Oppakken van de Tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTwink

Oppakken van de Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 16:02

Niet echt tinker gerelateerd dus zet ik het hier maar neer.
Sinds we weten dat Twink pas 4,5 is hebben we haar een half jaar met rust gelaten. We zouden voor de zomer gaan doorrijden maar hebben dit dus gelaten tot nu toe. Ze is in de zomer 2 keer per week lekker mee naar buiten genomen en verder heeft ze rust gehad op de weide (24/7). Nu staat ze sinds deze week op een pensionstal (met weidegang) en wil ik haar gaan oppakken maar hoe kan ik dit het best doen. Ze kent geen bakwerk maar is buiten wel mooi aan het been. Stap-draf-galop kent ze op lange lijnen buiten dus.

Ok dit was mijn idee van wekelijkse training voor de aankomende maand.
Maandag rustdag weide knuffelen enz
Dinsdag weide - longeren (kent ze goed op stem)
Woensdag weide - rijden half uurtje stap-draf in bak
Donderdag weide-knuffelen enz
Vrijdag weide rijden half uurtje stap-draf in bak
Zaterdag weide knuffelen enz
Zondag longeren en aan de hand met de kids erop wat gaan stappen of bij geen sneeuw/ijs enz een stap buitenrit ipv longeren.

Ik wil haar dressuurmatig gaan rijden en daarnaast lekker buiten. De bedoeling is wanneer de kids wat beter kunnen rijden ze wekelijks in de les op haar gaan rijden maar dit zal minstens nog een half jaar gaan duren.

rommulus

Re: Oppakken van de Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:06

als je het mij vraagt zou ik haar gewoon op pakken en gewoon gaan rijden
af en toe afwisselen met longeren en buiten stappen
en dan beginnen met 20 min ofzo en dan langzaam aan opvoeren en moeilijker maken
verder zou ik me de eerste tijd concentreren op de dingen die ook leuk zijn voor haar en die langzaam aan gaan afwisselen

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 16:16

Dank je maar aangezien tinkers nogal lang doorgroeien en die van mij ook nog echt een guppie is wil ik haar niet overbelasten. Ben wel erg haha

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:35

kijk in mijn profiel en zie het is een tinker !!!
:D

nee hoor ze is nu 5 ???
sil heb ik pas met 5 ingereden
als jij goed kijkt naar je paard en jij gewoon op je dooie gemakkie lekker met haar bezig gaat kan ze wel wat hebben hoor ;)

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:42

Ik neem aan dat je met doorrijden het bevestigen in de bak bedoelt?
Hoe lang rijd/reed je haar buiten wat betreft tijd?
Ik denk dat het een mooi streven is om zo'n 3-4 keer per week bezig te zijn, de ene week misschien een keer extra rijden, de andere keer een keer extra longeren. En gewoon lekker naar buiten blijven gaan! Is altijd goed voor jonkies. En verder ben ik het eens met rommulus, houd het leuk, simpel en maak het niet te lang!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:40

Een schema zul je toch niet volhouden, eens komt er iets tussen en is het helemaal aan de knoppen.
ik zou een keer of 4 per week "trainen" aanhouden (een buitenrit is ook trainen!) en drie rustdaagjes (knuffelen, effe stappen aan de hand, eventueel eens spelen in de piste of vrijspringen oid)
en gewoon oppakken, niet te lang in een maal, kijken wat ze zelf aanbied, kijken naar het weer (als je eens een weekje 4 maal piste werk doet,wegens slecht weer, en de week erop 4 maal gaat buitenrijden wegens goed weer, paard zal er zeker niet slechter van worden hoor)
volg je gevoel ;)