hoe pony leren reageren op de benen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammielola13

hoe pony leren reageren op de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 21:06

wij willen het voorjaar mn verzorgpony in gaan rijden , maar nu vraag ik me af hoe je m leert om op je benen te reageren als je m aanspoort? heeft iemand een idee
en hoe hebben jullie dat gedaan ( als je het hebt gedaan :P )

hafjesliefde

Re: hoe pony leren reageren op de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:10

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:15

Meestal kennen paarden stemcommando's van het longeren. Die gebruik je gewoon gelijktijdig met je beenhulp. Na verloop van tijd ga je vanzelf steeds minder kletsen tegen het paard. Als extra ondersteuning kan je nog een zweepje meenemen. In de praktijk gebruik ik die zweep meer om een stuur erop te krijgen dan voorwaarts houden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:34

zit hulpen zijn logisch en een longeur oid die in het begin kan helpen is denk ik effectiever. Veel werken met been als een paard niet reageerd, betekend verstijven in je been en dat werkt juist remmend.

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:39

als je bezig gaat met beleren heb je hem eerst geleert aan de longe te lopen
hierbij gebruik je vast wel je stemhulp,deze gebruik je dan ook als je erop gaat
rijden
neem een zweepje mee,geef gewoon je beenhulpen ,hier zal hij/zij niet 123 op
reageren omdat hij/zij het niet kent,wordt er niet gereageert tik je een beetje aan met je zweep
dan gaat vrij vlot het kwartje vallen hoor,zodra jij dan met je beenhulp inkomt ga jij
je gevraagde reactie krijgen om aan te draven.
vindt zowiezo dat je op jonge paarden zekers je zweepje bij je moet houden , mocht
er dan ongewenst gedrag getoont worden kun je je paard altijd beter corrigeren door
hemaan te tikken met je zweepje.
succes !!!!!!!!!! komt vast dik in orde,maar neem de tijd en heb geduld

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:05

Geen rijtechnische discussie.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:15

Ik persoonlijk longeer de paarden amper voor ik erop ga en anders is het enkel flink wat draf werk zodat ze wat moe zijn vaak enkel de eerste keer dat ik erop ga dus hier bij ook geen stem commando's

wel ga ik er de eerste keer op in de longeer ring met een longeur erbij incl longeerzweep
De longeur drijft het paard voorwaarts
Zelf heb ik 1 dressuurzweep erbij 1 keer been 2 keer been geen reactie been en zweep aanleggen meeste paarden reageren hier wel op moet ik zeggen

Hier hebben ze het allemaal redelijk snel door binnen 2 weken tot 4 weken zijn ze allemaal netjes voor het been en kennen eenvoudige dingen stap halthouden draf halthouden en weg draven en als ze erg leergierig zijn ook al in de gallop

Een goede basis is het halve werk
Als ik ze inrijd kennen ze met 3 a 4 maanden ook al 1/4 de keerwending
waarom zul je denken?
Ik persoonlijk vind dit een stukje basis en dit word eerst aan de hand geoefend
Paarden kennen hier ook met of zonder zadel ''turn'' een rondje deels op de achterhand draaien

Ik merk als je deze boven staande dingen in de eerste 2 a 3 maanden leert of iets later dat je er later eventueel heel erg veel profeit van hebt....

Als je zelf geen ervaring met inrijden/beleren hebt hoop ik dat je iemand erbij hebt die er wel heel veel verstand van hebt of naar een trainings/africhtingstal brengt?

Succes met het beleren van je vp

rosehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:11

ik maak veel paarden zadelmak
ik loop vaak naast het zadel heb een arm aan de andere kant van het zadel heb in beide handen de teugels vast
zodat je kan sturen en maak klopjes met mij heup tegen de buik van het paard en gebruik daarbij stem hulpen die je bij het longeren ook gebruikt

suc6

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:57

rosehorse schreef:
ik loop vaak naast het zadel heb een arm aan de andere kant van het zadel heb in beide handen de teugels vast
zodat je kan sturen en maak klopjes met mij heup tegen de buik van het paard en gebruik daarbij stem hulpen die je bij het longeren ook gebruikt

suc6

:? Hoe lang heb jij de armen dan? Want ik kan met de beste wil van de wereld niet met mijn arm aan de andere kant van het zadel komen bij een paard.

123djeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 18:30

hoe ik het heb gedaan is eerst hem laten wennen met de been ( door stilstaand dat iemand ernaast staat af en toe je been aanlegen als hij dat acpeteerd gaat diegen ernaast stappen ) en dan op zacht tonen zegge dat hij moet stappen of draven en al shij/zij dat goeed doe laat ik hem altijd stil staan en doe ik het nog eens en daarna beloon ik hem met een klopje op zijn schouder

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 18:37

Anne_GTI schreef:
rosehorse schreef:

suc6

:? Hoe lang heb jij de armen dan? Want ik kan met de beste wil van de wereld niet met mijn arm aan de andere kant van het zadel komen bij een paard.

Misschien is het een hele kleine pony :')

Vind t ook wel apart idd, en dan nog, dan kom je met je heup toch alsnog maar bij 1 kant?
En dan moet je steeds van kant wisselen ofzo? :+

Anyway, TS: krijg je wel goede begeleiding bij het zadelmak maken/inrijden? Dat is altijd wel t verstandigste :j

suprleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:30

Als je zorgt dat het paard goed op stemhulpen reageert kun je die ook gebruiken als je gaat rijden. Ga eerst longeren en leer de stemhulpen. Als je gaat rijden gebruik je je stemhulp in combinatie met voorzichtig aandrijven. dit blijf je herhalen tot het paard begrijpt wat aandrijven betekent. succes!

ewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:33

Als je dit moet vragen via een site, is het misschien verstandiger een proff. te laten inrijden en zelf mee te kijken om zo ervaring op te doen. Daarna misschien samen en dan pas zelfstandig? Wel zo eerlijk voor het paard. Succes!