teugels 'verkeerd' vasthouden om handen stil te houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

teugels 'verkeerd' vasthouden om handen stil te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 01:01

Dit is mijn 1e topic, ben pas op bokt, dus ik hoop dat iemand kan helpen.
Ik heb moeite mijn handen stil te houden, mijn instructrice hamert er elke les op, maar het verbetert nauwelijks.
Ik doe heel erg mijn best maar het lijkt wel of mijn lichaam niet wil meewerken.
Nu heb ik uitgevonden dat als ik mijn teugels tussen mijn ringvinger en middelvinger houdt het beter gaat.
Ik kan dan mijn handen beter ontspannen en mijn paard blijft rustiger met haar hoofd.
Maar is dit ' dressuurmatig' wel goed, of moet ik dit zo snel mogelijk weer afleren?

zodiacje

Re: teugels 'verkeerd' vasthouden om handen stil te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 01:08

Je kan jezelf nu een truucje aanleren maar dan moet je dat straks weer afleren en dat zal dan net zo moeilijk gaan als het nu in 1 keer goed aanleren...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 01:13

dat je er op wordt gewezen is al een heel goed iets, en daar moet je zelf tijdens het rijden ook steeds aan blijven denken!
als je je iets bewust wordt kan je eraan gaan werken en jezelf corrigeren.

als hulpmiddel kan je ook een touwtje aan de voorkant van je zadel binden en dat de hele tijd vast houden tijdens het rijden.

succes!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 01:23

Ligt eraan... misschien dat ze er in wedstrijdverband op letten? (Geen idee)

Maar als je geen wedstrijden rijdt... Who cares tussen welke vingers je teugels liggen? Zeker als je rustiger in je hand blijft hierdoor.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 08:44

Miss wat meer je polsen en handen ontspannen en werken aan een onafhankelijke zit, dus ook je heupen en enkels loslaten.
Je instructrice kan wel hameren op je handen maar ze zal je in de rest van je zit en hulpen ook moeten begeleiden, want als jij te gespannen zit dan zullen je handen ook nooit mooi stil worden,
Probeer eens stukjes met je ogen dicht te rijden en voel wat er gebeurd in het lichaam van het paard en pas je beweging daar eens op aan de komende tijd.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 10:48

Bedankt voor de antwoorden, het is inderdaad waar als ik te gespannen zit, het erger is. Op mijn vorige paard ben ik vaak bang geweest, bokken en er vandoor gaan. Mijn huidige paard heb ik nu een paar maanden en zij heeft nog geen pas verkeerd gezet. Maar ik denk dat ik onbewust toch nog vaak te gespannen zit. In mijn hoofd weet ik precies hoe het moet, maar het is heeeel moeilijk om het uit te voeren.
Maar ik vroeg mij af of het kwaad kan voor het paard als ik de teugels anders vasthoud, dat ik denk dat het beter gaat maar dat dat dus helemaal niet zo is. Mijn benen kan ik juist wel weer goed stilhouden, gelukkig is mijn merrie goed voorwaarts en aan het been.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:52

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat :). Ik zou er dus voor kiezen om idd je teugels anders vast te houden en dan proberen om steeds vaker je teugels normaal vast te pakken. In eerste instantie doe je dit alleen bij het uitstappen en die periode maak je steeds langer.

Ik reed eens op een pony en in de galop gingen mijn handen ook onbewust van voor naar achter. Ik had het echt niet door en mijn instructrice viel het natuurlijk wel op. Toen we eens een rondje in verlichte zit reden bleek dat ik toen mijn handen gewoon keurig stil hield. Elke keer in de galop begonnen we dus weer in verlichte zit en steeds een pasje meer terugzitten. Gingen mijn handen weer een eigen leven leiden, gelijk weer in verlichte zit. Op deze manier word je bewust van wat je handen nu eigenlijk daadwerkelijk doen! En nu gaat het prima :). Overigens heb ik ditzelfde probleem met mijn linkerbeen gehad in de galop en hebben we ook zo opgelost met verlichte zit :j

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:35

Nee het kan zeker geen kwaad voor het paard als je je teugels anders vast pakt.
Gewoon lekker doen als jij daar je handen mee stiller kan houden, maar ga toch aan het werk met je zit wat losser te laten ik zeg wel eens in mijn lessen, bedenk als je je teugel vast houd dat er een parkietje in je handen zit, dat wil je tenslotte niet dood knijpen, tenminste ik niet;-)
Maar werkt wel, dan heb je een heel ontspannen hand en pols , ook fijner voor het paard zijn mond.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:57

Zolang je niet onafhankelijk kunt zitten zul je nooit je handen kunnen stilhouden, hoe vaak je instructrice je er ook op wijst. Het probleem zit namelijk niet in je handen.
Om je ledematen goed en ontspannen te kunnen gebruiken is het belangrijk dat je eerst je balans goed kunt vinden. Dat haal je uit je "core" (buik- en rugspieren)

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:01

Zitlessen... dat is de enige manier, zoals anderen al aanhaalden, als je niet onafhankelijk en ontspannen kunt zitten kan je je handen nooit stilhouden, en hoe meer jij je best doet, hoe erger het waarschijnlijk zal worden omdat je dan nog meer gespannen bent!

rosehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:08

een leuke tip om te proberen
je kan met je pinken tegen de manen van je paard of sjabrak aan leunen
en dan voel je goed wat je doet met je handen in verhouding tot het paard
je doet het een stukje of paar rondjes en probeer langzaam je pinken weer in te trekken
en herhaal dit constant

suc6

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 20:32

Bedankt voor de tips, ik ga het zeker uitproberen. Zitles zal ook wel goed helpen, alleen ik weet nog niet bij wie ik dat moet doen, ik heb les op een buitenterrein van de vereniging, dat lijkt me niet zo geschikt.

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:50

Ik heb dit ook gehad! Ik heb toen een halster touw gepakt daar een knop ingelegd en toen die om de hals van het paard.. Dan pak je het in je handen en op de plaats waar de zweep is en dan de spanning van het halstertouw niet afhalen! Op het begin is het erg lastig en verveelende..

Ook misschien een tip als je je handen op de schoft hebt moet je ze toch hoger houden alsof je een dienblaadje vast hebt erg overdreven maar het dienblad mag niet valle figuurlijk dan..
Beeld het je maar in het werkt echt!

Hoop dat je er iets aan hebt!