Zoals iedere ruiter ga ik voortuit en dan weer achteruit met rijden..
nu komt mijn punt en ik hoop dat ik het duidelijk kan uitleggen.
Steeds als ik vooruit ga dan ga ik weer 2 stappen terug. Dat is normaal en meestal ga je dan ook weer vooruit en dat ga ik ook wel maar ik ga echter maar 2 stappen vooruit en niet 3. en als ik denk jeeh we gaan naar de 3e stap dan ga ik weer 2 stappen terug om vervolgens weer 2 naar voren te gaan. Ik kom gewoon niet verder.
Vooral de nagefelijkheid. Hoe ik de teugels ook hou, los,strak, gespannen, juist niet gespannen, Me hafje loopt niet nafegelijk en als hij wel zo loopt dan trekt hij verschikkelijk of hangt hij verschikkelijk in me handen.
Me hafje is nu 12 en ik hoop dat hetooit goed komt haha,. ik heb lol met hem, en hij is nog lang niet uitgeleerd. Alleen begin ik soms de moed een beetje op te geven. Maarja alleen saai rondjes hobbelen in de bak is niet mijn ding, dus wil ik toch wat dresuurmatiger aan het werk met wat nageeflijkheid.
Mijn hafje is erg op de voorhand gebouwd en staat ook voor de wagen. Maar hij blijft het lastig vinden ik heb hem nu 5 jaar.
Even klein overzichtje. wat ik al met hem bereikt hebt
ik kocht hem van een manege toen hij 7 jaar was. HEt heeft mij bijna 2 jaar geduurd om hem een beetje te leren op eigen benen te lopen, Dus dat hij alleen in de bak kan rijden, alleen in de bak rijden als bijv eerder een paardje de bak uit gaat dan hij, (hij heeft wat last van verlatings angst). en dat hij wat meer respect kreeg voor de mens. Ik zelf was toen ook niet ervaring en had daar weinig prive les, ik stond toen op een manege waarbij ik veel in de manegelesen reed maar ook in de caroussel lessen.
Hierdoor zijn we goed door heen gekomen, ik kan goed in alleen met hem rijden in de bak. (buiten is een ander verhaal, behalve met de wagen dan kan die wel alleen, maar is hij niet rustig). Verder hebben we wel eens wat onderlinge haflingerwedstrijden gereden en al 5 jaar zit ik ongv tussen de 178/185 punten.
Na 2.5 jaar ben ik verhuisd met me hafje. Daar was hij moeilijk te rijden en alleen maar bokken en gek doen was het meer overleven voor mij. Naar een jaar weer verhuisd en toen had ik me eigen hafje weer terug die ik kende. De goed zak die zo braaf is en bijna nergens van schrikt enz. Maarja nu staat ik er ongv 2 jaar en heb het erg naar me zin.
Maar het dressuur rijden wilt maar niet echt lekker gaan. Ik heb al veel met hem bereikt en samen veel geleerd en we zijn echt nog niet uit geleerd. Springen vond hij ook super om te doen, nu mis ik daarin ook de spirit maar lijkt hij dressuur weer leuker te vinden.
Verder is mijn haflinger best dominant en je moet hem duideljk de baas zijn. Met rijden is hij liever lui dan moe, Vaak moet ik eerst flink kwaad worden. voordat hij wel wilt nageven?
Ben ik nou gewoon te lief voor hem?? en moet ik hem strenger gaan rijden?
Ik heb les nu wat minder omdat ik stage loop en ook savonds moet werken. Heb een nieuw zadel dus daar ligt het niet aan. Zijn tanden zijn nog nagekeken en in orde gemaakt dus dat is het ook niet.
Maar hij wilt zijn kaken maar niet los laten, hij zoekt een manier om te trekken of hangen.
Aan de dubbele longeerlijn kan die het wel. Zelf met warm lopen aan de longe gaat hij zelf al naar beneden..
Kortom ik heb dus last van een behoorlijke dip. Vele zeggen je moet niks doen met je handen maar voorwaarts enz rijden. Ik probeer zo min mogelijk met me handen te doen en hem voorwaarts te houden. Maar die neus blijft naar voren. Vaak naar een half uur gaat hij wel zakken in stap maar dan hangt die heel erg. of hij is heel sloom en dan duikt die weer op de voorhand, waardoor hij weer bijna struikelt zodra ik hem dan voorwaarts rijd dan is het weer neus eruit.
Zo lang verhaal geworden haha. hopelijk kan iemand me helpen met tips.
Sorry als er spelfouten of onduidelijkheden in zitten, dan hoor ik het graag.
Heb je hem wel eens na laten kijken door een fysiotherapeut en een ostheopaat ?
plutolover
Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-10 21:08
ik heb hem wel eens laten na kijken naar een fysiotherapeut. Zei kon niks vinden spieren zijn soepel, verder geen knellingen. een osteophaat is hij nog nooit na gekeken.
doet hij het ook met een andere ruiter ? En heb je goed les ?
Hananas
Geplaatst: 15-12-10 21:14
misschien heb ik erover heen gelezen, maar wat zegt je instructeur hiervan? Wat ik je als tip kan geven, kijk naar je paard op dat moment. Voel hem aan, train met hem, en denk na je training wat je verbetert hebt. Ga niet zitten denken voor je erop stapt wat je allemaal wil bereiken tegen het einde van de dag/week... Leer hem dingen op het moment zelf. Ook een aantal weken vakantie kan goed doen. Dat hij niet nageeflijk loopt heeft niets met je teugels te maken. Loopt hij over de rug, is hij ontspannen, is hij op de achterhand? Pas dan kan je nageeflijkheid verwachten, niet eerder. Kijk ook kritisch naar zijn bouw. Met een op de voorhand gebouwd paard heb je zowiezo meer werk. En is zijn achterhand wel bespierd genoeg.?
plutolover
Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-10 21:36
Dorrien ik weet dat het met zo paard lastiger is, maar ik weet ook dat het mogelijk is. Me instricice zegt gewoon goed los werken en niet te veel druk op de teugels lang en laag.
zijn bespiering in zijn achterhand kan beter, ben ik ook hard mee bezig om beter te krijgen door balkjes e.d te lopen.
plutolover
Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-10 21:36
Yvank_ schreef:
doet hij het ook met een andere ruiter ? En heb je goed les ?
jammer genoeg: trekken kan alleen als er twee mee doen. Meestal werkt het om juist even te ontspannen met je had als hij weer begint en aandrijven dan kan hij niet trekken omdat er niets is aan te trekken, dan maar even iets te voorwaarts elke keer als hij denkt ik trek is even terug hup naar voren!
Wat ik doe bij de mijne (het dier is heel lang verkeerd gereden, kon nog niet normaal een bocht doorgaan toen ik hem kocht, laat staan ruggebruik, achterhand..) is bij de opwarming teugels los en hem zeer actief laten lopen. Daarna teugels op maat, en zodra hij gaat sterrenkijken hand naar voren en hem waar naar mijn hand toedrijven. Een paard zet zich vaak vast als hij gaat sterrenkijken, en dan moet je hem even uit die houding drijven. Zo voel ik het toch aan. Voor de rest helpt een ietwat holle rug maken bij het neerkomen goed. En ik moet momenteel veeeel draven om zijn achterhand te verstevigen. Dat hij in je handen hangt is een teken dat hij niet genoeg vanuit de achterhand loopt. In je profiel staan trouwens toch foto's waarop hij wel nageeflijk loopt? Of trok hij daar in je handen? Ik kan het niet zien vanop de foto.
Air
Geplaatst: 15-12-10 22:05
En wat doe je voor oefeningen om hem recht te richten?
Op het moment dat je vastloopt moet je kijken waar het probleem ligt, en vaak is dat rijtechnisch.
Ik gok zomaar dat (een paar) lessen van een instructeur op de AdB methode je kunnen helpen.
plutolover
Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-10 16:24
Dorrien: Op de foto loopt die nageefelijk maar dan hangt die wel behoorlijk in de hand.En als je goed kijk bij de foto met dat anky oxblood setje zie je dat die op de voorhand duikt. WAt mij heel erg opvalt bij hem is dat hij later wel los laat en dan gaan we goed. Vervolgens als ik denk van ik ga weer vooruit met de nageeflijkheid en ontspanning enz. Dan gaan we weer achteruit
Normaal ga je 3 stappen vooruit, vervolgens weer 2 stappen achter uit.
Bij mij is echter (teminste zo voelt het voor mij) 2 stappen vooruit en dan weer 2 stappen achteruit, om vervolgens maar weer 2 stappen vooruit te gaan enz..
Ik heb nu besloten om toch ook een osteophaat bij te laten kijken. Aangezien meneer een jaar lang manege pony is geweest en heel lang met een niet goed passend zadel is bereden.
Met dat trekken. al heb ik de teugels los maar zodra ik ze maar iets druk op de teugels zet gaat hij al terug hangen. of je ze nou lang of kort hebt. Behalve zonder druk dan hangt die niet, maar dan moet ik onderhand me teugels los laten, en heeft die alsnog zijn neus naar voren.
Het ging een tijdje aardig goed. Geen gehang en mooi nafgeefelijkheid, alleen dan liep die niet goed vanuit de achterhand en viel die weer op de voorhand.
Ik doe ook oefeningen om hem recht te richten, veel voltes en slangevoltes om hem soepel te krijgen. Balkjes lopen enz.
aeolusnr1
Tis een heel mooi en lang verhaal idd. Je kan ook vrij duidelijk de moeilijkheden omschrijven, das heel goed, je bekijkt het dus vrij nauwkeurig, en dat is altijd al een voorwaarde om een probleem te herkennen en er dan een gepaste oplossing voor te gaan zoeken. Sommige dingen zeg ik nogal kortaf en niet iedereen vind zoiets leuk, maar ik doe het wel steeds om op dingen te wijzen en denk dat het ook echt zo werkt. Er zijn zowiezo een paar probleempjes waar je niet van onder kan, je gebruikt blijkbaar je paardje zowel voor de kar als onder het zadel, en das niet ideaal, het kan wel maar is uiteraard moeilijker om de goede gewoontes er dan ook in te trainen. Verder lijkt het me dat je de dingen te veel tijd geeft, je gaf aan ik heb er bijna 2j over gedaan om met dit paardje in de bak te kunnen rijden, das dus heeeeeeeeellllll lang he, op die manier is het voor een paard ook niet echt duidelijk wat je nu precies wil bereiken, het duurt allemaal net iets te lang. Verder is er niet alleen bij jou hoor maar bij heel veel ruiters, de verwarring over het aan de teugel lopen en nageeflijkheid op het bit , kaak , nek , hals. Als die nageeflijkheid in dat voorste gedeelte er niet is dan kan het ook niet in de rest van het lichaam in orde komen, en jouw paardje heeft dit eigenlijk al jaren verkeerd gelleerd. Dit kan zeker nog wel gecorrigeerd worden maar is na al die jaren zeker niet zo makkellijk meer om het goed te krijgen. Een oplossing zou kunnen zijn een goeie privé instructeur/trainer, die jou komt lesgeven, maar de vraag is of dat genoeg zou zijn, dat hangt dan af van jouw inzet en doorzettingsvermogen. Paard een maand in training plaatsen, na één maand is dit niet echt opgelost hoor, maar zou er een verschil van dag en nacht zichtbaar moeten zijn. ( ik zeg wel duidelijk 1maand als je denkt aan trainingen die jaren zouden duren dan ben je gewoon verkeerd bezig hé, je moet meer wit-zwart leren denken , tis goed of het is niet goed,is het niet goed pak dan dat onderdeeltje aan tot het goed is, of op zijn minst de goede kant opgaat, alleen op zo'n manier kan je je paardje iets gaan aanleren.