Uitproberen? Hoe op te lossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gambler21

Uitproberen? Hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 19:54

Hallo,

sinds afgelopen vrijdag heb ik een nieuw paard. Echt een super lief en fijn paard. Zaterdagavond heb ik haar even gelongeerd. Gistermiddag een rondje in het bos gereden. Dat ging erg braaf, heerlijk paard om te rijden, lekker voorwaarts. Nou wilde ik vandaag weer een rondje bos rijden, maar ze weigerde het erf af te gaan, omdraaien, licht omhoog komen. Na even wat strenger aanpakken ging ze toch, maar na ongeveer 300 meter begon ze weer. Staleigenaresse is toen een stuk meegelopen, maar na een aantal honderd meter begon ze weer te klieren, licht omhoog komen, omdraaien, zijwaarts richting huis lopen. Mijn vorige paard heb ik verkocht omdat ik daar door steigeren een paar keer hard van afgevallen ben en daardoor angstig geworden. Ik baal hier dus heel erg van. Ik durfde haar niet aan te pakken, omdat ik haar nog niet zo goed ken en niet weet of ze ook daadwerkelijk hoog omhoog komt als ze aangepakt word. Ik ben dus uiteindelijk afgestapt en aan de hand terug gelopen, thuis afgezadeld en aan de hand nog een rondje bos gedaan. Hoe zouden jullie dit oplossen?

Groetjes

Mastrootje

Re: Uitproberen? Hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:02

Sowieso aanpakken. Misschien is ze niet gewend om alleen (lees: zonder andere paarden) van het erf af tegaan. hoe dan ook diend ze niet naar jou omhoog te komen. En blijkbaar kan ze het prima want als je haar iets strenger aanpakt doet ze het in eens wel?

Het belangrijkste is denk ik dat ze haar doel niet bereikt. Hoe dan ook, ze gaat de kant op waar jij wilt dat ze heen gaat. al doet ze dat op 2 benen, ze gaat die kant op!

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 20:05

Het punt is dus dat ik best angstig ben geworden door mijn vorige paard, nu achteraf baal ik er ook van dat ik vandaag ben afgestapt en terug gelopen. Dus op twee benen en ze heeft mij al tuk. Het is echt geen gemeen paard hoor. Ik moet gewoon even mijn angst opzij zetten.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 20:06

Ze is trouwens wel gewend om alleen op pad te gaan.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:07

Vraag iemand zonder angst om je paard een beetje door te rijden buiten.
Verder is je paard net pas verhuisd en zal hij wat meer tijd nodig hebben om zijn draai weer te vinden.. Ga voorlopig zelf nog niet naar buiten, totdat je haar in de bak volledig vertrouwd

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 20:09

Denk ook dat het wennen is voor haar, misschien wil ik te snel, maar omdat het gisteren zo goed ging en ze vol energie en vrolijkheid was, had ik dit echt niet verwacht. Ze is trouwens voorheen altijd in het bos gereden.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:10

je paardje staat er net een week. Misschien wil je wel te snel. Misschien is het paard nog wat onzeker op zijn nieuwe plekje en wil hij daarom nog niet van het pad af alleen.
Ik zou of eerst lekker vertrouwen samen gaan opbouwen en dan opnieuw proberen over maandje. Of een keer met een ander paard eerst proberen.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 20:12

Zou heel goed kunnen zijn hoor dat ik te snel wil, alleen gisteren leek ze er zoveel plezier in te hebben, dus vandaar dat ik haar reactie van vandaag niet kan plaatsen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:14

Wij laten onze paarden altijd minimaal 2 weken met rust om ze aan de nieuwe omgeving te laten wennen. Ik zou proberen om eerst een band met haar op te bouwen en het over een aantal weken (met mooi rustig weer en een ander paard) weer te proberen. Succes!

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:28

Zorg eerst dat je een band krijgt met je paardje! Doe grondwerk met haar, zorg dat ze jou vertrouwt, dat maakt het verschil!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:40

Ik heb ook sinds enkele maanden een nieuw paard, een brave merrie. Mijn vorige paard kon gigantisch bokken en er vandoor gaan, ook in het bos. Toen ben ik een angstige ruiter geworden. Met mijn huidige paard gaat het gelukkig veel beter. Ik heb hetzelfde als jij, dat in bepaalde situaties, ik onzeker word.
Mijn paard heeft er tot nu toe gelukkig nog geen misbruik van gemaakt. Ik ben de 2e dag dat ze er was al een buitenritje gaan maken (met een stalgenoot met een braaf paard). Sindsdien is ze elke week wel 2x in het bos geweest en dat gaat prima, maar ik ga nooit alleen. Omdat ik me dan niet veilig voel en ik weet dat ik in zulke situaties als jij beschrijft, ook niet zou weten wat ik zou doen. Ik rij wel vaak voorop, ook in galop. Dat vond ik eerst doodeng, vooral omdat ik mijn merrie nog niet zo goed kende. Maar het gaat prima, en door het steeds weer te doen, krijg ik ook steeds meer vertrouwen in mijn paard.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:47

Gewoon streng aanpakken en vooral NIET afstappen en NIET dezelfde weg naar stal terugkeren, dan heeft het paard gewonnen.

Mijn paard deed dit in het begin ook bij elk pad dat kwam maar dit kwam doordat de vorige eigenaar er niet consequent mee was en hij steeds won. Na een paar keer stevig aanpakken heb ik nooit meer problemen gehad.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:50

Volgens mij kan afstappen en een eindje verderop weer opstappen geen kwaad. Dat doen wij ook weleens. Er zaten laatst een paar jongens in een boomhut pas naast de weg, nou daar wilden de paarden echt niet langs. Dus aan de hand er langs en er daarna er weer op.

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:33

Je bent angstig! Ik heb precies hetzelfde ook de keus verkopen of houden ik heb mijn keus gevestiged op houden ben er diverse keren van af gedonderd en maar volhouden je moet zelf rustig blijven maar volhouden en het klinkt hard maar leg ke zweep er eens goed op het paardje moet luisteren en zodra het paard doorloopt overdreven belonen! Ze moeten het gaan zien als een beloning! Geef niet op je kan zoveel plezier hebben alleen ze proberen je uit en gaan over je grens. Stel je grenzen en hou je daar aan ben hel consequent! Vooral op het begin!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:17

Geef haar eerst eens de tijd om te wennen aan de nieuwe omgeving (stal) en aan jou. En ga dan een paar keer naar buiten samen met iemand, zodat ze het buiten ook leert kennen. De eerste keer naar buiten heb je haar waarschijnlijk overdonderd, maar de keer erop dacht ze van Hoo dat doe ik niet nog een keer, alleen op pad.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:30

neem iemand mee die haar kan vasthouden met een touwtje aan het bit, dan voel jij je al veel zekerder omdat je weet dat ze niet wegkan.
Verder goed voorwaarts rijden. Afstappen en een stukje verder weer opstappen doe ik zelf ook wel eens, als je maar niet terug naar stal gaat maar weer doorloopt.

Geef in ieder geval niet toe, hoe moeilijk ook. En ga eerste ens leker in de bak aan het werk en leer haar dat ze moet luisteren. Laat haar ook lekker wennen aan de omgeving, desnoods eerst een paar keer aan de hand met jou naar het bos. Naast elkaar lopen geeft een vertrouwensband. (zegt een bange ruiter die het allemaal heeft meegemaakt)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:55

Sinds vrijdag een nieuw paard en dan nu al alles verwachten van het dier?
Geef het dier de tijd om te wennen aan zijn nieuwe stal en zijn nieuwe eigenaar, neem daar eerst eens een paar mnd de tijd voor zou ik zeggen, het duurt vaak zeker een jaar eer dat jij en het paard echt met mekaar door een deur kunnen gaan.
Geef het dier de kans om aan jou en alle veranderingen te wennen.

Zou het dier zeker niet strenger aanpakken , want de fout ligt namelijk bij jou en dan krijg je hetzelfde probleem als bij je vorige paard, ga eerst eens grondwerken en een band opbouwen en ga de techniek van de rijkunst eens leren , de theorie en de praktijk, dus neem les in hoe bouw ik een band op met mijn paard en hoe word ik een eerlijke leider, dus pak niet je paard aan maar jezelf, want op deze manier blijf je paarden kopen en verkopen.

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 09:57

Wen aan elkaar maar ben wel consequent want ook dit ligt daar al aan... Ook met gewoon lekker rijden niet haar altijd haar zin geven nee zelf consequent blijven maar ook belonen als het wel goed gaat..

xx_femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:17

Ik zelf heb oook heel vaak dat mijn pony me gaar uiproberen maar dan dat ie niet van het erf wil maar dus gewoon neit door de hoek wil. Ga het vooor. Je weet da ie je gaaat uitproberen dus ga het oefenen. Ga er een keer langs lopen en laat zien dat er niks is en dat ie zich alleen aanstelt. Die angst is heel vervelend nu kun je hem niet goed aanpakken., maar probeer het te vergeten het is een ander paard., je maatje., Als je het oefend kun je het zkr over een tijdje wel ;)

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:35

Jij bent idd wel heel vlot met alles. Op zich niks mis mee, maar geef je paard de gelegenheid om te settelen en alle nieuwe indrukken laten verwerken.
Ik zou eerst eens een beetje poetswerk doen en een keertje longeren, leer elkaar eerst op deze manier een beetje kennen.

Ik heb 6 weken geleden een nieuw paard gekocht en die heb ik de eerste week gewoon met rust gelaten. Wel elke dag even door m'n handen gehad, beetje grut- en
trutwerk. In de tweede week ben ik in de bak gaan rijden, ging super en in de derde week heb ik samen met een stalgenoot een buitenrit gemaakt, ging ook super.
In de vierde week ben ik alleen met hem op pad geweest en ook dat ging redelijk goed. Mijn paard vind het ook een beetje moeilijk om bij de kudde weg te gaan, maar ik
weet van de vorige eigenaar dat hij dit kan, dus gaan we dit ook gewoon doen, basta. :+

Maar om eerlijk te zijn heb ik ook (net als jij) voor verrassingen gestaan, hoor. Heb hem van de week ook verrot gescholden wegens zijn ABSOLUUT ONTOELAATBAAR gedrag }:) Als een paard op zo'n moment zijn gewicht in de strijd gooit, ben je als mens ook nergens #) Dacht op dat moment alleen maar aan een prachtige advertentie
op marktplaats: "Gratis af te halen, ROTKNOL." :(

Maar goed, we geven het nog niet op, toch?????
Veel sterkte en laat je niet op je kop zitten door je paard hoor ;)

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:57

als je opgeeft heb je verlorenen dan kun je slechts iets beginnen..
zo is het bij de mijne ook begonnen; op het begin geen problemen maar na een tijdje heel erg ze was al vaker weggerend de grote straat of na huis en dan stond ik daar jankend midden op de weg..
wij zijn ook gaan kijken na een ander paard maa die was te duur.. uiteinelijk heb ik besloten om haar niet te verkopen maar het gevecht met haar aan te gaan.. ik kwam weken jankend thuis maar het is me wel gelukt..
maar die van mij heeft dat altijd in de herfst en elk jaar opnieuw het gevecht aan gaan..

maarals het je dan ook lukt en jij hebt gewonnen zal je een super paard hebben.. het begin is lastig maar laat je inderdaad niet op je kop zitten door het paar!

ga ervoor, het lukt je wel

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 11:51

Paarden zijn kuddedieren en binnen een kudde is er een rangorde, veel van hun gedrag wordt hierdoor bepaald.
Voor hem vormen jij en hij een nieuwe "kudde" en binnen deze kudde moet er een rangorde worden bepaald en op dit ogenblik probeert hij of hij de "leider" kan worden en jij de "ondergeschikte".
Jullie moet hem opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte".
Jullie zullen zich moeten verdiepen in de leef- en denkwereld van paarden en van daaruit aan jullie relatie gaan werken.

De volgende stappen kunnen je helpen bij dit opvoeden.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Als je hulp van iemand wil zou ik adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:31

Je gaat wel erg snel maak eerst even rustig met elkaar kennis ga lekker poetsen, stukje wandelen en dan wellicht wat grondwerk doen. Je moet het paard wel de kans geven om aan je te wennen en je te leren kennen. Bouw eerst een band op en stap er dan pas op helemaal wanneer je zelf angstig bent. su6 Opgeven is trouwens niet in alle gevallen verliezen zoals hierboven beweerd wordt. Je moet niet een wedstrijd aan te gaan met je paard je moet respect hebben.

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:00

Maar als je opgeeft heeft je paard gewonnen en dat wil je niet want dan het je paard geen respect voor jou en dan speelt je paard de baas! Het moet in evenwicht zijn maar je paard moet ten alle tijden na je luistere

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:57

Ik denk dat je nieuwe paard jou feilloos aanvoelt maar jij hem nog niet.
Ik zou hem eerst wat meer dresuurmatig rijden, of eerst goed longeren
en lekker samen aan de hand naar buiten met een zak vol (gezonde)
snoepjes. In het bos kun je ook truucjes aanleren (kusjes geven, voetje,
om = omdraaien, terug (achterwaarts).

Misschien was je eerst ontspannen, en daarna misschien te enthousiast,
of te gespannen.. en nu wordt je angstig. Daarmee toon je alleen maar
aan dat je onderdanig bent aan het paard. Oftewel. Consequent zijn,
ernaast of er op. En gewoon doorgaan. Eventueel met een klikker, zodat
het paard wat afleiding heeft VOOR hij gaat lopen kwallen.. dus niet als
hij kwalt.

VOORKOMEN is beter dan genezen. Hoop dat je mn punt een beetje begrijpt