Paard is te sterk??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veerle_88

Paard is te sterk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 20:51

Hallo ik heb sinds kort een verzorgpaard maar ik zij
is echt ongelovelijk sterk en ik kan haar bijna niet
houden van draf naar stap bijv. krijg ik haar maar
met moeite terug. En dan nog een probleempje,
als ik wil halthouden vauit draf; dan gooit ze haar
hoofd naar links en krijg ik hem moeilijk terug.
Wat kan ik hier aan doen???

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:53

Goede instructie zoeken die precies op het juiste moment de juiste aanwijzingen kan geven. ;)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:56

Het is wel een beetje een 'dooddoener'; maar inderdaad les nemen. Zo leer je ermee om gaan.

Jenny_S

Re: Paard is te sterk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 08:33

ze is je heerlijk aan het uittesten
lekker lessen dus

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 08:46

Het dier snapt waarschijnlijk niks van wat jij wil en jij snapt niet hoe je het dier dingen kunt leren, dus idd les nemen.
Een paard word pas sterk als de ruiter dat hem opdraagt, dus te veel druk geeft.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:37

midgie schreef:
Het dier snapt waarschijnlijk niks van wat jij wil en jij snapt niet hoe je het dier dingen kunt leren, dus idd les nemen.
Een paard word pas sterk als de ruiter dat hem opdraagt, dus te veel druk geeft.

ben het niet helemaal eens met je laatste zin, want kan ook andere oorzaken hebben natuurlijk

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:28

Ik dacht vroeger ook dat mijn paard te sterk was. Tot iemand (ondertussen mijn instructrice) me er op wees dat je paard maar sterk kan zijn als jij hem de kans heeft om sterk te zijn! Hij kan alleen trekken als er iets is om aan te trekken! EN dat je nooit sterker bent dan je paard! Los het voorwaarts op, met je benen! Er is een hele goede site met verschillende dressuurtips, waar ook uitleg staat waarom iets bepaald zo of zo moet worden gedaan, specifiek over trekken en sterke paarden staan de volgende tips:

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... it-trekken

http://www.rayou-a-nalu-dressage.com/nl ... aard-trekt

Zelf heb ik eindelijk een instructrice gevonden die heel erg goed kan uitleggen waarom en ik moet zeggen, als je begrijpt waarom wordt het veel gemakkelijker bepaalde zaken wel of niet te doen! Veel instructeurs zeggen wel wat je moet doen, maar niet waarom. Terwijl als je weet waarom en begint te begrijpen hoe het werkt, dan kan je ook zelf problemen gaan oplossen als de instructrice er niet bij staat!

Ik had een paard dat mijn pijn gaf in mijn schouders, dat altijd sterk was, zijn eigen ding deed en geen stap verder kwam, buiten mij gefrustreerd krijgen! Ik wilde stoppen met rijden! Ik heb nu een paard dat geweldig licht in de hand is, ontspannen, op zijn eigen benen loopt en alle oefeningen gemakkelijk aanpakt! Het heeft even tijd nodig, maar het is het meeeeeeeer dan waard!

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 20:25

Heel erg bedankt voor jullie tips/reacties! Ik zal eens even rond gaan kijken voor les!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:39

Ik heb ook zo'n dame staan. Het is inderdaad een kwestie van voorwaarts rijden, goed op je kont blijven zitten (een sterk paard trekt de ruiter ook vaak iets uit het zadel) en van voren loslaten.

Neem inderdaad les (kijk bijv. eens naar instructeurs via centered riding of akasha rijkunst), maar probeer tot die tijd ook bovenstaande tips toe te passen. Drijven, zitten en loslaten. Des noods gooi je de teugels letterlijk los zodat je je er goed bewust van wordt.

Geef ook iedere pas mee met je handen, alsof je iedere keer 1 gram van je af "duwt". Als jij namelijk statisch vast blijft houden geef je het paard ook de mogelijkheid om te trekken.

tamara_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:51

Ik zou ook les nemen! Ik denk dat jullie elkaar beide nog moeten snappen

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:06

Ik sluit me aan bij de reactie van Tonidressuur los laten dus wellicht gaat het dan beter. Ben je zelf ook bang dat je niet meer de overgang kan maken vanuit draf naar stap?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:13

Veerle_88 schreef:
Heel erg bedankt voor jullie tips/reacties! Ik zal eens even rond gaan kijken voor les!

:D top en dat na enkele reacties al!... record lijkt me.
Nee even zonder gekheid, begeleiding is echt een aanrader. En ontzettend leuk als je iets in 1 lesje al kan bereiken terwijl je er thuis al weken tegenaan zit te vechten!

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:57

Eerst en vooral sluit ik me aan bij de rest. Verder: kan het dan je jezelf aanspant bij het halthouden of in tempo terugnemen? Dan geef je tegengestelde bevelen. Of zet je je handen vast? Dan is het logisch dat paard zich ook vastzet op z'n bit. Misschien een mogelijkheid: een tandarts laten komen? Op de manege hadden wij een pony die zo'n gedrag had, bleek haakjes aan de kiezen te hebben en nu is het beter.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:38

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:34

ik heb ook een welsh cob verzorgpaard gehad,
die was ook gewoon te sterk.
ik ben gestopt,en de eigenaar had er toen een nieuw klein welshje bij.
daar heb ik toen op gereden,
maar die is nu weer verkocht

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:45

Alle paarden zijn te sterk, dat gebeurt nu eenmaal als je 500 kilo meer weegt dan je 'tegenstander', je moet enkel je gewicht in de schaal leggen, en voilà, klusje geklaard! Dus ga niet in het gevecht, trek niet terug dan zorg je ervoor dat ze die kracht niet tegen je kunnen gebruiken! Wees slimmer!

Samanth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:05

zoals al eerder aangehaald in het topic, moet je je paard nooit de kans geven sterker te zijn dan jij.
je wint het namelijk toch nooit hij is veel sterker dan dat jij bent.

ga niet aan de haal met hulpteugels,, maar neem goed les.
leer je paard slimmer af te zijn en je zult zien dat het stukken beter gaat als jullie elkaar gaan begrijpen :) succes :j

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:46

@ Samanth : Amen!! Blij dat er nog zijn die mijn mening delen! Misschien dat er toch nog andere goede instructeurs rondlopen! Want het lijkt mij soms of ik de enige instructrice heb die er zo over denkt!