Voorbenen te laat optillen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marijkiiii

Voorbenen te laat optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 17:16

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje:)

Weten jullie hoe je een paard kunt trainen op het eerder optillen van zijn voorbenen bij het springen??:D
Mijn instructrice zei dat ik hem daar op moest trainen maar we zijn er in de les nog niet aan toegekomen, ook niet om het te vragen;)

Ik hoop dat er mensen zijn die reageren :o

Sim

Re: Voorbenen te laat optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:20

Hmm, daar zijn wel methodes voor, maar dat zijn niet de diervriendelijkste.....

Zorg je er wel voor dat je een juiste afstand rijdt? Heb je een goed galopritme? Kortom, zorg je er voor dat je je paard netjes voor de sprong plaatst zodat je paard netjes over de rug kan springen en zijn sprong af kan maken? Goed aanrijden zorgt er voor dat je paard een goede sprong kan maken.
Tuurlijk zijn er paarden met een "hangend" voorbeen. Niet elk paard heeft een goede techniek in het voorbeen.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 17:23

_Sim_ schreef:
Hmm, daar zijn wel methodes voor, maar dat zijn niet de diervriendelijkste.....

Zorg je er wel voor dat je een juiste afstand rijdt? Heb je een goed galopritme? Kortom, zorg je er voor dat je je paard netjes voor de sprong plaatst zodat je paard netjes over de rug kan springen en zijn sprong af kan maken? Goed aanrijden zorgt er voor dat je paard een goede sprong kan maken.
Tuurlijk zijn er paarden met een "hangend" voorbeen. Niet elk paard heeft een goede techniek in het voorbeen.
Het moet sowieso diervriendelijk blijven anders begin ik er niet aan ;)
Tjaaa, het is wel zo dat hij z'n benen beter optilt als hij een mooiere afstand heeft. Ik weet ook niet of hij de techniek dan nog beter kan krijgen, hij is dressuur gefokt, maar vind springen ook heel leuk dus doe ik dat ook :D
Het gaat best wel goed de laatste tijd alleen het voorbeen blijft soms hangen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:15

bij mij helpt het om aan te rijden in draf, vaak geef ik ook een stemhulp wanneer ze precies moet afzetten (hup!), in galop komt ze ook vaak niet goed uit (door mijn rijkunsten :D) en dan is ze inderdaad wel soms eens te laat met de voorbenen.
door veel aan te rijden in draf leren ze zelf bepalen wanneer ze afzetten en gaan minder in de fout, waardoor ze het in de galop ook beter oppikken

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 18:18

Duhelo schreef:
bij mij helpt het om aan te rijden in draf, vaak geef ik ook een stemhulp wanneer ze precies moet afzetten (hup!), in galop komt ze ook vaak niet goed uit (door mijn rijkunsten :D) en dan is ze inderdaad wel soms eens te laat met de voorbenen.
door veel aan te rijden in draf leren ze zelf bepalen wanneer ze afzetten en gaan minder in de fout, waardoor ze het in de galop ook beter oppikken

Okeee, bedankt, ik ga het proberen! :D Uit de draf vindt hij geloof ik moeilijker dan uit de galop (dat komt misschien doordat ik hem in de galop meer kan helpen) :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:24

jij denkt dat je in galop meer kan helpen
echter als hij in galop verkeerd uitkomt loopt hij ofwel door de hindernis, of moet een hele grote sprong nemen om het te halen
in draf kan hij zich beter corrigeren, en kun jij hem ook een beetje meer loslaten, waardoor hij zichzelf leert helpen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:32

in/uitjes maakt je paard wel vlugger in het voorbeen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:24

Hoe oud is je paard?
Nog jong?

Geef je paard de tijd en zorg dat je de grondbalk van de hindernis, niet onder de hindernis maar ruim voor de hindernis hebt liggen, zodat het paard de tijd heeft om zijn/haar voorbenen op te trekken.
Blijf zelf ook iets achter over zitten( een paar tellen), zodat je het paard de kans geeft om omhoog te komen. ( dat ze/hoj zeg maar niet ook nog eens het ruiter gewicht als extra moet optillen)

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:29

Duhelo schreef:
jij denkt dat je in galop meer kan helpen
echter als hij in galop verkeerd uitkomt loopt hij ofwel door de hindernis, of moet een hele grote sprong nemen om het te halen
in draf kan hij zich beter corrigeren, en kun jij hem ook een beetje meer loslaten, waardoor hij zichzelf leert helpen.
Hij kan zich dan inderdaad beter corrigeren, maar dat vindt hij moeilijk op de een of andere manier ;) In de galop kan ik gewoon zeggen van 3 2 1 en nu gaan en dat is in de draf wat lastiger ;) Dat hij als hij verkeerd uitkomt door de hindernis loopt is bij mijne niet waar, hij heeft zichzelf er heel goed in getraind om met korte afstanden te springen (in het begin toen we elkaar nog niet zo goed kenden) :+ En tjaa een grote sprong, dat klopt maarja, dat heb ik hem dan wel gezegd, want uit zichzelf pakt hij niet een grote afstand maar zoekt hij het kort op ;)
Uit de draf moet hij meer zelf nadenken waardoor hij er misschien meer van leert.
Laatst bijgewerkt door marijkiiii op 12-12-10 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:31

HBZ schreef:
Hoe oud is je paard?
Nog jong?

Geef je paard de tijd en zorg dat je de grondbalk van de hindernis, niet onder de hindernis maar ruim voor de hindernis hebt liggen, zodat het paard de tijd heeft om zijn/haar voorbenen op te trekken.
Blijf zelf ook iets achter over zitten( een paar tellen), zodat je het paard de kans geeft om omhoog te komen. ( dat ze/hoj zeg maar niet ook nog eens het ruiter gewicht als extra moet optillen)
Ja hij is jong, maar niet heel erg jong ofzo, hij is vijf ;) Oké, ik zal wel eens proberen om wat minder ver naar voren te gaan zitten :D

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:34

Lielle schreef:
in/uitjes maakt je paard wel vlugger in het voorbeen.
Dat is wel een goede methode denk ik ja :) Maar helaas moet ik de hindernissen die ik in de bak zet ook allemaal weer opruimen en dat is nogal veel werk, dan moeten we er net met de springles mee bezig gaan :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:42

vier in uitjes = 8 staanders en 9 balken, dat valt toch wel mee. Je moet er ook wel iets voor over hebben.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:45

Lielle schreef:
vier in uitjes = 8 staanders en 9 balken, dat valt toch wel mee. Je moet er ook wel iets voor over hebben.
Dat is waar, maar ik moet wel gebracht en gehaald worden (ik ben 14) en die staanders en balken zijn nog best wel zwaar :') Bovendien staan de staanders naast de grote bak en als daar lessen in zijn kan ik ze niet helemaal naar de kleine bak gaan sjouwen.