erg hangen, oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

A_man

erg hangen, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 11:13

hallo,

graag zou ik willen weten wat jullie hieraan zouden doen,

ik heb een fjord, als ik der rij is ze de eerste 15-20 min super te rijden, hangt niet.. netjes nagevelijk, loopt mooi op der eigen benen enz. maar zodra ze "moe" begint te worden begint ze te hangen, ik probeer der dan naar voren te drijven om der op der eigen benen te laten lopen maar dan gaat dus direct der hoofd omhoog en rennen, als ik der dan weer nagevelijk vraag gaat ze hangen.

met longeren heeft ze dit dus totaal niet, kan ik der zo 45min intensief met (touw) bijzet longeren en daar wordt ze juist soepeler en ontspannender dooor ook als ze moe is.
ook als ik der met slof door wil rijen kan ik der zo vol een uur trainen en gaat ze niet hangen.

dit heeft ze dus alleen als ik der "gewoon" train.
en ik wil der dus niet stug trainen omdat ze moe word en dus ook sterk en stug.

hoe zouden jullie dit oplossen?

groet amanda
( fotos in me profiel )

aeolusnr1

Re: erg hangen, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:10

Goed les nemen
en hang die slof diep in de kast en vergeet dat onding.
zo'n probleem moet je rijtechnisch aanpakken en dus nooit met een slof, echt nooit.
Diegenen die in fout is de ruiter , dus niet het paard, leer er gewoon mee om te gaan.

Dit klinkt mssn niet leuk, en mssn ook beetje verwaant, maar tis echt wel zo.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:13

Ik zie op een aantal foto's wel een lelijke plek achter de schoft.
Kun je vertellen wat dat is?

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 12:17

dit is sarcoid een goedaardige huidtumor, deze is behandeld en geeft haar verder geen problemen.
het is een soort van litteken geworden met verder niet gevoeliger of iets, voor en na het rijden kan je er "hard" op drukken zonder enig teken van pijn.

Marian01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:18

Hey..dit herken ik!
Ik ben trouwens zelf schuldig aan het hangen, want niet mijn paard wordt moe na een 20 minuten, maar ikzelf, en ga daardoor dus anders zitten.
Op je houding letten is dus dan heel belangrijk. Ik ben nog altijd zelf in training om mijn spaghetti armpjes te trainen, en probeer mijn paard niet verkeerd te gaan belasten.
Ik neem er zelf les voor..want ik heb het niet altijd gelijk in de gaten..

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 12:22

ik heb trouwens ook goed les,
ik heb meer het id dat ze loopmoe word, dat ze na 25min de bak wel heb "gezien" want aan de conditie ligt het echt niet die is prima, en zodra ik een wedstrijd heb is ze dus echt niet moe te krijgen en zet ze een stapje of 3 extra;)

misschien ligt het ook wel aan mij en wil ik na 20min meer van der, betere buiging en word ze daar stugger van omdat ze dan warm gelopen is.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:23

Weet je waarom ze dan extra los is op slof op touwtjes? Omdat ze dan lekker in de slof en de touwtjes gaat hangen. Alleen merk je dat niet. In principe wil ze alleen maar aangeven dat ze moe is. Ik zou zeggen: train de volgende dag weer verder. En haal die slof en touwtjes eraf... Daar bereik je dus niet mee wat je wilt...

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:29

Heeft ze medisch nergens last van, past het zadel en ligt het zadel niet op maar achter de schouder? En goed les nemen. Je moet haar inderdaad weer naar voren rijden, en druk er af halen aan de voorkant, niet terugtrekken. Alleen via internet uitleggen is vrij lastig, het beste kan iemand meteen zeggen wat je moet doen op welk moment.
Dat ze met de slof niet zwaar wordt is waarschijnlijk omdat ze dan in een valse knik achter de teugel loopt.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:34

A_man schreef:
dit is sarcoid een goedaardige huidtumor, deze is behandeld en geeft haar verder geen problemen.
het is een soort van litteken geworden met verder niet gevoeliger of iets, voor en na het rijden kan je er "hard" op drukken zonder enig teken van pijn.

Kan het niet zijn dat dit na een bepaalde tijd gaat irriteren? Door de wrijving van je dekje of zo...
Door het litteken kan haar rug, op die plek iets veranderd zijn, zodat het zadel daar niet echt prettig meer ligt.
Ik weet het niet hoor, ben geen arts ;).

Maar hulpteugels vind ik persoonlijk, prutteugels :D

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 13:07

het sarcoid kan niet, dit zit namelijk precies is de "lucht"kamer van het zadel, ook als ik na het rijden hier aan zit geeft ze geen teken van pijn, zadel is vrij nieuw en nagekeken dat ligt allemaal goed.
ook is ze pas nagekeken door een arts en ze had nergens last van.

idd wat Sijs15 zegt ik heb het id dat ze moe is en hierdoor gaat hangen,
wat je zegt stoppen met rijden op het moment dat ze goed loopt doe ik dus al, en ik probeer het telkens langer door te rijden. alleen heb niet het id dat ze langer soepel blijft lopen als jullie begrijpen wat ik bedoel,
het is telkens ong met 30min dat ze stugger word.

met longeren gebruik ik die touw ( die over de rug tussen de voorbenen naar het bit gaat, dat ze dus over de rug moet lopen en in princiepe niet kan hangen op het touw )

ik gebruik met rijden geen slof, maar geef eerlijk toe dat ik het wel is heb geprobeert om te kijken of ze het hier ook mee heeft, en dat doet ze dus niet.
ik rij der dus niet met slof maar train der gewoon, op wedstrijden mag je ook geen slof omhangen dus heb nergens nut voor toch ;)

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 13:08

antwoord op 2005 :

als ik der na 25min naar voren rij, gaat direckt der hoofd in de lucht. en zodra ik der dus weer nagevelijk vraag is het direckt hangen... snap je me;)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:37

Ja ik snap je. Maar op het moment van naar voren rijden, geef je vlak daarna weer een ophouding dat ze niet met haar hoofd hoog in de lucht mag, om vervolgens weer meteen de druk er af te halen. Het is een kwestie van oefenen, voor ruiter en paard ;) . En heel snel worden in je hulpen en reacties, plus heel veel geduld.
Als ze trouwens echt heel moe is, zou ik ook een keertje het voer bijvoorbeeld nakijken?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:52

Ga mee met 2005 en wil toevoegen:

Het is logisch dat ze het alleen onder de man doet als je "gewoon" rijdt, omdat het een ruiterfout is. Je zegt dat ze wellicht de bak dan wel gezien heeft na een tijdje. Zou kunnen als je alleen maar in de rondte rijdt.
Meestal is het de ruiter die het opgeeft uit verveling. Dat is ook genoemd, het is mogelijk dat je houding verslapt.

Je moet het rijden leuker maken en gewoon veel figuren en overgangen, ook overgangen in figuren en figuren in figuren. Bv een gebroken lijn in draf en dan op het midden een volte halve baan naar binnen of naar buiten in stap en dan weer je gebroken lijn afmaken in draf. Houd het interessant zonder bezig te zijn met waar het hoofd van je paard zit. Gewoon de hulpen correct geven en je benen en zit er actief bij.

Las rustpauzes in. Werk een paar minuten aan iets en ga dan weer stappen. Dan weer ergens aan werken en weer stappen. Deze interval training zal haar meer conditie geven, als het daar aan schort, en daardoor meer werklust. Het is ook voor jezelf lekker om even te pauzeren om daarna weer fanatiek aan de slag te kunnen. Ik zie trouwens dat je op de meeste foto's met platte handen rijdt, dus dat kun je voor jezelf ook verbeteren. Kan erg veel uitmaken.

Zorg dat je actief aan het rijden bent, liefst aan het "scholen"= je paard wat nieuws bijbrengen en bevestigde dingen verbeteren en dus niet maar eindeloos doelloos in de rondte rijdt als je in een bak rijdt.

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 14:21

Lusitana dankje wel voor je commentaaar hier kan ik wat mee en kan ik dus ergens aan werken:)

groetjes

marieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:00

Kan me bij Lusitana aansluiten. Mijn paard doet dit namelijk ook en als ik doorzit is het veel minder. dus heeft het waarsschijnlijk ook met mijn houding te maken. Veel overgangen, veel schakelen in de gangen en zelf niet teveel druk op de teugels zetten helpt bij mij enorm. En als ze het goed doet natuurlijk even belonen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:13

Hoe oud is je fjord?
Ik zou persoonlijk luisteren naar je paard als ze moe word.

Maar ik ben erg beniewd naar de opbouw van je rijden. Bij veel ruiter zie ik de fout dat ze gelijk beginnen met werken en de warming up vergeten.
Daarnaast heeft een ieder paard zijn gradties van werken, met een beginnend paard werk je voornamelijk aan aan onstpanning en bij een gevorderd paard oa aan oprichting.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:29

Overgangen, overgangen, overgangen, overgangen....

Zie dat je meer van achter uit gaat rijden.
En accepteer dat het een Fjord is, met zijn bouw zal hij nooit superlicht aan de voorkant worden.

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 16:29

me fjord is 14 jaar, en heeft de oefeningen van L2 ( by de vorige eigenaar gelopen ) wij zijn deze maand begonnen in de B met nu 3 punten ( 2 wedstrijden )

gr

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:01

goed les nemen, en zorgnen dat je paard '' aan het been'' komt.