Zadel (te) ver naar voren ... waarom ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

agee

Zadel (te) ver naar voren ... waarom ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 15:46

Hier op foto's op bokt, maar ook op de wedstrijden zie ik tegenwoordig dat veel ruiters hun zadel zo ver naar voren hebben liggen.
Ik vraag me af waarom deze ruiters dit doen? Is dit onwetendheid of is hebben ze hier een reden voor? Want daar ben ik dan nieuwsgierig naar.
Mij is geleerd dat de schouder vrij moet liggen, maar tegenwoordig zie ik vaak het zadel bovenop de schoft/schouder liggen.
Kan mij niet voorstellen dat dit lekker rijdt, en dat het paard dan makkelijk kan lopen, maar goed, dat is niet mijn zaak.
Ik wil niemand aanvallen hoor, maar ik probeer er achter te komen of men dit met een speciale reden doet, en zo ja wat die dan is, of dat het een gewoonte is waarover men dus niet nadenkt.
(Wat mij wel opvalt is dat men zich meteen 'aangevallen' voelt als je er voorzichtig iets van zegt, maar dit terzijde.)

kehdra

Re: Zadel (te) ver naar voren ... waarom ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:09

Volgens mij is het in de meeste gevallen onwetendheid, of gespeeld onwetendheid....
Kan me niet voorstellen wanneer dit bewust zou zijn...

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:25

of zadels die niet passen en hierdoor naar voren schuiven. ( en vervolgens beweren dat het wel past want dat is vorige week nog gecontroleerd. past dus niet!)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:31

Ik denk inderdaad ook dat het met name onwetendheid en onervarenheid is. Als een zadel bv tijdens het rijden naar voren schuift, dan zou een ruiter dit toch moeten voelen.
En wat betreft het aangevallen voelen: veel mensen kunnen niet zo goed tegen kritiek helaas. Opbouwende kritiek is alleen maar fijn om te krijgen. Daar heb je wat aan. Maar helaas denkt niet iedereen daar zo over.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:34

Het is zoiezo dat springzadels een stuk verder naar voren liggen dan dressuur zadels dus kan zijn dat dat je opvalt....

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:37

Leuke vraag!
Ik heb een goede springruiter er eens op aangesproken, die zei het inderdaad express te doen. Hij zei dat het met de schoudervrijheid wel mee viel omdat de bladen heel slap waren, en hij wilde graag bovenop het paard zitten bij de sprong en niet zoals bij de dressuur zo veel mogelijk contact met het paard.
Ben benieuwd naar andermans gedachten!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:49

Bij ponies zie je vaak dat ze zo bol zijn dat de singel niet verder naar achteren kan. Als de stoten dan ook ver naar achteren in het zadel zitten, kun je dus niet veel anders. De engelsen hebben daar trouwens prima zadeltjes voor, de pony showzadels een recht afgesneden blad en de stoten goed voorin.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:49

Nu is een springzadel wel anders dan een dressuurzadel en liggen inderdaad de bladen van een springzadel verder naar voren. Maar dat een dressuurzadel zover naar voren wordt gelegd, dat is inderdaad onwetendheid, eigenwijsheid etc. En ik denk dat de ts voornamelijk de dressuurzadels en veelzijdigheidszadels bedoelt? Het valt mij nl ook steeds meer op en ik houd maar wijselijk m'n mond erover dicht, want 9 van de 10 keer voelen de ts-ers zich aangevallen terwijl je het alleen maar goed bedoelt.. :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:09

Bij bepaalde rondgeribte paarden met een smalle voorkant blijft het ook naar voren schuiven.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:38

Mijn paard heeft vrij grote schouders, dus moet mijn zadel iets verder naar achteren, wat voor sommigen minder mooi oogt. Meestal kan je ook precies voelen waar het zadel moet komen te liggen, bij mijn paard 'valt' het zadel als het ware in een put, net achter de schouders.
Springzadels liggen niet verder naar voren, alleen liggen de zweetbladen meer over de schouders. Maar dit mag ook gewoon, want zweetbladen liggen normaalgesproken los.
Ik krijg hier ook soms commentaar over de ligging van mijn zadel, en dan zijn er meiden die het standaard naar voren plaatsen. Heel ergerlijk. Vaak is het aangeleerd dat het zadel zoveel mogelijk naar voren moet liggen, ik dacht dit vroeger namelijk ook.(singel in de oksel) Dat is helemaal fout natuurijk.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:01

Kan dit misschien ook zijn omdat de paarden korter worden omdat ze steeds compacter worden gefokt? En dus geen ruimte tussen de schoft en de lendenen hebben?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:03

Bij mijn paard lijkt alles wat enigszins past ook naar voren te schuiven :roll: Echt om gek van te worden! Het zit voor geen meter, dus ik kan me niet voorstellen dat ruiters het expres zouden doen. Voor het paard is het ook niet fijn, dus ik ben constant bezig dat zadel weer recht te leggen en rijd tegenwoordig vaak zonder zadel.

Bij mijn paard komt het denk ik doordat zijn zadelplek vrij ver naar achteren ligt, maar zijn 'oksel' ver naar voren toe. De singel trekt het zadel bijna een handbreedte naar voren toe tijdens het rijden en als ik flink strak aansingel gebeurt dit nog sneller.
Bij mij komt als het goed is deze week de zadelmaker nog en ik ben erg benieuwd of dit (singel die zadel verschuift) de enige reden is van verschuiven. Ook is mijn paard een beetje dikker geworden namelijk en door zijn bolle buik schuift ook alles sneller naar voren.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 09:39

Blijkbaar zijn er dus toch weinig die het bewust doen (zoals ik al dacht) en lijkt het in de meeste gevallen onwetendheid of een slecht passend zadel. Dan verbaast het mij des te meer dat met name instructeurs en juryleden daar niet meer opmerkingen over maken.
Zat toevallig weer eens in de juryauto afgelopen weekend (dit keer als schrijver, maar heb vroeger zelf wel gejureerd), en ook toen viel het me weer op. Zelfs in de hogere klassen (tot en met Z1/Z2 bij pony's) zag ik zadels die veel te ver naar voren lagen, maar ook deze jury heeft mij hierover niets op de coupon laten schrijven (helaas), terwijl we er wel over gesproken hebben. Over het rijtechnische niveau van deze combinaties hoef ik waarschijnlijk niets toe te voegen.
Ga denk ik eens een briefje naar de KNHS sturen. Wellicht kunnen ze in PaardENSport er eens een topic aan wagen of dit onderwerp wat duidelijker op de agenda zetten van de instructeurscursus en jury-bijscholingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 09:45

Mij is vroeger toen ik net begon met rijden ook altijd gewaarschuwd om het zadel vooral niet te ver naar achteren te leggen. Hoewel dat opzich waar is (hoeveel paarden zie je wel niet met een te lang zadel) zorgde het er wel voor dat ik als beginner vooral aan het letten was op niet te ver naar achteren, en niet op de voorkant lette (waar ook nooit iets over gezegd werd).
Als meer mensen zo hebben leren opzadelen, dan zou dat ook invloed kunnen hebben.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:53

Vroegah werd dit aangeleerd om het zadel redelijk ver naar voren te leggen. Inmiddels is nog niet iedereen zo ver dat ie heeft geleerd dat het zadel achter de schouders moet liggen :D

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:58

nolanlover schreef:
Het is zoiezo dat springzadels een stuk verder naar voren liggen dan dressuur zadels dus kan zijn dat dat je opvalt....
de plek van de kussens op de rug is niet zo verschillend alleen de wrongen komen (iets) over de schouder heen maar die mogen niet tegen de schouder aandrukken (alleen er losjes tegenaan liggen, weet niet hoe je dat kunt uitleggen)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:14

Het is vaak onwetendheid,
Mensen hebben snel het idee/of zijn bang dat een zadel te ver naar achteren ligt.
Hierdoor leggen ze vaak het zadel goed naar voren.
Het kan voor sommige paarden echter nadelige effecten hebben zo ook bij mijn ex-paard.
Ik had een maatzadel die perfect paste uiteraard.
Hij lag zeer vrij en mooi achter de schouder en recht als je hem maar op de goede plek legde.
Maar als je het zadel iets (te) ver(der) naar voren legde ging hij direct kantelen en dat belemmerde hem dus ontzettend, wat zich uitte in ''verzet'' met rijden.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:20

Genoeg mensen adviseren ook dat het zadel moet liggen in de lijn van het voorbeen? Zoiets. In ieder geval onzin. Een paard wat ik reed moest je het zadel echt een heel stuk naar achter leggen omdat zijn schouders zo ver doorliepen. En dan was zijn rug ook nog eens heel kort dus ik was allang blij dat er een 17 inch zadel nog net aan op paste.
Moet nu nog steeds wennen, omdat de normale paarden die ik nu opzadel toch niet zulke diepliggende schouders hebben haha.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:27

Hmm op mn vorige stal (dresuurstal) kreeg ik wel eens de opmerking dat ik mn zadel te ver naar voren legde. Ben hier toen op gaan letten en inderdaad lag het zadel wel erg op de nek :D

Ben nu van stal verhuisd, recreatiestal, en daar maken ze de opmerking dat zadel ver naar voren moet liggen.

Not dus. Ik merk wel degelijk verschil als het te ver naar voren ligt of wat verder naar achteren met rijden. En heb hem dus liever wat naar achteren, het zadel ligt dan sowieso wat stabieler dan als het naar voren ligt.

Maar zoals gezegd: het zal ook vaak onwetendheid zijn, ik wist het eerst ook niet.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:54

Voor de goede orde:

De boompunt dient 5 cm achter de schouder te liggen. Bij spring- en veelzijdigheid lijkt het, vanwege de naar voren geplaatste zweetbladen, dat het zadel op de schouder ligt. Als het goed is is de vulling bij de knierol zo gemaakt dat deze naar buiten kan bewegen en zo geen hinder geeft aan de schouder.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:57

Je ziet het idd érg veel om je heen, denk ook dat het meer onwetendheid is, kan me niet indenken dat je het bewust doet..

´vroeger´ deed ik het ook wel, kwakte zadel erop en gaan met die banaan, maar toen wist ik ook niet beter.
nu kijk ik altijd bij elk paard dat ik zadel of het zadel achter de schouder ligt, en die dus vrij ligt.
je voelt het toch ook lijkt mij dat je half op de nek zit? := ik kan iig niet lekker rijden dan, dan heb ik net het gevoel alsof ik op een wipwap zit :Y)

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:17

Ik denk dat niemand dit bewust doet. Mij is dit vroeger ook zo aangeleerd.

marly22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:21

Het zal inderdaad ontwetenheid zijn !

Leylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:32

onwetendheid...nouja, vooral denken dat je het weet. Ik vind het ook niet zo heel gek, mensen kunnen slecht tegen kritiek en dat is jammer, maar ook begrijpelijk want ik neem ook niet alles aan van elke gek die bij mijn paarden komt staan.

Vroeger heb ik bij verschillende maneges en ook eigen paarden gereden, maar iedereen had er een andere mening over...dus als je daar dan rijdt, hoe weet je dan dat het niet goed is?
Laatst was ik nog op een manege, en daar had een meisje het zadel heel netjes erop gelegd...vervolgens wordt ze gecorrigeerd door de instructrice, die het zadel dus weer veel te ver naar voren legde...ik snap dan ook wel dat je daar niet tegenin gaat als je op manegepaarden rijdt..

Heb alleen nooit rij opleiding oid gehad, dus ben benieuwd waar zij dat dan leren..