Mijn pony laat me niet opstappen + lastig aan de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilovesita

Mijn pony laat me niet opstappen + lastig aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 19:12

Ik heb een probleem...
Als ik mijn paard heb opgezadeld en het hoofdstel heb aangedaan,
luistert ze perfect, maar als ik erop wil gaan heeft ze soms de
neiging, om te gaan bijten, of te lopen, als je haar vast hebt
bijt ze soms ook en dan wil ze dus ook echt niet meer luisteren..
Hoe zou ik dit moeten oplossen...?
Ik beloon haar wel steeds als ze het wel goed doet (niet
bijt of loopt) maar dat helpt nog steeds niet...
Wat ook zo is, als ik bij haar aan de linkerkant
wil opstappen laat ze dat helemaal niet toe,
ze doet er alles voor, om niet aan die kant
te moeten opstappen.. (duwen, schoppen en bijten)

Iemand Tips??!
Laatst bijgewerkt door Elles op 19-12-10 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:13

Misschien doet het zadel wel pijn? Of de beweging die je maakt als je er op stapt?

madagascar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:14

Kan iemand haar niet even vasthouden als je opstapt tot dat het goed lukt ?

ilovesita

Re: Help..!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 19:16

@Bocacipsy: Dat lukt ook niet, want dan bijt ze degene die helpt en beweegt ze alle kanten op..
@Ess_Ramona: Het zadel zou het ook niet kunnen zijn, want dat is hetzelfde zadel als de vorige eigenaar (bijgekocht) en ze heeft daar op het begin ook verder geen last mee gehad..
Het is eigenlijk al zo als je aan de linkerkant de teugels pakt al zo...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:17

Aangezien ze je al bijt en niet luisterd als je naast haar loopt (sorry als ik het al fout heb, maar je schrijft nogal onduidelijk), betekend eigenlijk dat ze weet dat ze dat bij jou kan maken. En als iemand je al niet op een juiste manier kan begeleiden op de grond, wat moet deze dan op je rug?
Of ze wilt niet dat JIJ op haar rug gaat zitten, of ze wilt niet dat jij op HAAR RUG gaat zitten.

Maw, ik denk dat het óf last/pijn óf dominantie is. Doet jouw paard ook zo bij anderen? Je instructrice bijvoorbeeld?

Edit,
Dat je zadel bij je vorige eigenaar pastte betekend niet dat ze dat nu nog doet. Paarden groeien, jonge paarden gaan de hoogte en de breedte in en krijgen alle vormen, oudere paarden die hun vorm hebben kunnen ook nog meer of minder bespiering krijgen waardoor het zadel misschien niet meer lekker ligt.

ilovesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 19:25

Ze luistert wel als ik naast haar loop en ze bijt dan ook niet, ook niet als haar zadel erop zit, maar dat doet ze alleen als ik haar laat stoppen en de teugels pak.... Verder is ze heel braaf in de omgang!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:59

Wat doe je als ze bijt en je op wilt stappen?

madagascar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:44

Heb je soms een zweepje vast wanneer je opstapt ? Want de mijne doet dan ook lastig en blijft niet stil staan, als ik het zweepje gewoon eerst op de kant leg dan opstap en wanneer ik erop zit pas het zweepje van de kant pakt blijft ze gewoon doodbraaf staan tijdens het opstappen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:30

Stap je van de grond op of van een krukje?
Met een krukje opstappen wil ook weleens schelen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 08:53

Ja kan toch wel aan het zadel liggen , want wat bij de vorige eigenaar nog goed ging kan bij jou heel anders zijn, meer of minder bespiering kan al voldoende zijn dat het zadel niet fijn ligt.
Ja en hoe stap je op?
Ik zou het ook eens met een krukje proberen ook 10 x beter voor het paard zijn rug .

Maar er is wel degelijk iets wat niet fijn is voor het paard , dat geeft hij dus op die manier aan, dat is namelijk de enige manier voor een paard om te vertellen dat er iets niet klopt , of het nu het zadel zijn rug of jij bent , luister daar na en ga niet met een zweep opstappen want dat lijkt me niet eerlijk voor het paard , als jij te kleine schoenen hebt of een blaar op je voet zeg je toch ook van he dat is niet fijn en daar wil ik niet aan mee doen,
Wat doet het paard als je zonder zadel op stapt ?
En hoe lang heb je het dier al , zijn jullie al helemaal aan mekaar gewend?
Hou er rekening mee dat het een dier is met gevoel en ook een eigen natuurlijke reactie en geen hobbel paard.
Ga wat meer lezen over wat is een paard , dan leer je tenminste dat ze ook pijn en ongemak kunnen voelen en dat op een bepaalde manier duidelijk maken, maar dan leer je ook dat een paard zich uit eindelijk over geeft en zich dus ook kapot laat rijden,

ilovesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 09:23

midgie schreef:
Ja kan toch wel aan het zadel liggen , want wat bij de vorige eigenaar nog goed ging kan bij jou heel anders zijn, meer of minder bespiering kan al voldoende zijn dat het zadel niet fijn ligt.
Ja en hoe stap je op?
Ik zou het ook eens met een krukje proberen ook 10 x beter voor het paard zijn rug .

Maar er is wel degelijk iets wat niet fijn is voor het paard , dat geeft hij dus op die manier aan, dat is namelijk de enige manier voor een paard om te vertellen dat er iets niet klopt , of het nu het zadel zijn rug of jij bent , luister daar na en ga niet met een zweep opstappen want dat lijkt me niet eerlijk voor het paard , als jij te kleine schoenen hebt of een blaar op je voet zeg je toch ook van he dat is niet fijn en daar wil ik niet aan mee doen,
Wat doet het paard als je zonder zadel op stapt ?
En hoe lang heb je het dier al , zijn jullie al helemaal aan mekaar gewend?
Hou er rekening mee dat het een dier is met gevoel en ook een eigen natuurlijke reactie en geen hobbel paard.
Ga wat meer lezen over wat is een paard , dan leer je tenminste dat ze ook pijn en ongemak kunnen voelen en dat op een bepaalde manier duidelijk maken, maar dan leer je ook dat een paard zich uit eindelijk over geeft en zich dus ook kapot laat rijden,

Oke, ik weet heus dat een paard ook gevoelens heeft hoor!
Bedankt voor de tips!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 09:29

Als je alle lichamelijke ongemakken uit hebt gesloten dan pak je de buitenteugel strakker, voet in de beugel en opstappen, ze kan je dan niet bijten en zal door het aannemen van de buitenteugel naar je toe draaien en niet van je weg, als je haar poetst of tegen haar zij en rug drukt doet ze dan ook geirriteerd?

ilovesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 09:34

Nee dan blijft ze heel braaf staan...

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 09:37

ilovesita schreef:
Ze luistert wel als ik naast haar loop en ze bijt dan ook niet, ook niet als haar zadel erop zit, maar dat doet ze alleen als ik haar laat stoppen en de teugels pak.... Verder is ze heel braaf in de omgang!

Heeft ze geen last van haar gebit? Dat kan ook heel goed.
Je geeft namelijk aan dat het begint met het oppakken van de teugels.
Laat een paardentandarts of dierenarts even naar het gebit kijken.
Misschien heeft ze een tand los, een haak of snijd een hoek in haar wang.
Dat is erg vervelend (neem je eigen gebit).

Ik laat hem ook elk jaar even komen. Al vanaf jongs af aan.

ilovesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 09:38

Ja, dat zal ik binnenkort (zo snel mogelijk) ook eens laten doen!
Ik snap hoe dat voelt, dus je weet het maar nooit!

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 09:40

;)
Ben benieuwd!

ilovesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 09:51

Ik ook, ik hoop maar dat alles geod is...!

ilovesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 09:51

ps: ik ga gelijk even vragen aan de vorige eigenaar, of de tandarts al geweest is bij hun enzo..

Jk_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:20

Misschien plof je in het zadel? Dat hebben paarden snel door dus daarom bijt ze of loopt ze weg.