longevrees

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

longevrees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 19:20

hoi ik zal eerst zijn achtergrond wat uitleggen waant dat is eigenlijk de oorzaak van mijn paard zijn probleem
dus :
sins 1 juni 2009 heb ik myn paard hij was super mager en verwaarloost toen ik hem kreeg (ik kreeg hem gratis van de eigenaar) en als hij nog langer bij die andere eigenaar stond was hij dood geweest
de eerste maanden was hij super braaf bij mij ik mocht hem longeeren rijden en springen (dresuur weigerde hij door hij dat met zijn vorige eigenaar deed) maar toen hij dikker werd werd hij heviger op zich geen probleem was voor het opstappen gewoon logeeren en ik kon goed rijden maar toen hielp dat niet meer en bokte hij my er een paar keer af en toen ik hem een paar dagen later wilde logeren werd hij gewoon gek hij steigerde en bokte tot ik hem wel moest loslaten en het werd elke dagen erger tot ik niet meer met logeerlijn in zijn buurt mocht komen nu moet ik hem telkens vrij laten lopen om hem zich af te reageren en dat is niet zo handig want ik heb nogal een grote wei en hij wilt niet blijven lopen
ik heb al vanales geprobeerd weet iemand wat ik nog kan proberen ?
alvast bedankt om de moeite toen het te lezen

VDB

Re: longevrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:22

Zo!
En dat allemaal in 1 adem???
Zonder punten of comma's?

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:31

Hey,

Ik denk dat je even lees tekens moet plaatsen.
Heb geprobeerd je verhaal te lezen, maar dat lukt niet ;)

We kunnen je ook moeilijk helpen, als we je verhaal niet snappen/lezen.
:n

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:36

Het is niet gemakkelijk te lezen, maar wat ik er uit begrijp. Heb je zelf gewoon nog niet voldoende ervaring en probeert dit paard zich gewoon uit hoe ver hij kan gaan, te ver in dit geval dus. Haal er iemand bij die wel die ervaring heeft en hem een keer kan corrigeren.

Wat ook kan helpen, zet een stuk van je wei af (liefst in een cirkel). Dan kan hij ook niet meer weg rennen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:36

Wees gewoon eerlijk en duidelijk naar je paardje toe.
Zoek niet steeds het probleem bij het paard, het is hier zoals bijna altijd het geval is niet het paard die in fout is, maar zoek de fout bij jezelf.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:00

Heb je ook foto's van je paard? Dan hebben we er een beeld bij.. en inderdaad even je tekst aanpassen, want het is nauwelijks leesbaar zo ;).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:01

amsterdam_30 schreef:
Heb je ook foto's van je paard? Dan hebben we er een beeld bij.. en inderdaad even je tekst aanpassen, want het is nauwelijks leesbaar zo ;).

Die link snap ik niet? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:07

Jij bent mooi afgericht door je paard hoor :)

maar even terzijde: als je wil rijden zadel je dus op, en dan laat je je paard zo in de weide lopen om zich "af te reageren"? Do you mind if I laugh?

Volgens mij is het ook geen afreageren, hij weet gewoon hoe hij jou zo ver mogelijk uit zijn buurt moet houden.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:15

Oke.. ik bedoel foto's als ze er mee bezig is en liefst eigenlijk een filmpje :P. Dan zien we wat er mis gaat.
Vind het verhaal nog een beetje vaag namelijk.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:16

amsterdam_30 schreef:
Oke.. ik bedoel foto's als ze er mee bezig is en liefst eigenlijk een filmpje :P. Dan zien we wat er mis gaat.
Vind het verhaal nog een beetje vaag namelijk.

Die link begrijp ik dan weer wel. :))

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:43

Meestal werkt het om echt uit rust te beginnen, niet meteen op de volte op zichzelf, maar gewoon grondwerk naast hem, concentratie van hem vragen, dan rustig stappen aan de longe en voordat hij flipt terug naast hem, niet hem laten flippen. als hij er in zit is terug halen, rustig maken uberhaupt veilig bezig zijn zoveel moeilijker. Begin bij het begin niet meteen hem die vrijheid geven als dat nog gevaarlijk is. Een goede instuctrice doet trouwens wonderen denk ik, hoe langer je aanmoddert hoe moeilijker lijkt me.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:15

leuk te lezen dat het paard niet wil dressuren omdat de vorige eigenaar dit deedt, nog even en dan verzind hij dat je niet op hem mag gaan zitten want dat deedt de vorige eigenaar ook

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:41

En longeren vast ook..
Begin bij het begingrond werk, vertrouwen opbouwen voordat je iets met haar gaat doen. Want vertrouwen heeft ze blijkt baar totaal niet en als 'weer zo gemeen en druk iemand' bij je rug komt. Herkent ze jou wel als een kalme goede leider? Ben niet heel bekend met natural horsemanship maar dit soort oefeningen , niet meteen erop maar zorgen dat ze iig aan de hand kalm is en je alles laat doen is misschien voor het begin heel erg goed. Niet overhaasten.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:02

grondwerk... grondwerk... grondwerk... als het vertrouwen er terug is, dan kan je verder, maar zoek wel iemand die je goed kan begeleiden! Ga niet zomaar eigenhandig aan de gang! Als je paard wegloopt van je, is er iets mis met de band! En ga er gewoon niet opzitten als je de kans hebt eraf te vallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:06

Jouw paard heeft geen longeervrees maar is verschrikkelijk knap in het opvoeden van zijn baasje.
Met andere woorden: je paard is de baas en moet nodig heropgevoed worden want op deze manier wordt het compleet gevaarlijk.
Dat is geen klusje voor jou, dat kun je niet anders was het zo ver uberhaupt niet gekomen. Roep dus hulp in van iemand die je hierbij kan bijstaan, die jou kan uitleggen wat er gebeurt en waarom, en niet te vergeten; die jou leert hoe je dit aan moet pakken.

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:08

Heel consequent blijven bij je paard, hij heeft nu immers geleerd dat als 'ie vervelend doet hij niet hoeft te werken!
Misschien even een stuk land afzetten en hem zonder longeerlijn longeren?

Btw; Rijden ging, maar geen dressuur? :+

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 21:43

jullie begrijpen het verkeerd dat ik hem zich laat afreageren enzo
ten eerste : ik heb genoeg ervaring 8 jaar
ten tweede : ik weet dat ik niet kan typen en
ten derde: ik doe veel grondwerk en zonder zadel ofzo loopt hij de hele tijd als een hondje achter mij aan en eens we aan het rijden zijn is hij braaf maar hij laat zich moeilijk zadelen en bestijgen daarom wou ik longere maar hij rent weg als hij longe nog maar ziet zie je angst in zijn ogen en rent hij weg tot ik de longe wegleg dan omt hij weer braaf naar ma toe maar dan is hij te hevig bij het rijden dus laat ik hem door de wei galopeeren zodat hij rustiger is voor de duidelijkheid dat is niet zijn eigen zin ik zorg dat hij blijft lopen door gebaren

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:00

................. Misschien.... Moet je hem eerst pakken met een halster en een touw. Dan zet je hem vast.... Ennnn.... Dan pak je de longeerlijn?

Ok. Misschien een idee om de longeerlijn te laten zien. Laat maar lekker snuffelen. En leg weer weg. Volgende keer weer, en weer. Klik is vast, loop een rondje, en leg weg. Sowieso mag hij eigenlijk niet zo zeer gaan beslissen wat jullie gaan doen he, jij beslist, en wat beslist, dat is gewoon zo. Dat is ook een beetje een kwestie van vertouwen....

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:48

Ik denk niet dat ik je verkeerd begrijp, maar tis volgens mij wel zo dat je hem een beetje zich laat afreageren, je hebt het idd mooi verwoord hier.
Je zegt ik heb genoeg ervaring "reeds 8 jaar ????? " wat moet ik dan zeggen met mijn ervaring ??? ben al bijna een oldtimer aan het worden, en ik volg zelf nog steeds les. Ik wil maar aangeven 8jaar das pas een begin, dan kan je pas echt gaan beginnen met het echte rijden en vooral als je over training gaat beginnen denken.
Als een paard op die manier reageert zoals jij het hebt beschreven, dan is het zeker een reden om die longe zeker niet weg te leggen voor je paard jouw accepteerd met die longe, als je ze vroeger weglegt, hetgeen jij dus nu doet dan leer je hem eigenlijk dat hij goed bezig is op de manier die hij nu doet.
Dus zeker niet zo doen dus.
Zoek er snel een goede instructeur/trainer bij die je kan helpen dit probleem op te lossen, je bedoelt het allemaal goed maar tis totaal verkeerd wat je doet.
Dit gaat van kwaad tot erger op deze manier.

olafgek schreef:
jullie begrijpen het verkeerd dat ik hem zich laat afreageren enzo
ten eerste : ik heb genoeg ervaring 8 jaar
ten tweede : ik weet dat ik niet kan typen en
ten derde: ik doe veel grondwerk en zonder zadel ofzo loopt hij de hele tijd als een hondje achter mij aan en eens we aan het rijden zijn is hij braaf maar hij laat zich moeilijk zadelen en bestijgen daarom wou ik longere maar hij rent weg als hij longe nog maar ziet zie je angst in zijn ogen en rent hij weg tot ik de longe wegleg dan omt hij weer braaf naar ma toe maar dan is hij te hevig bij het rijden dus laat ik hem door de wei galopeeren zodat hij rustiger is voor de duidelijkheid dat is niet zijn eigen zin ik zorg dat hij blijft lopen door gebaren

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 09:24

olafgek schreef:
ten tweede : ik weet dat ik niet kan typen

Dat is zeker niet waar, dat kun je wel. Het enige wat je in het vervolg moet doen is leestekens plaatsen.
Vind je dat lastig, lees dat voor je zelf de tekst even door en als je denkt dat er een punt of comma moet komen plaats je die.
Anders begin je steeds met een nieuwe zin, dan hou je het overzichtelijk voor jezelf en anderen ;)
We zijn echt niet allemaal wondertjes in de Nederlandse taal ;)

Over je paardje:
Zoek inderdaad iemand die je kan helpen. Je bedoeld het wel goed, zoals aeolusnr1 bedoelt, maar het werkt gewoon niet.
Ga niet verder modderen, maar vraag hulp! Das nooit fout! Zeker niet als je er beter van gaat worden ;)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:43

Je hebt dan toch nog niet genoeg ervaring om je paard te kunnen rijden zonder dat je longeert zoals je aangeeft. Ga opzoek naar iemand die je kan helpen met je longeer problemen en met het feit dat je paardje te fris is om te rijden zonder dat je longeert. In mijn idee ben je bij paarden nooit uitgeleerd en zegt ervaring verder weinig.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:59

Maar als ik goed reken dan ben je nu 13 en heb je 8 jaar ervaring. Dus op je 5de ben je begonnen met ervaring op te doen. Dat is heel jong. Het is wel goed en je leert wel het een en ander, maar dan neem je dingen toch anders op. Dus ik denk toch dat je op dit gebied nog niet genoeg ervaring hebt. en zou je toch er iemand bij moeten halen om het evt. samen op te lossen. wat ik nu uit je verhaal opmaak is dat je pony aan het uitproberen is bij jou. Met een succesvolle afloop dus zal hij dat vaak gaan herhalen. hopelijk ken je iemand die je bij dit probleem kan helpen en kan je snel weer fijn rijden. en probeer als je hem wilt longeren een stukje af te zetten dat hij niet alle kanten op kan.
succes!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 19:24

ik beb geprobeerd met af te zetten met linten(hij heeft hier geen bang van) en ik liet hem even op komando draven en galopeeren zonder longe dit ging goed
maar toen ik de longe erbij haalde steigerde hij en sprong over de linten (2m terweil hij normaal maar de helft kan springen)
iemand erbij halen is ook geen optie want door zijn verwaarlozing vertrouwd hij alleen mij en 2 vamijn vriendinnen die vaak meegaan
het rijden opzich is geen probleem eens ik een rondje gereden heeft mag er een bom naast hem ontploffen, hij geeft geen kik want ik eb al 1 van mijn vriendinnen leren paardrijden op hem dus ik heb wel voldoende ervaring
ik had al veel verzorgponys en leerde enkele mensen paardrijden, aan ervaring geen gebrek
nog andere tip?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:30

Hij hoeft ook iemand anders niet te vertrouwen het gaat er om dat jij wat tips kan krijgen van iemand die weet waar ze mee bezig is. Zoals ik al eerder zij bij paarden ben je nooit uitgeleerd vraag gewoon eens wat tips aan een volwassen met meer ervaring die ook kan zien waar het fout gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:42

Even resumeren:

Je bent 13
Je hebt 8 jaar ervaring
Je hebt je paard gratis gekregen
Je leert andere mensen rijden
Paard wil wel rijden maar geen dressuur omdat zijn vorige baasje dat met hem deed
Paard is verwaarloosd geweest
Paard vertrouwt alleen jou en daarom kan niemand komen helpen

Dan zit er nog maar 1 ding op.... De Penny bellen, je verhaal duur aan ze verkopen om in stripvorm over te zetten en van die opbrengsten toch maar een pro erbij halen voor dit zwaaaaaaar getraumatiseerde paard.