doorgaan met rijden als je paard niet mee wil werken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

waar kiezen jullie voor??

als mijn paard niet mee wil werken stop ik met rijden.
28 (28%)
als mijn paard niet mee wil werken rijd ik net zo lang door totdat het wel goed gaat.
69 (71%)

Totaal aantal stemmen: 97

Geeske_

doorgaan met rijden als je paard niet mee wil werken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 17:19

hoi!

wij hadden het er even over in de klas, over de stelling;

als mijn paard niet mee wil werken stop ik met rijden.
er waren een aantal die zich bij deze stelling neer legden.
maar ook waren er een aantal die hadden deze stelling;

als mijn paard niet mee wil werken rijd ik net zo lang door totdat het wel goed gaat.

(er is medisch dus niks aan de hand)

wat vinden jullie hier van??
Laatst bijgewerkt door Geeske_ op 15-12-10 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cchanny

Re: doorgaan met rijden als je paard niet mee wil werken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:20

Het ligt er aan.
Als ie niet meer wilt werken, omdat hij loopt te ouwehoeren, dan rijd ik het paard er toch hoor heen.
Wilt hij niet meer werken door leeftijd, gezondheid of pijn, dan stop ik zo ie zo.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:29

Wanneer er geen medisch probleem is, goed gaan rijden, goed les nemen en doorzetten.
Het paard motieveren en niet ermee stoppen, dan een andere sport kiezen. :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:31

Bij mij ligt het er ook aan. Merk ik dat hij echt zijn dag niet heeft, dan kan ik er beter mee ophouden want dan lukt het toch niet en dan worden we er beiden slecht gezind van (paardrijden is een hobby geen verplichting) en natuurlijk om medische redenen ook.
Als hij gewoon loopt te klieren, jah dan mag meneertje flink aan het werk tot ik vind dat het goed genoeg is :)

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:32

Meestal pak ik wel even door want anders is ie de volgende dag ook niet fijn. Hij is soms gewoon erg brutaal en als ik dan opgeef is er geen land meer mee te bezeilen..

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:33

Als mijn ruin boos wordt tijdens het rijden, weet ik dat ie niet meer wil. En ik weet ook dat als ik doorga met rijden, dat ie dan alleen maar erger wordt. Meestal is het dus zo dat, als meneer niet meer wil, dat ik dan nog 5 minuutjes rij, beetje lang en laag of juist even lekker galopperen zonder rem := en het dan voor gezien hou.
De merrie houdt wel van werken, ook als ze lichamelijk niet meer kan, gaat ze door. Momenteel heeft ze een flinke blokkade in haar rug, hierdoor gaat het rijden gewoon niet lekker meer, dus we houden het voor dit jaar voor gezien :)

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 17:43

mijn pony is dan soms niet vooruit te krijgen, en dan vind ie er gewoon helemaal niks aan!
meestal probeer ik em dan op te vrolijken met dingen die hij wel leuk vind.
zoals tussendoor een hindernisje mee nemen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:44

Mijn eigen pony kan ik er dan wel doorheen rijden, anders is ze de volgende dag 1 bonk tegenzettende spieren.

Mijn Haf word soms gevaarlijk als hij geen zin meer heeft, en ik vind mijn leven iets belangrijker :+.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:49

Als Almé onnozel doet rijd ik haar erdoor heen, als het niet lukt omdat ik een slechte dag heb stop ik, anders ga ik mijn frustraties op haar botvieren en da's niet de bedoeling.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:39

Mijne werkt nooit mee.. Zal altijd proberen onder het werk uit te komen, zal er alles aan doen om niet harder te hoeven dan nodig is. Voor zijn idee dan. Ik kan zo goed als elke dag opnieuw beginnen. En nee ik geef niet op, ik ga door tot ik denk oke nu gaat het top en dit is je grens en dan zal ik ermee stoppen. Is dat niet binnen een week, niet binnen een maand dan duurd het maar een jaar.

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:41

Ik zou wel doorgaan en niet opgeven, maar soms heb ik ook dat ik het echt even zat ben en gewoon het paard als het ware laat rijden. _> niet zo goed, ik weet het. Ik werk eraan:)

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:44

Als ik merk dat mn paard zijn dag niet heeft, stop ik met rijden of ga ik een rondje buiten rijden, want dan weet ik dat het toch weinig zin heeft die dag en zowel ik als het paard word er niet blijer van. Echter als hij loopt te drammen dan kan ie een stevige training verwachten :Y)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:52

Ik denk dat je halverwege moet gaan zitten: kies 1 iets uit waar je dan aan wilt werken, bijv. een snelle overgang draf - gallop en maakt niet uit hoe hij loopt met het hoofd, zolang hij die overgang maar snel maakt (reageert dus) en gaat dit goed, afsluiten met stappen en op stal.

Wij hebben ook welles een slechtere dag en je paard dus ook, maar het is wel goed om 1 iets te vragen, niet meer in mijn ogen en ervaringen.

Sharen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:11

Als mijn paard zit te ouwehoeren, en gewoon niet mee wil werken, zit ik er net zo lang op tot hij/zij weer normaal doet! Anders heb ik het idee dat mijn paard gewonnen heeft van mij. Daar kan ik absoluut niet tegen!

annlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:46

Even doorzetten en aanpakken, maar zodra je paard iets(ook al is het klein) braaf doet belonen en afsluiten. Sluit je het toch fijn af.
Voor m'n pony en mij werkt dat, ik weet niet hoe het bij anderen is.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:43

Sharen_ schreef:
Als mijn paard zit te ouwehoeren, en gewoon niet mee wil werken, zit ik er net zo lang op tot hij/zij weer normaal doet! Anders heb ik het idee dat mijn paard gewonnen heeft van mij. Daar kan ik absoluut niet tegen!

Maar ja, als hij dat nou doet om redenen zoals dat hij pijn in zijn rug heeft?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:44

Yontheke schreef:
Bij mij ligt het er ook aan. Merk ik dat hij echt zijn dag niet heeft, dan kan ik er beter mee ophouden want dan lukt het toch niet en dan worden we er beiden slecht gezind van (paardrijden is een hobby geen verplichting) en natuurlijk om medische redenen ook.

idem
ik zorg dan wel dat ik afsluit met een succesvolle oefening

annlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:33

Cchanny schreef:
Sharen_ schreef:

Maar ja, als hij dat nou doet om redenen zoals dat hij pijn in zijn rug heeft?

Mee eens, maar er wordt in de openingspost al aangegeven dat het over paarden gaat waar er medisch niets mis mee is.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:38

De mijne is soms een luizak en helemaal gaat tegen werken als die niet wilt . Dan rij ik hem door tot die even naar mijn zin heeft gelopen en dan stoppen we.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:39

Paardrijden is mijn hobby en ik beleef absoluut geen plezier aan het door douwen van een paard wat niet wil werken. Mijn paarden geven zelf aan of ze wel of niet willen werken. Het is ook altijd veel plezieriger werken met paarden die mee werken. Overgens geven mijn paarden hooguit twee keer per jaar aan dat ze niet willen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:50

Als mijn paard super gespannen is, geef hem beweging, maar school hem niet, omdat ik het nut niet zie om een gespannen paard iets proberen bij te brengen/te oefenen want dat loopt dan toch op frustratie aan twee kanten uit.
Er is voor mij dus en verschil tussen beweging geven en scholen(trainen) en met scholen stop ik dus wel als het niet gaat, maar geef dan gewoon beweging, dus in tijd dat ik op hem zit, maakt het niet echt uit. Ik kan dus niet echt stemmen...
Daarbij zijn er ook wel momenten dat ik wel doorvraag, dat ligt helemaal aan de omstandigheden. Ik laat ze iets niet snel "winnen" bv waardoor ze het idee kunnen krijgen dat ze me de baas zijn. Mijn ene paard is een hengst en de andere een 3,5 jarige merrie, dus bij beide is het zeer belangrijk dat ik wel blijf bevestigen dat ze gehoorzaam moeten zijn, maar daar staat tegenover dat ze een eerlijke behandeling kunnen verwachten. Ik straf bv nooit uit frustratie of in overdreven mate en ben zeer geduldig en handig in het oplossen van dingetjes. De meeste conflicten kan ik dan ook in de kiem smoren of voorkomen.

Maar goed, ik zal dus rustig doorgaan met rijden, maar soms wel op een andere manier dan ik in mijn hoofd had voor die dag. Maar dat hoort ook bij het ruiterschap, flexibel zijn... ;)

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:43

Als mijn pony niet meer wil, omdat ze gewoon vervelend is dan rijd ik door.
Maar als ze echt iets heeft bijvoorbeeld; pijn, ziek zijn, ouderdom
dan stop ik.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:46

Als mijn merrie niet werken wil ligt het aan mij dus dan stop ik en pak ik het de volgende dag weer op :)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:53

Ligt aan het paard, ligt aan het niveau, ligt er aan wat jij vraagt...

Mijn merrie is overvraagt geweest. Ik heb een paar maanden lang een bokkend paard gehad....Die is op zich wel werklustig maar wordt heel erg nerveus en tegendraads als je haar gaat pushen.

De ruin daarin tegen is liever lui dan moe. Als hij gaat lopen klooien dan moet hij toch nog echt even door. Tot in het redelijke natuurlijk.

Maar hoor ook wel eens verhalen van mensen die zeggen, paard heeft de dag niet, ik ook niet, dus het wordt niet wat. Morgen beter. Prima als dat werkt.

Ik zelf vind wel dat er toch wel even iets moet gebeuren dat ik wil ook al is het alleen maar lekker lang en laag en ontspannen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:18

IK heb voor optie 2 gekozen,
Ik ga met een doel de bak in, b.v vandaag de travers of pirouette, alle theorie zit in mijn hoofd en ik heb er zin in, maar wat blijkt mijn paard wil vandaag niet doen wat ik vraag, waar ligt dat aan?
Ik ga mijn paard niet dwingen de oefening te doen of haar er doorheen rijden, maar stel mijn doel bij en ga het makkelijker maken of anders aanpakken (nooit met dwang), miss heeft ze vandaag wel spierpijn of wat dan ook, miss ben ik te fanatiek vandaag of juist net ruzie gehad met man of kinderen of een klote dag op het werk, zijn allemaal factoren die mee spelen in het trainen van je paard, dus als ik merk dat het niet echt lukt vandaag met de oefening die ik zou willen,omdat ik of zij niet helemaal onze dag hebben , ga ik niet ten koste van mijn paard door, ik stel dus de oefening bij en ga opzoek wat er vandaag wel lukt al is dat alleen maar ontspannen over de diagonaal stappen of miss voor die dag alleen maar een drafje op de volte ok dan ,
Of desnoods eraf en wat grondwerk doen, waar we allebei weer vrolijk en blij van worden en al duurt dat dan 10 min of een half uur, ik sluit het altijd wel af met een tevreden gevoel voor mezelf maar zeker ook met een paard wat nog vrolijk uit de ogen kijkt en het gevoel dat we beide voor die dag weer wat geleerd hebben en morgen weer een dag met nieuwe rondes en nieuwe kansen,

Kan ook zo maar zijn dat ik het doel bij moet stellen , maar aan het eind van het liedje zijn we weer helemaal een team en komen we toch nog uit bij een traver of wat dan ook het doel van die dag was.