Hoe lenigheid trainen van een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Robijn__

Hoe lenigheid trainen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 12:46

Hoe train je de leningheid van een paard?
Voor verschillende oefeningen is het erg van belang dat je paard goed kan buigen, maar hoe train ik dit?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:53

Lang laag rijden. Ik laat die van mij na het werk nog een keer links en rechts inbuigen dmv een snoepje :j

Sanne_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:39

De rug van je paard losmaken en wat leniger maken doe ik dmv binnen- , buitenstellingen en buigingen.
Dit kan je zowat overal doen :) Een lange zijde buitenstelling rijden, als je paardje dan nageeft terug rechtstellen.
Kan je ook op de volte doen, buitenstelling vragen, geeft-ie na ombuigen naar binnen.
Veel slangenvoltes rijden, door je piste 'slingeren',...

Ik hoop dat je er mee aan de slag kan!

Megan_

Re: Hoe lenigheid trainen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:42

Veel verschillende houdingen uitproberen bijv in lengtebuiging, stelling en buiging, ook in de zijgangen meer en minder buiging vragen etc...

Daarnaast kan je ook gewoon als grondwerk rek en strekoefeningetjes toen. Dus hoofd ombuigen naar de flank etc.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:43

Stelling, lengtebuiging, afwisselen in hoogte van de hals, voltes, schouderbinnenwaarts, travers, wijken, enz. De oefeningen zijn er ook om het paard leniger te maken. De dressuur is er sowieso ook voor om het paard zo te ontwikkelen dat hij ons zo goed mogelijk kan dragen.

Begin wel gewoon bij de basis en dat is voorwaarts rijden, achterhand er onder laten komen, rug ontspannen krijgen en het paard alsware met zijn neus over de grond te laten lopen. Voltes kan je ook meenemen. Niet opeens heel veel schouderbinnenwaarts of veel stelling in de nek vragen om hem op te rekken. Alles rustig aan en stap voor stap.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 08:04

Alles waarmee je buiging opvraagt, van figuren tot zijgangen tot fysiotherapie/rekoefeningen.
-Voltes, ook bij vergroten en verkleinen, voltes met afwisselend (gereden en niet getrokken!) stelling en contrastelling.
-(Vanaf de AC lijn ook leuk) voltes halve baan links en rechts; S-en en 8-en, slangenvoltes.
-Schoudervoor, schouderbinnen, schouderbuiten
-Travers
-Appuyementen
-Contragalop
-Overschenkelen
-Keertwendingen

Munchitos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:36

Voor mobiliteits verbetering probeer gewoon stretchen :)
Als je deze combineert met losmakende oefeningen onder het zadel, bevorderen ze de ruimte en de kwaliteit van de beweging en ondersteunen ze presentaties.

Ik gok dat er op internet vast wel oefeningen te vinden zijn, maar let er wel altijd op dat je de benen niet te hoog optilt en ook niet te ver naar voren of achter wilt bewegen. Let op de lichaamstaal van je paard voor angst of ongemak.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:48

PercyLeen schreef:
Lang laag rijden. Ik laat die van mij na het werk nog een keer links en rechts inbuigen dmv een snoepje :j

Hihi, ik ben niet de enige die met snoepjes in de weer is, en ja dat is wel het gene wat werkt :roll:

Ook moet je veel voltes en wendingen rijden en afwisselen met stelling, schoudervoor, schouderbinnenwaards enz.

tamara_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:30

Veel stellingen rijden, voltes, 8jes en zorgen dat je paard lekker ontspannen loopt.

FalcoMirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:34

In de hoefslag van november stond daar een heel groot artikel over in.
Daar stond eigenlijk in dat je van laag en diep proberen de hals steeds hoger en korter te maken waarbij het paard wel steeds moet blijven nageven ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:40

onder het zadel idd veel rechtdoor en afwisselende stelling, verschillende buigingsgraden dmv voltes en slangevoltes
van halsstrekken (laag-diep) tot "opkrullen"met behoud van ontspanning en goede aanleuning (hoog-rond)
halthouden en flexen van de hals links en rechts, neus richting voet (hals en deel van de rug) en richting schouder/borst (alleen hals)
zijgangen: SB, travers, renvers, appuyementen

aan de hand: stretchen van benen en hals (dmv snoepjes of worteltjes)

MiWaPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:10

Er zijn al vele bruikbare tips voorbij gekomen, wil er zelf ook 1 meegeven..

Lekker tijdens poetsen veel laten buigen DMV een snoepje OF appel etc..
Links dan rechts en als hij/zij het aan kan OOK hoofd tussen de benen en laten buigen door voorbenen.

Zo doen ze EN wat training EN als beloning een lekkernij

Succes

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:41

Ik ben nu met de vorst begonnen met het oefenen en les nemen in de langen lijnen met mijn jonkie, superleuk en je kunt je paard trainen zonder er op te zitten. schouderbinnenwaarts, travers, halshoudingen van uitgestrekt tot verzameld, achterwaarts. Mijn jonkie heeft nu de eerste les gehad gewoon een half uur in stap. Het is echt leuk om te zien hoe goed je bepaalde spiergroepen kunt trainen. Omdat onze bak net wat te hard was om in te rijden is dit een mooie oefening om hem recht te krijgen en te gymnastiseren........ En zo vanaf de grond is het heel leerzaam om te zien welke spieren hij bij welke oefening gebruikt.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:45

PercyLeen schreef:

Dit zei mijn osteopaat inderdaad ook, mijn paard buigt al als hij het snoepje ziet aankomen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:57

Heb ik vandaag ook gedaan :)

Met stukjes appel links laten buiten, rechts laten buigen, tussen de benen door en ook hoofd/halshouding hoog+rond ingesteld en zo pasje of 3 achterwaarts laten gaan. Ga nog wat blijven volgen om te kijken of ik variaties tegenkom van andere bokkers, kan dat nu wel gebruiken.

Las hier ook over de dubbele lijnen? Had nog niet gedacht om die dingen te doen, toch maar in het achterhoofd houden. Osteo komt volgende maandag kijkje nemen omdat ze stroef liep vandaag, niet lekker los door d'r lijf en daar ook nog wat tips proberen lospeuteren. (en die deel ik graag met jullie).

ga wel blijven volgen :)

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:57

PercyLeen schreef:

Ik doe dat altijd na het los rijden. Dan hoor ik een knak in de nek en dan weet ik dat ik kan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:34

eh... als er iets knakt is dat echt wel niet gezond hoor...

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:41

maak inderdaad je voltes kleiner en groter en daarnaast maak veel bochten maar alles op het gemaak met een goede aanleuning anders valt je paard natuurlijk na binnen wat je niet wilt hebben!
hoop dat je er wat aan hebt