shetlander Inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kelando

shetlander Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 22:27

hallo iedereen :D

ik wil graag weten hoe je een shetlander hengst van 3 jaartjes kan inrijden longeren gaat niet zo goed :( hij doet niet wat er word gevraagd en loopt niet door vaak staat hij ook gewoon helemaal stil en de zweep doet hem niks(niet dat ik hem veel sla met de zweep maar gewoon is een keertje een klein tikie)
maar als iemand tips heeft ?
hij is 1,2 meter
voor de rest zou ik ook nog tips willen voor het gewoon inrijden zonder dat ik later problemen daarme krijg :D

groetjes joyce:D

Bellissima_

Re: shetlander Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 01:10

mmm... Iemand erbij halen die het met eigen ogen kan zien.. :roll:

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 01:15

Iemand die er wel verstand van heeft mee laten helpen. :Z

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 01:39

Wanneer hij het longeren nog niet snapt, reageert hij denk ik dus ook nog niet goed op de stemhulpen.
probeer eerst de stemhulpen te leren bij hem.

de belangrijkste regel is: Belonen, belonen en belonen.

Denk dat je DAARNA pas aan inrijden moet beginnen.
heb je hem wel al zadelmak?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 01:55

eerst oefenen met stemhulpen, dus iemand mee laten lopen, stem commando geven en hem laten halthouden, en dan belonen alsof hij totilas verslagen heeft met dressuur :Y)

wat me ook een heel goed idee lijkt is er een meer ervaren iemand bijhalen die wel weet waar zij/hij mee bezig is :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 03:00

Zeker een ervaren iemand erbij halen! Ook een shet inrijden vergt veel tijd en verstand van zaken.
Het zal wel een afgezaagde reactie zijn, maar jij en je pony zullen er uiteindelijk veel beter uitkomen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 08:36

Eerst zelf leren longeren B.V ?
Zorg dat in elk geval de basis goed is.
Pas als je vanaf de grond controle hebt over het dier dan pas aan inrijden gaan denken, dan kun je hem eerst zadelmak maken en longeren met zadel zodat hij dat gewend raakt.

Neem dus les , want de fout ligt echt bij jou.
En hou er rekening mee dat hij 3 jaar is, werk vanaf de grond en maak het zadelmak en ga pas in het voorjaar beginnen met een beetje hangen en miss zitten , maar neem de tijd het dier is nog in de groei , fysiek en mentaal.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 08:51

Jonge paarden moeten het longeren óók eerst leren en begrijpen; dat zit er niet in alsof het is voorgeprogrammeerd. Op dit moment begrijpt je pony waarschijnlijk helemaal niet wat de bedoeling is! Longeren kan het beste aangeleerd worden door iemand met verstand van zaken en veel ervaring.

En leer zelf inderdaad ook eens eerst goed longeren (met ervaren paard en instructie) voordat je weer met dit beestje aan de slag gaat...

Moony_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:24

Ik zou iemand erbij halen die er verstand van heeft.... Inrijden is heel serieus en moet goed gedaan worden. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:26

Neem les :)
daarna zal het wel beter gaan.
Met heel veel geduld is het mij ook gelukt!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:27

Als je een 1 meter hoge shet al niet kan longeren en hij dus geen respect voor je heeft, gaat het bij het inrijden een behoorlijk probleem geven ben ik bang.
Ook een Shetlander is en blijft een paard!

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:29

Neem les,
ga verder met oefenene met longeren, zorg dat hij op je stem luisterd, en ga dan met je instructrice hem inrijden ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:30

Sowieso nog een jaartje of anderhalf ZEKER wachten hij is pas 3! ;) Shetlanders kun je 't beste goed laten uitgroeien.

En zoals vele voor mij: Longeren, belonen belonen belonen en mensen om hulp vragen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:42

Helemaal mee eens KBIP !!

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:17

Iemand vragen die al eens een pony (kleine pony) heeft beleerd want misschien kan/weet diegene hoe het moet. en mischien is het ook wel handig dat die meteen goed leert aan de longeeerlijn. als je namelijk verder wilt trainen enzo moet je paard ook wel eens aan de longeerlijn lopen. dat vind ik namelijk, trainen is namelijk niet alleen wat op je paard zitten je moet ook wel eens longeren.

kelando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 20:15

ik ben ook nog bezig met longeren ;)
ik ben ook nog niet aan het inrijden hoor :)
maar gewoon wat tips voor bij het inrijden ;)
iedereen bedankt voor de reacties als er nog meer tips zijn ?
iedereen is welkom zolang je mij maar niet afzijkt.:D
mijn beste vriendin helpt me daarbij zij heeft zelf 2 welshjes en een fjord leren longeren enz. en zij helpt mij erg goed. ik mag ook met haar fjord goed leren longeren. :)
maar echt bedankt voor al de berigjes ;):)
groetjes mij

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:28

De beste tip is al gegeven, namelijk goede begeleiding zoeken. Het liefst iemand die ervaring heeft met het inrijden van pony's en die wat verder van je af staat. Daar zul je waarschijnlijk meer van aannemen dan van je vriendin en zo'n persoon weet waarschijnlijk beter hoe je moet ingrijpen als het niet volgens plan verloopt.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:30

Wat hier voor al een paar keer is gezegt, begeleiding zoeken die je er bij kan helpen en tips kan geven!

kelando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 20:35

okee bredankt iedereen :D

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:38

Ik zou sowieso eerst beginnen met longeren en wanneer je dit onder knie heb dan pas gaan rijden. Want wanneer hij al geen respect heeft met longeren zal het niet veel beter gaan met rijden. Het stil staan is gewoon shetlanders eigen ook de mijne doen dat hihi :))

Mijn shetlander heb ik ook verder gereden en die doet het erg goed en netjes. Luistert uitstekend naar de hulpen en naar de stem.Wanneer ik stap zegt gaat ze stappen wanneer ik draf zegt gaat ze draven wanneer galop gaat ze galopperen.

Probeer dit eens erin te krijgen met longeren en dan ook belonen met brokjes! Ook halt houden en hooooo is erg handig om te leren. Dit is erg handig met rijden. Wanneer longeren goed gaat en hij goed naar je luistert kan je pas gaan rijden. Tuurlijk zou hij je uitproberen maar blijf consequent met je stem je hoeft niet direct te gaan slaan.

Wanneer die op je stem reageert is het een stuk makkelijker geloof mij! Wanneer je draf zegt geef je ook meteen hulpen dan weet ie dat ie moet werken voor je.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Anders kan je altijd nog meer vragen :)

kelando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 20:20

LisaFaded dit is eigenlijk wel het beste antwoord wat ik tot nu toe heb gehad:D
maar ik heb nog een vraagje wat bedoel je met die hulpen zodat hij weet dat ie voor je moet werken dat begrijp ik niet helemaal :D
en bedankt voor de reactie :D:D:D ben er heel blij mee en heb er veel aan dankje wel
groet mij

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:02

Hulpen bedoel ik mee als je wilt draven. Geef je toch been. Dan zet je wat druk op de buik niet echt schoppen natuurlijk.. Als je dit doet en dan draf zegt dan weet ie dat ie moet draven. Op een gegeven moment heeft ie je stem niet meer nodig omdat ie dan snapt als jij been geeft dat ie moet werken. Als die het goed doet moet je zeggen goedzooo braaaf en dan de naam van je pony. Net zoals je zwaar maken en dan stap..

rosehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:55

je zou eventueel een cirkel of een vierkantje in de wei maken van doorsnede van 10 a 12 meter voor zoon kleine pony
dan kan je hem laten rennen zonder longeer lijn en kan je zadel opleggen en een voorwerp bevoorbeeld handoekje aan zadel vastleggen kijken of hij daar bang voor is van achter opdrijfen als hij stil gaat staan

suc6

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:08

Begin eerst weer helemaal bij de basis. Stapt hij al braaf mee aan de hand en staat hij stil wanneer JIJ dat vraagt? Zo ja, begin dan pas met longeren. Waarschijnlijk begrijp hij gewoon niet wat je bedoelt. Laat eerst iemand met hem meelopen, terwijl jij in het midden staat. Zo 'leer' je hem alvast dat hij in een cirkel om je heen moet lopen. Als hij dit begrijpt, kan de persoon naast hem iets meer afstand nemen. Maar de beste manier is om gewoon goede hulp te zoeken. Dat iemand met verstand van inrijden wat lastiger te vinden is kan ik begrijpen, maar er is toch vast wel iemand in je omgeving die zijn paard/pony longeert? Die wil je dan vast wel helpen :) Dat je vriendin je wil helpen is heel lief, maar misschien is een volwassen en ervaren iemand wat verstandiger.

Hoe lang en zwaar ben je zelf? Neem alsjeblieft een kleine en lichte ruiter voor het inrijden. Bovendien zou ik hem nog lekker een jaartje laten puberen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:08

kelando schreef:
LisaFaded dit is eigenlijk wel het beste antwoord wat ik tot nu toe heb gehad:D
maar ik heb nog een vraagje wat bedoel je met die hulpen zodat hij weet dat ie voor je moet werken dat begrijp ik niet helemaal :D
en bedankt voor de reactie :D:D:D ben er heel blij mee en heb er veel aan dankje wel
groet mij

Dat zijn precies de dingen die je leert van goede begeleiding.
Longeren wordt heel vaak onderschat. Wanneer je dit nog nier helemaal onder de knie hebt, zal je het dus eigenlijk ook niet moeten willen leren aan een pony.
Iets verkeerd doen kan grote gevolgen hebben en kan zelf gevaarlijk worden, maar vooral ook later problemen opleveren in de verdere opleiding en daarna.
Pony leert namelijk hoe het niet moet en afleren is vele malen moeilijker dan aanleren.
Jonge pony's leren ook nog eens sneller dan mensen als het om paardrijden-longeren gaat, omdat wij als mensen hun lichaamstaal moeten leren en dáárop moeten leren juist te reageren. Het herkennen en erop reageren kost veel tijd en oefening.
Ik vind 3 jaar ook nog te jong voor een shet om in te rijden. Hij is dan van binnen nog niet volgroeid - al lijkt dat aan de buitenkant wel het geval.