Tips gevraagd. Achterhand-probleempjes.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alpaca

Tips gevraagd. Achterhand-probleempjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 17:02

1 goedemiddag,

Ik merk bij mijn paard dat hij zijn achterhand maar amper gebruikt. Als ik het goed heb hoor, ik zie dat hij zijn achterhoeven ver achter de afrukken van zijn voorhoeven plant...Zag het gister erg goed tijdens het longeren. Wat kan ik hier aan doen?

Tips zijn meer dan welkom!

winnieloves

Re: Tips gevraagd. Achterhand-probleempjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:25

Heeeeel veel overgangen rijden! Goed van achter naar voor rijden. Dus eerst goed tempo en aan het been, dan komt de nageeflijkheid vanzelf. En echt veel overgangen maken, tijdens het rijden maar ook rijdens het longeren, daar word de achterhand sterker van.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:10

Zijgangen gaan aan leren, zoals schouderbinnen , travers en renvers.
Longeren aan de enkelen lijn in stelling en buiging zodat je de achterhand sterk en soepel kan trainen, zou dit niet aan het bit doen maar aan de kaptoom.
Kijk eens op de site paardenbegrijpen.nl staat meer over het rechtrichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:11

Overgangen, overgangen, overgangen. Ook zijgangen, en ook met longeren, veeeeel overgangen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:17

Is het de achterhand of de rug? Slecht doortreden doet mij eerder aan rugpijn denken.

maaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:02

Je ziet het er ook aan als je paard sleept. Met rijden vind ik dit zelf redelijk lastig om te trainen doordat je dan echt het gevoel moet hebben. Om te beginnen kun je beginnen bij longeren. Langzaam laten draven en ineens vooruit. Zodat je paard gaat 'zitten' zeg maar. Dit kun je afwisselen onder het zadel.
en waar 1 pasje zit, zitten er meer!

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:27

veeeeel overgangen rijden en zorgen dat hij zijn achterhand gebruikt door van achter naar voor te rijden!

Alpaca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 17:37

Hij sleept inderdaad wel met linksachter, niet overdreven maar ik zie het wel. Dat van die ophoudingen kon ik weten, ik heb dat met les ook moeten doen. Maar rugpijn...Ik weet het echt niet, als ik over zn ruggengraat ga geeft ie geen kik. Pff, lastig dit..

peerties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:58

Heel veel tempowisselingen rijden. wanneer hij begint te slepen, direct weer vooruit rijden.
Ook longeren met een pessoa helpt goed, tenminste dat werkte prima bij mijn paard.

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:18

Het is niet zo simpel als alleen overgangen rijden. Het is vaak ook een probleem in de lenigheid van het lijf van je paard, dus je zult hem moeten gymnasticeren. Een dergelijk paard rijd ik doorgaans de eerste paar weken in een te hoog tempo door de baan, zodat het leert zijn benen en zijn lijf echt te gebruiken en 'bodem' te pakken. Leer hem dat hij vrij bewegen kan door flink tempo te zetten, denk aan middendraf en blijf dat rijden, totdat hij hier losser in komt. Niet te lang doen in het begin, hij zal zijn lijf gaan voelen. Beginnen met 10 minuutjes en elke dag een paar minuutjes erbij. Na een poosje ook werk over cavaletti die je steeds iets verder uit elkaar legt. Succes!