paard eerst erg fijn en nu helemaal vast?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

paard eerst erg fijn en nu helemaal vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 17:07

hee,
ik rijd alweer een tijdje heerlijk, m'n paard is lekker aan het been, hij loopt lekker ontspannen, kijkt nergens meer naar, en wordt er steeds mooier op..
maar nu ging is woensdag rijden, en toen was hij helemaal gespannen, en kon hij niet buigen op de volte, dus heb ik veel buig oefeningen gedaan, maar dat hielp niet, hij begon alsmaar te staken..
staken in dit geval was dat hij opeens stopte, en wanneer ik mijn been aanlegde, hij heel voorzichtig omhoog kwam.. dit was vrijdag, en vandaag weer zo.
hij wil op de een of andere manier niet meer loslaten, meteen de tandarts gebeld, niks aan de hand, had een keurig gebit..(is donderdag geweest, daarom donderdag ook niet gereden)
iemand een idee wat dit is? heb momenteel geen camera tot mijn beschikking aangezien die nogal kapot is..
anders had ik het even gefilmd.
ik heb niet anders gereden(voor het gevoel) dan anders.
kan iemand mij helpen??

alvast bedankt,

moelly

PS: ik heb sinds de zomer zit lessen, omdat ik scheef naar rechts leunde.
dit is nu al stukken beter en begin steeds beter te zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:10

Verzuring van de spieren misschien? Hoe oud is ie?
Ik zou op zo'n dag gewoon heel rustig aan rijden, lekker lang laag en het bij de simpele oefeningen houden.
En let er goed op dat je niet onbewust harder gaat inwerken als je merkt dat hij vasthoudt, gewoon zacht blijven vragen en blij zijn met kleine verbeteringen.

En past je zadel nog wel goed nu hij wat meer bespierd is geraakt?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:11

Zou het kunnen zijn dat hij vast gelegen heeft in de stal? Of last heeft van de kou op zn spieren? Heb je een tijd niks gedaan en ineens hard getraind? Of hard getraind en toen ineens helemaal niks? Iets in zn voer verandert?

Een paard wat altijd los is (goed luistert en braaf is) wordt niet zonder reden stijf. (stakerig en ongehoorzaam)

moelly

Re: paard eerst erg fijn en nu helemaal vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 17:12

niks veranderd voor zover ik weet... en twee weken terug is de zadel maker nog geweest, die heeft m'n zadel nog onder handen genomen..
hij is momenteel 10 jaar(zeg maar per 1 januari 11)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:13

moelly schreef:
PS: ik heb sinds de zomer zit lessen, omdat ik scheef naar rechts leunde.
dit is nu al stukken beter en begin steeds beter te zitten..

Dit zou ook kunnen komen omdat je paard dus scheef is en je naar rechts 'gooit'.
Train je ook op de zijgangen? Deze zijn heel belangrijk bij het rechtrichten.

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:14

Ja, ik denk ook dat hij vast heeft gelegen of inderdaad last heeft van kou op zijn spieren, hij kan zeker niet zo veranderd zijn na een bezoekje van de tandarts. Misschien even 1 a 2 dagen longeren en er dan voorzichtig weer op, heeft hij er dan nog last van zou ik even de da er naar laten kijken?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 17:16

@ Zwartsnoepje;

ja ik train in wijken, schouder binnen waarts, buiten waarts..

@Ola42: ik was inderdaad ook van plan hem morgen even aan de longe te laten lopen..

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:17

Je zegt dat twee weken geleden je zadel onder handen is genomen, misschien ligt het zadel niet lekker??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:18

Ik dacht ook meteen dat ie misschien vast heeft gelegen in de stal. Heb je de mogelijkheid om hem goed te laten rollen? Wellicht zit er iets dwars, en met rollen krijft ie dat los. Anders toch de oefeningen volhouden om hem losser te krijgen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:20

Ik moest ook meteen denken aan het zadel.
Kan heel goed daardoor komen.

Even eerst het zadel, en daarna de rug laten nakijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:21

Hm lastig. 'Mijn' paard heeft hier ook wat van weg, alleen dan nog iets erger. Zodra je iets vraagt, in de staak, bokken en omhoog komen etc.
Ik heb besloten haar een tijd aan de pessoa te gaan trainen om haar rug en achterhand sterker te maken, en daarna weer rustig te gaan beginnen met rijden.
En wanneer hij in de staak gaat, vooral rustig blijven, hand naar voren en been eraan laten net zolang tot hij weer voorwaarts gaat. In mijn geval iig zorgen
zweep en sporen, harder aanpakken, alleen voor meer verzet.

Ik zou een tijdje wat rustiger aan gaan doen, het zou inderdaad ook door de kou kunnen komen. Zo ineens zo'n verandering is toch erg vreemd.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 17:21

@ xantha en CM_; ik zal de zadel maker inderdaad nog wel even bellen of hij nog eens langs kan komen..

@ joolien: jahoor, die heb ik, hij kan even in de bak..

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:22

Goed plan om hem morgen te longeren. Het kan ook zo zijn dat hij zo verkrampt bij de tandarts heeft gestaan dat hij daarvan onzettende spierpijn heeft. Ik weet niet of hij verdoofd is geweest? Dan zweten ze natuurlijk van de verdoving en dan de kou erbij? dat geeft serieuze spierpijn hoor. Als dat het niet is misschien toch je zadel een na laten kijken?

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:24

Lijkt precies op het verhaal van mijn paard. Ik heb nu de eerste behandeling van de osteopaat achter de rug, en paard zat enorm vast.
Word nu steeds beter aan de longe.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:26

Kou op de spieren doordat hij op de tocht heeft gestaan, zadel ligt nu niet goed meer, vastgelegen in de stal.
Ik zou het kalm aandoen, kou op de spieren ben je een á twee weken zoet mee ( stijve nek bij een mens) vastliggen in stal kan ook spierkwestie zijn en het zadel wat nu dus verkeerd ligt lijkt mij persoonlijk het meest aannemelijk, haal er eens een andere zadelpasser bij die kijkt hoe je zadel ligt, niet dezelfde want die zegt meestal dat het goed ligt.
Niet door gaan rijden want je paard geeft duidelijk aan dat er iets helemaal niet goed zit.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:30

Ik zou hem even een paar dagen longeren en kijken of het dan verbeterd. Is dit zo, dan kan hij spierpijn hebben gehad. Komt het weer terug dan kan het aan het zadel liggen. Blijft hij aan de longe ook niet soepel dan kan hij zich verdraaid hebben en is er mogelijk een osteopaath oid nodig. Kijk het een weekje aan.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 17:35

okee heel erg bedankt iedereen!!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:29

Klinkt ook net als bij mij.

Ik had mijn pony super voorelkaar, en met het oog op het NK SGW 2 weken later ging ik nog extra aan mijn dressuur sleutelen. Anderhalve week voor het NK wilde hij niets meer. Ja, bokken, steigeren en galopperen. Heb toen op 1 of andere manier nog wel genoeg punten gehaald dat ik het springen/cross mocht starten. Met het springen gleden we in een hindernis en lag ik er dus naast, hij wilde niet goed terugkomen op een ophouding. Ik dacht dat het alleen kwam omdat zijn proppen uit zijn ijzers vielen (smid had de gaten te groot gemaakt :\ ), maar dat was niet zo. Afijn, ik een of twee weken later weer op concours, springen. Eerste parcours uitgebeld (hij stopt nooit!) en twee parcours erafgevallen. Dacht, ik heb mijn dag niet en pony is vervelend, dus had extra concoursen opgegeven. Toen halverwege de week kwam ik met het idee van er kan wel eens iets met zijn tanden zijn. Ja, flinke haken, afspraak gemaakt voor bijvijlen, maar kon nog wel blijven rijden. Ik die zondag op concours, zijn we beide parcoursen uitgebeld, en het tweede parcours dacht ik, ik laat hem nog een keer springen. Op het laatste moment op de rem, steigeren, raakte de zijflank van de staander, verloor balans en zijn samen gevallen. Ik had mijn rug gekneusd. Tandarts geweest, haken weg. Toen kon ik zelf niet rijden door mijn rug, dus ook een osteopaat gebeld. Zijn rug zat flink vast, maar dat kon heel goed zijn gekomen door het in de hindernis glijden en later nog vallen. Heb hem nu weer opgepakt en hij loopt heerlijk!

Ik wil je graag meegeven, ga er niet opzitten om hem hard aan het werk te zetten voor je weet wat het is, krijg je alleen maar ongelukken van. Ik ben een gekneusde rug van het samen vallen en een gebroken vinger van het in de hindernis glijden verder, en heb daarbij een gedeukt ego (gelukkig niet vertrouwen kwijt).

Zou iig een osteopaat langs laten komen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 10:34

mistid schreef:
Klinkt ook net als bij mij.

Ik had mijn pony super voorelkaar, en met het oog op het NK SGW 2 weken later ging ik nog extra aan mijn dressuur sleutelen. Anderhalve week voor het NK wilde hij niets meer. Ja, bokken, steigeren en galopperen. Heb toen op 1 of andere manier nog wel genoeg punten gehaald dat ik het springen/cross mocht starten. Met het springen gleden we in een hindernis en lag ik er dus naast, hij wilde niet goed terugkomen op een ophouding. Ik dacht dat het alleen kwam omdat zijn proppen uit zijn ijzers vielen (smid had de gaten te groot gemaakt :\ ), maar dat was niet zo. Afijn, ik een of twee weken later weer op concours, springen. Eerste parcours uitgebeld (hij stopt nooit!) en twee parcours erafgevallen. Dacht, ik heb mijn dag niet en pony is vervelend, dus had extra concoursen opgegeven. Toen halverwege de week kwam ik met het idee van er kan wel eens iets met zijn tanden zijn. Ja, flinke haken, afspraak gemaakt voor bijvijlen, maar kon nog wel blijven rijden. Ik die zondag op concours, zijn we beide parcoursen uitgebeld, en het tweede parcours dacht ik, ik laat hem nog een keer springen. Op het laatste moment op de rem, steigeren, raakte de zijflank van de staander, verloor balans en zijn samen gevallen. Ik had mijn rug gekneusd. Tandarts geweest, haken weg. Toen kon ik zelf niet rijden door mijn rug, dus ook een osteopaat gebeld. Zijn rug zat flink vast, maar dat kon heel goed zijn gekomen door het in de hindernis glijden en later nog vallen. Heb hem nu weer opgepakt en hij loopt heerlijk!

Ik wil je graag meegeven, ga er niet opzitten om hem hard aan het werk te zetten voor je weet wat het is, krijg je alleen maar ongelukken van. Ik ben een gekneusde rug van het samen vallen en een gebroken vinger van het in de hindernis glijden verder, en heb daarbij een gedeukt ego (gelukkig niet vertrouwen kwijt).

Zou iig een osteopaat langs laten komen.

wat verschrikkelijk!
ik zal inderdaad wel even rond bellen ja, hij komt inderdaad ook niet meer terug op een simpele ophouding..

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 15:15

Jeetje dit klinkt erg bekend!
Mijn pony loopt ook sinds deze week erg 'vreemd', reageerd ook opeens erg heftig op (lichte) ophoudingen, komt dan in een klap met z'n hoofd omhoog om inderdaad, als ik nog iets meer vraag zelfs een poging te doen met de voorbenen de lucht in te gaan.
Ook de buiging in de voltes kan ik opeens niet meer vragen en meer van dat soort dingen :n

Ik heb zelf het idee dat het in de buurt van de kaak/druk achter de oren of boven in de hals zit, want zijn rug blijft los voelen.

Tandarts ga ik morgen ook bellen, verder volg ik dit topic even mee :)

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:35

misschien had hij zijn dag gewoon niet,
of misschien onverwachts iets op de wei/stal gebeurd.
ik zou het controleren door de dierenarts

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 17:41

heb hem net gelongeerd, en hij is over de kop gegaan, dus doe de komende tijd erg rustig aan met hem...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:20

Aj, klinkt niet prettig...
hier precies hetzelfde
Met longeren stijf, wilde zelfs niet galopperen. Dus maar erg rustig aan gedaan.
Het is ook ongeveer gelijk met de kou (onder 0°C) gekomen, misschien dat het daar iets mee te maken heeft.
Enfin, ik ga als het niet betert de osteopaat erbij halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:06

Vooral met dit weer worden paarden gauw stijf en als ze dan een keer vastliggen of een verkeerde beweging maken kunnen ze daar flink wat last van hebben.

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:05

Nou als hij met longeren zelfs over de kop gaat dan denk ik dat hij echt ergens flink last van heeft!! Gebeurde zeker tijdens het bijzetten en dat hij tegen de teugel aan stootte? Dan is afbuigen blijkbaar pijnlijk. Lijkt mij duidelijk tijd voor de dierenarts! Hier wil je niet mee doorgaan, straks is hij al zijn vertrouwen kwijt of je maakt de pijn/ het probleem nog erger. Zal dan toch wel iets in de hals of rug verkeerd zitten en dat los je niet op met alleen rust.
En je weet wat ze zeggen, beter de dierenarts een keer te vaak bellen dan een keer te weinig!