Hallo, Mij verzorgpony loopt sinds pas soort van kreupel:( Sommige mensen zeggen kreupel en sommige zeggen dat zijn botten in zijn rug vast zitten. Wat moet ik nou doen? Er zijn mensen die zeggen dat ik een kraker moet laten komen, maar is dat wel een goed idee? hebben jullie ervaringen met krakers? Zo ja hoe was dat? Moest hij/zij vaker dan een keer terug komen.
Alvast bedankt
doei
Geplaatst: 14-12-10 20:40
Wat krijgt de pony te eten? Past het hanarchment? Hoeveel beweging krijgt die op een dag? Heeft hij hoefijzers? Voelt de hoef of het been warm aan (zie je verdikking)....
DA er even bij laten kijken, die kan ook zien of het een beenblessuren of iets in zn rug is
xfrietjex
Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-10 20:45
Eigenaar weet het ook nog niet daarom hadden we besloten om het zo te doen en hij geeft geen verdikking of een verwarming geen hoefijzer en staat elke dag in de wei en rijd 3/4/5 keerr per week en alles past.
Ik zou er toch niet te lang mee bljven lopen, straks blijkt het wel iets ernstigers te zijn en houdt je pony er last aan over...
doei
Geplaatst: 14-12-10 20:50
Ik zou sowieso de hoefsmid even laten kijken. Er kan bv. een hoefzweer zitten en dat kan pijn doen (stinken zijn hoeven bij uitkrabben, merk je dat hij zijn benen weg probeert te trekken met krabben? Het hoeft nog niet zichtbaar te zijn maar het kan er zitten!)
Een osteopaat kan erg fijn zijn en die kan voelen of alles wel op zijn plekje zit in het lichaam. Een goeie osteopaat verwijst je door naar een DA als het niet door behandeling kan worden verholpen.
Heb je ook gekeken hoe het paard beweegt zonder ruiter erop? Zonder zadel? Op het harde en op het zachte? Geeft dat enig verschil?
Ts, ik zou het om te beginnen overleggen met de eigenaar. Deze (normaal gezien) kent de pony en denk dat hij/zij het zeker op prijs stelt als je het bespreekt. Als jij zelf een paard en een verzorgster zou hebben zou je dat ook op prijs stellen, niet? Dan kan je er samen met hem/haar eens naar kijken en bespreken wat eraan gedaan moet worden.
IK zou zeker niet op de pony gaan zitten totdat er duidelijkheid is wat er aan de hand is,zeker als er mensen zijn die zeggen dat zijn rug vast zit, een osteo, masseur komt meestal 2 of 3 keer , ligt eraan hoe erg het paard vast zit ,
Om je pony soepel te houden kun je de training aan passen, ga gymmen/rechtrichten neem les .
Maar laat idd ook de smid komen , de tandarts en laat het zadel na kijken, maar ga ook je eigen rijstijl na , door verkeerd op de rug van het paard te zitten kan hij ook kreupel gaan lopen.
Ik elk geval stoppen met rijden tot dat je meer weet. Overleg idd met de eigenaar wellicht als er gezegt wordt dat de pony vast zit is het een goed idee om de ostiopaat er bij te laten komen