kan iemand vertellen wat verzamelen precies is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

kan iemand vertellen wat verzamelen precies is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:44

hoi!

heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon niets vinden. of ik kan gewoon niet zoeken :Y)

maargoed, ik vroeg me dus af, hoe ziet de juiste verzameling eruit? wat is het verschil met bv langzaam draven en verzameld draven? ik weet dat verzamelen meer uit de achterhand komt, maar verder? hoe kan je het voelen en/of zien? moet de hals houding aan de teugel zijn of kan een paard ook verzamelen met zijn hoofd in de lucht? hoe zit het met de afdrukken van de achterhand in die van de voorhand? zitten die erover, erop of erachter?

nouja, veel vragen, hoop dat iemand kan uitleggen wat verzameling precies is en hoe je het dus voelt, ziet en kan bereiken.

Dribbel

Re: kan iemand vertellen wat verzamelen precies is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:19

ohja, de wiki :+ helemaal vergeten :P bedankt!

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:23

Hahaha! Nou jij vraagt hier om iets waar de doorsnee ruiter vele en vele jaren over doet om ooit echt goed te begrijpen en de meesten zullen het echte gevoel van verzameling nooit ervaren! Wel grappig dit! Ik lach je niet uit hoor ik lach je toe en vind je nieuwsgierigheid heel goed! Heel beknopt: verzameling betekent 'ingehouden actie'. Heel uitgebreid: een boek vol en vele jaren oefenen, voelen, leren, denken, begrijpen. Langzaam draven komt niet eens in de buurt van verzameling! Hopelijk geeft de wiki iets duidelijkheid maar echt begrijpen zul je het pas doen als je het gevoelt hebt. En mocht je dat ooit ervaren dan weet je waarom we iedere dag weer op onze paarden kruipen om dit gevoel na te streven!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:20

Je kunt het zelf ook een beetje na doen, dan weet je nog beter hoe het verschil voelt tussen gewoon en verzameld lopen.

Wij lopen normaal gesproken met een vooruitgaande beweging. Zak eens wat meer door je knieën (hoe overdrevener je dit doet hoe beter je het voelt). Hierdoor maak je een meer omhooggaande beweging en kun je dus heel actief lopen zonder harder te gaan. Je rug gaat dan ook meer van links naar rechts en je zult geen schokken in je rug voelen mocht je een keer per ongeluk op scheve ondergrond lopen, dit vangen je benen dan op. Je kunt een soort vloeiende beweging voelen door je hele lijf (een soort achtje). Voor paarden voelt het net iets anders omdat ze op 4 benen lopen, maar het verschil is duidelijk merkbaar! (Stap maar eens per ongeluk op een scheef stukje ondergrond op je 'normale' manier van lopen, dan voel je een schok in je rug!)

Op deze manier van lopen loop je ook een stuk regelmatiger en kun je niet in één keer wegschieten of ineens stilstaan (je hebt dan nog één been in de lucht). Wil je echt harder vooruit gaan moet je grotere stappen maken, het verruimen bij een paard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 08:39

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 09:17

Lienelien schreef:
Hahaha! Nou jij vraagt hier om iets waar de doorsnee ruiter vele en vele jaren over doet om ooit echt goed te begrijpen en de meesten zullen het echte gevoel van verzameling nooit ervaren! Wel grappig dit! Ik lach je niet uit hoor ik lach je toe en vind je nieuwsgierigheid heel goed! Heel beknopt: verzameling betekent 'ingehouden actie'. Heel uitgebreid: een boek vol en vele jaren oefenen, voelen, leren, denken, begrijpen. Langzaam draven komt niet eens in de buurt van verzameling! Hopelijk geeft de wiki iets duidelijkheid maar echt begrijpen zul je het pas doen als je het gevoelt hebt. En mocht je dat ooit ervaren dan weet je waarom we iedere dag weer op onze paarden kruipen om dit gevoel na te streven!

Juist.. VOELEN! :P En het is een heeeerlijk gevoel, vooral als het achterhandje ook lekker mee komt en ze van voren zelf hun hals dragen (L)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:02

Lienelien schreef:

haha ja dat snap ik wel :P maar ik was gewoon nieuwsgierig... en wil graag leren :P