Buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fleurxdonut

Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 20:21

Hallo, Ik heb een beetje een probleem.
Ik heb een haflinger het is een hele dominante ruin genaamd Donut!
Kzou graag met hem willen buiten rijden, maar hij staat altijd binnen.
Dus ik weet niet of hij verkeers-mak is en aangezien hij heel erg druk is vraag ik hier om tips!
Het leek mij verstandig om met een meisje en haar paard samen naar buiten te gaan als de tijd rijp is :D
Haar paard is 200% verkeers-mak! Dus ik hoop dat dat lukt, hebben jullie misschien een tip voor mij?
Om me er op voor te bereiden want je gaat niet ineens HUP een buitenrit maken toch?

Groetjes,, Alvast bedankt ;)

Peerke_

Re: Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:23

Ik zou zeker iemand met een braaf paard mee nemen, een paard is een kudde dier, en blijft bij zijn soortgenoten :)
Rij hem eerst eens in de bak, dan is de ergste druk er vanaf. en begin op een rustig moment, dat er niet heel veel auto's op de weg zijn

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:27

Ik zou je paard niet meteen in het diepe gooien en maar een kort stukje naar buiten gaan en het van daaruit opbouwen.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:33

inderdaad, een kort stukje en dan aan de hand meenemen! Aan het hoofdstel. Dan heb je er toch nog wat meer controle over dan vanaf zijn rug.

fleurxdonut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 15:40

Dankjullie wel voor het meedenken! ;)

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:42

hmmmm ik snap dit nooit zo....

Probeer het gewoon eens met een ander paard erbij en doe alsof er niks anders is dan anders.
"buiten" gebeuren de meeste gekke dingen júist door de stress van de ruiter en niet van het paard.

Relax and have fun :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:55

Of ga eerst eens een stuk wandelen. Mocht er iets spannends gebeuren, dan merk je gelijk hoe hij reageert en weet je hoe je hier een volgende keer op kan inspelen.

En qua dominantie, misschien freestyle training proberen. Op die manier kan je ook aan je eigen houding naar je paard toe werken en ook dit helpt weer bij het buiten rijden.

tamara_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:06

Ik zou zowiezo de 1ste paar keren met een volledig verkeersmak paard mee gaan.. En eventueel wil er misschien eerst een paar x iemand mee op de fiets of lopens die je vasthoudt en in kan grijpen als het nodig is.. Of zelf een stukje langs de weg lopen met je paard aan hoofdstel idd voor meer controle

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:15

je kan een soort van schrikparcour proberen op te zetten
en dubbele teugels voor de zekerheid!!
en je kan het eerst proberen met zadel enzo maar dan dat je ernaast loopt.

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:39

als je een hulpje meeneemt kun je met hem langs de weg gaan lopen.ik zou er voor de zekerheid maar niet op gaan zitten.als je paard niet verkeersmak blijkt te zijn maar je toch wel wilt buitenrijden,kun je altijd op schriktraining

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:55

Ik zie al een paar goede tips langkomen: korte stukjes, na het rijden, met ervaren paard.

Misschien is het een idee als er een kennis eerst eens langs komt rijden met een auto. Dan kun je zien hoe je paard reageert voor je echt het verkeer in gaat.

Verder: als er een auto langskomt, zorgt dan dat je stelling hebt naar de auto toe. Een paard kan niet wegspringen of slaan naar zijn holle kant.
Laat het andere paard tussen jullie en de auto in lopen, en ontspan jezelf.
Juist niet teveel belonen/betuttelen als er een auto langskomt, dan krijgt hij al het gevoel dat er iets aan de hand is. Als hij er langs is kun je een keer rustig "braaf" zeggen, maar overdrijf niet.
Succes en veel plezier buiten!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:50

Zie zelf eigenlijk schriktraining niet als hulp bij verkeersmak maken
Wil je je paard aan auto's laten wennen, moet je met auto's oefenen, niet met vlaggen en zeiltjes.

Wat overigens ook heel erg helpt, heb ik bij mijn paard ook gedaan, is je paard leren stilstaan als hij iets eng vindt (en dan heel goed belonen).
In het begin beloonde ik dat met 5 tellen stilzetten en dan afstappen. Wanneer ik voelde dat zij gespannen werd deed ik dat.
Eigenlijk meer omdat ik zo'n vluchter heb en voor alles wegrende. Nu dus niet meer, had ze zo door :).

peerties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:52

Schriktraining, tja, helpt wel, maar niet helemaal ben ik van mening.
Ik heb het op een andere manier gedaan.
Heb eerst gereden, daarna heb ik hem afgezadeld, zweetdeken op, maar wel het hoofdstel ingelaten en ben met hem na de weg gelopen. Alles was eng, helemaal in paniek, maar heb iedere dag vrolijk doorgezet.
Op het gegeven moment was het geen probleem meer en ging met hem aan de wandel en zocht juist de enge dingen op.
Toen heb ik iemand van stal gevraagd of diegene meewilde met haar paard, want die was volledig verkeersmak. We hebben samen een buitenrit gemaakt en dat ging prima, wel een paar keer schrikken, maar niet ervandoor gaan ofzo.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:18

Zie hier goede tips, hoop wel dat je zelf gevorderd genoeg bent
en zelf rustig blijft als hij iets heel eng vind. Of een paard nou
10% of 200% verkeersmak is, het is en blijft een kuddedier, als
je pony overdreven angstig is kan dat overslaan op een
ander.

Goed moe rijden en daarna naar buiten gaan erop of ernaast
werkte voor mij goed. Niet teveel spanning op je teugels en
vooral niet aan hem trekken. Die van mij was altijd alleen,
wou hij ergens niet langs dan stapte ik af, liep ik er met hem
langs en stapte ik er daarna weer op. Met een ander paard
erbij was alles ineens zogenaamd spannend (terwijl hij er al
30x langs was gelopen. Heb het weleens meegemaakt dat de
mijne zo bangig deed en de ander er daardoor vandoor ging)

En het was zon eikel, had ik mn teugels kort werd hij heet, gaf
ik ze lang stapte hij op zn gemakkie.

Begin eerst langs weggetjes waar niet zo heeel erg veel verkeer
is. Dan raak je zelf ook niet zo snel in paniek!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:08

Je hebt al veel tips gehad hierboven die nuttig zijn. Nog eentje erbij. Het is nu erg fris waardoor paarden ook wat gemakkelijker schrikken. Dus in de winter zou ik het niet de eerste keer proberen. Als het goed heet is buiten en je gaat na het rijden met een goed ervaren paard naar buiten is de kans groot dat het gelijk gepiept is. Voor al veel plezier en genieten.

juli73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:24

Ik zie al heel veel nuttige tips voorbij komen, hier nog één; doe niet te moeilijk. Een paard schrikt eerder van een putdeksel dan van een langsrijdende auto!

Het zijn meestal de 'roze olifanten' die je paard in de stress doen schieten. Ga samen met een ervaren, bevriend, paard mee, en probeer zelf te ontspannen. Hoe relaxter jij bent, hoe makkelijker het gaat. Het moet leuk zijn voor zowel je paard als jijzelf!

Veel plezier!

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:29

ik ben eigenlijk wel HUP buiten gaan rijden , die van mij kon eigenlijk nog niets behalve stappen en draven ( hij heeft een slechte start gehad en moest bij het begin beginnen met rijden + heb er 9 maanden over gedaan voor hij mij 100% vertrouwde ) ik had er ineens super veel zin in en dacht is voor hem ook wat anders dus een vriendin opgebeld en naar buiten gegaan heb het eerste stukje op de dijk gelopen ( was heel smal ) en toen erop gegaan,eigenlijk ging het super maar ik denk ook eerlijk gezegt dat dit met vertrouwen te maken heeft ( ook m et je paard natuurlijk ) ik heb hem altijd 100% vertrouwd op de een of andere manier en uiteindelijk vertrouwde hij mij ook 100% dus kan je dingen op hem over brengen.

kijk wel naar jepaard sowieso als het vertrouwen er nog niet helemaal is doe het dan niet. en rij hem inderdaad eerst in de bak zodat hij zijn energie al kwijt kan en ga met een rustig paard om te beginnen zo kan die veel van die ander leren en kan je ongeveer in dat paard zijn kont gaan zitten als die bang is :)

fleurxdonut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 20:08

Wat veel tips super bedankt!
Hij lijkt me inderdaad handig om eerst te rijden, zodat hij al z'n energie kwijt is.
En de 1e keer buiten rijden word denk ik in de zomer!
Heb er super veel zin in :D
Hoop dat het lukt! ;)