Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Over die balk wisselen zal ik eens aan mijn lesgeefster voorstellen! anneliesdj schreef:Hoe doet ze de wissels je als je er geen hulp voor geeft? Als ze bijvoorbeeld in de verkeerde galop zit en zelf overspring, na een hindernis oid?
Waarschijnlijk geef je je hulpen te fors waardoor ze bokt naar je been.
Ben je gespannen als je een wissel wilt rijden? Want daardoor kan zij ook gespannen raken.
Dat over die balk wisselen zou ik niet doen, dat is wel handig om het aan te leren maar jouw paard kan het al dus die zal op een balk alleen maar hoger springen en dat is juist wat je eruit wilt krijgen.
Kitty schreef:Het klinkt alsof ze niet genoeg aan je been is. Ze moet wachten op jouw hulp en pas wisselen wanneer jij het zegt. Maak haar eerst heel vlot aan je been door o.a. tempowisselingen in draf en in galop. Ook een overgang van een goed gedragen galop naar de stap, enkele passen uitgestrekte stap, enkele passen verzamelde stap en weer in een verzamelde galop (en de volgende keer eens galop-stap-draf).
Voor een correcte wissel zou je het volgende eens kunnen proberen:
Ga in de rechtergalop op de rechterhand. Ga van H naar F van hand veranderen (of appuyeer van C naar F) en galoppeer in contragalop door. Probeer haar op de volgende lange zijde goed recht te maken en tel 3...2...1...en wissel (halve ophouding en rustig een lichte beenhulp). Ze moet op dat moment de wissel springen. Doet ze dat niet, dan bereid je haar weer rustig voor voordat je het weer probeert.
anneliesdj schreef:Het kan een combinatie zijn natuurlijk; net iets teveel been, iets teveel teugel, paard vind het nog moeilijk enz.
Is je bak niet te zwaar?
Doet ze dit vanaf het begin van de training? Oefen je de wissels aan het eind van je training? Hoe lang heb je dan gereden? Zijn er meer oefeningen waarbij ze bokt?
anneliesdj schreef:Dus het is puur enthousiasme? Waarom bokt ze dan naar je been?
Wat als je nu eens wat korter losrijd en na 15 minuten je wissels probeert?
Doet ze het meteen al bij de eerste wissel?
petitparis schreef:mijn paard wordt ook verschrikkelijk heet van galopwissels, of het nu een eenvoudige of vliegende is.
ik oefen ze soms als ik een kleine S-rijdt (ik rij indien nodig wel enkele passen meer rechtdoor)
wel vreemd dat ze naar je binnenbeen wil trappen tijdens een vliegende wissel...