Schudden met hoofd en angst voor zweep.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emeraldd

Schudden met hoofd en angst voor zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 20:02

Hoi,

Ik rijd nu al een tijdje op een paard (van de manege) en ze had door veel trekken haar mondhoeken doorgescheurd en dus een tijd zonder bit gereden. Nu haar mond weer helemaal genezen is, en ze weer met bit kan rijden schud ze heel erg met haar hoofd. Nu moet ik minstens een keer in galop geweest zijn wil ze ermee stoppen. Ook rent ze weg van de zweep. Ik probeer haar nu zo goed mogelijk aan de teugel te krijgen en nu gaat het redelijk maar het duurt ook gewoon heel lang tot je haar aan de teugel krijgt.

Iemand tips?

midgie

Re: Schudden met hoofd en angst voor zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:15

Ja goed les krijgen en dat gebeurt vaak op een manege niet helaas

Het paard zijn mondhoek gescheurd is wel een heel erg iets vraag me af of ik nog bij zo`n manege zou willen blijven rijden dan.
Hoe rij je het paard aan de teugel?
Schudden met het hoofd duid op spierpijn, zere rug, tanden niet in orde, een te harde hand, maar kan ook zijn dat het bit gewoon niet fijn in haar mond ligt, als het in gescheurd is dan is er litteken weefsel en dat kan ook een pijn geven als daar iets op rust.

Emeraldd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 20:19

Ze heeft inderdaad last van een zere rug dat wordt nu ook behandelt dus misschien als dat over is dat ze ermee stopt?

Die mondhoeken kwamen btw doordat ze altijd al heel erg aan de teugels heeft zitten trekken.

shan

Re: Schudden met hoofd en angst voor zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:49

Misschien is het veel beter om het paardje bitloos te blijven rijden.
Blijkbaar ging dit goed, dus waarom niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:47

Emeraldd schreef:
Ze heeft inderdaad last van een zere rug dat wordt nu ook behandelt dus misschien als dat over is dat ze ermee stopt?

Die mondhoeken kwamen btw doordat ze altijd al heel erg aan de teugels heeft zitten trekken.

Nou ik zou er dan idd even niet op rijden totdat de rug beter gaat en dan het werk weer opbouwen, wat waarschijnlijk helaas niet gaat in een manege.
Wie heeft er hard aan de teugel getrokken het paard of de ruiter??
Lijkt me niet iets voor het paard , maar meer iets van de ruiters die erop rijden , ook helaas een manege probleem.