steigeren bij opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bibalootje

steigeren bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 20:05

Ik rijd (huur) een jonge merrie die sinds kort met opstappen steigerd.
Eerst reed ik haar alleen maar ineens reed ook een 13 jarig meisje haar, nu was dat meisje een beetje bang en heeft Cristal het in de gaten gekregen en begon dus met opstappen en met rijden te steigeren.
Nu rijd dat meisje niet meer dus ik alleen....het steigeren met rijden heb ik eruit gekregen maar met opstappen nog niet.

Wie heeft tips??
Vind het vervelend dat ik steeds iemand moet vragen te helpen met opstappen

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:08

Haaai,
Dat is jammer, vooral omdat het eerst zo goed ging.
Weet je of het meisje misschien bepaalde dingen verkeerd deed waardoor je paard het niet meer zo goed snappte. Of is ze gewoon aan het klieren?
Misschien kan je met opstappen heel rustig aan doen en zo min mogelijk aan het zadel en hoofdstel trekken. Of iets lekkers geven voordat je gaat opstappen?
Stel je paard eerst op z'n gemak eventjes aaien als ze dat natuurlijk leuk vind.
Verder weet ik niet echt tips voor je sorry. :o
Heel veel succes!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:40

Zou nog lekker hulp blijven vragen, tot er bij beiden (weer) vertrouwen is. Wanneer je eerst zelf gaat stoeien en pas hulp vraagt wanneer het niet blijkt te lukken, dan is dat eigenlijk ook een negatieve bevestiging en een nagatieve/onrustige start.
Daarnaast het paard leren dat rijden leuk! is door variatie in te brengen (kan natuurlijk niet beoordelen of je dat wel of niet doet, maar toch erg belangrijk...)

Succes!

Tonidressuur

Re: steigeren bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:06

Eerst grondwerk doen, niet opstappen op een paard dat steigert, je moet achterhalen wat de reden is! Pijn? Trauma? Frustratie? Maakt niet uit, ... doe eerst grondwerk, en stap niet op als je paard steigert! Is gevaarlijk!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:13

Ik zou het opstappen voorlopig even met iemand die op grond blijft samen doen. Die leid haar af met bijvb een snoepje of een aai, en als je zit en ze steigert niet dan kun je haar vanuit het zadel ook een snoepje geven. Dit kun je later weer afbouwen.

Desnoods als dat niet werkt kun je misschien opstappen terwijl ze met iemand anders aan de hand stapt. Niet de normale manier natuurlijk, maar dan is ze al vorwaarts gericht en zal ze wellicht minder (niet) de neiging hebben om te steigeren. Later kun je dit allemaal weer rechttrekken als eerst het steigeren maar afgeleerd is.

rosehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:02

mischien is het tog handig om een ostiopaat of een kraker naar het paard te laten kijken
want het kan zijn dat het paard pijn heeft en eventueel een singel met elastiek erin
ik ken meerdere gevallen dat dit al hielp deze tips

suc6

MiWaPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:52

Tijdens opstappen de teugels niet te strak in hand(en) houden wil ook nog wel eens het probleem zijn bij jonge paarden..
Heb je dat al geprobeerd ?

bibalootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 19:59

thanks voor jullie antwoorden :-)
Teugels niet te strak, eerst snoepje en gerust stellen, veel grondwerk en varitatie heb ik gedaan EN de ostiopaat is geweest.
Ze is het echt gaan doen nadat dat meisje bang werd en dus ook haar niet aanpakte.

Ook ik vind een steigerend paar te gevaarlijk vandaar dat ik jullie tips vraag. Ik heb ook al geprobeerd een ff te longeren zodat ze lekker ontspannen is maar dat maakt dus ook niet uit. Baal er zo van! ggrrr
Maar ik houd de moed vol hahaha

Dus ik ga maar eens een singel met elastiek kopen kijken of het verschil uitmaakt!Tja moet alles gewoon proberen want zo gaat et niet. Er is niet altijd iemand aanwezig.
Ineke2 jou tip ga ik ook uitproberen!

Thanks allemaal....en andere tip alles welkom ahahhaha

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:17

had een vriendin van mijn eerst ook..

aan het begin altijd iemand ernaast, dan stap je met een krukje op en ga je heel zacht zitten alsof er een ei op je zadel ligt

tamara_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:47

Misschien even laten nakijken door een osteopaat zodat je zeker weet dat je paard geen pijn oid heeft