwde achtergrond. Ik heb namelijk ook “ooit gehoord” dat ze bijvoorbeeld paarden in het water inrijden en meer van dat soort verhalen. Maar “ooit gehoord” blijft zo vaag. Maar als jij veel boeken erover gelezen hebt hoor ik ook graag wat daar in stond. Bedankt! +:)+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:39

Hans Kresse heeft een mooie redelijk waarheidsgetrouwe serie stripboeken geschreven waarin de komst van het paard bij de indianen een rol speelt.

Verder is het goed om te beseffen dat "DE" indianen niet bestaan. Je hebt het over een heleboel volken waarvan sommigen oorlog met elkaar voerden, en anderen elkaar helemaal niet kenden. Ze leefden immers verspreid over een enorm continent. Zie het als bv de Europeanen. Alle landen(dus volken) hebben zo hun eigen dingetjes en gewoontes. En wij rijden onze paarden ook allemaal anders.

En lang niet allemaal hadden met paarden te maken. Feitelijk is dat maar een klein deel. En binnen een stam had ook niet iedereen paarden. Paarden hadden eigenaren en de aanfok ervan was ook van die eigenaar. Ze werden niet gedeeld! Ze moesten ze echt wel kopen, ruilen of stelen (maar dat deden ze dan wel van de spanjaarden in Mexico of van een vijandige stam).

Het is ook belangrijk om te beseffen dat ze paarden niet zagen en zien als "vriendjes" en "lieve dieren" zoals zoveel ruiters tegenwoordig. Het is dus ook verkeerd om te denken dat ze een soort bovennatuurlijke paardenfluisteraars waren. Elke paarden eigenaar was/is anders en ieder heeft/had zo hun methode. Er is geen vast "indianen methode".

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:36

De indianen reden vroeger niet met gehele hoofdstellen, maar wel met leren touwtjes door de mond heen met een soort teugels eraan vast dus. Je hebt ook gevallen waar de leren touwtjes wel aan een hoofdstel vast zat, maar dat verschilde echt..