Pony loopt wat teveel naar de buitenkant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniegirl

Pony loopt wat teveel naar de buitenkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 14:09

Ik les 1 keer per week op een manege, waar ik eigenlijk altijd op dezelfde pony rij, Spetter.
Het gaat steeds beter, maar bij dit kleine probleempje twijfel ik het meest hoe ik het op moet lossen.

Spetter loopt namelijk als je gewoon op de hoefslag rijd teveel naar de buitenkant, waardoor hij half in de heg loopt (buitenbak.) Ik probeer flink mijn buitenbeen er aan te houden, maar vaak heb ik het idee dat hij dat een beetje negeert. Mijn zweepje in mijn buitenhand nemen wilt al aardig helpen, maar ik wil binnenkort wel eens zweeploos rijden. Ik gebruik hem al zelden, het is meer voor mijn eigen gevoel, maar ik vind dus dat ik wel eens zonder kan gaan doen.

Ik ben benieuwd of er nog tips zijn die wat verder gaan dan buitenbeen eraan houden!
Ik heb geen idee wat de oorzaak is.

delerium

Re: Pony loopt wat teveel naar de buitenkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:12

OPG - RT-P

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:19

Ik denk dat je daar het beste met je instructrice over kan hebben ;)
Zij ziet beter wat er aan de hand is en wel meer ruiters zullen dat probleem bij die pony hebben.

Maar manegepony's zijn ook vaak 'stukgetrokken'. Omdat er zo veel mensen op rijden en allemaal een andere rijstijl hebben. Manegepaarden zijn vaak wat stug en dan gaan de meeste ruiters erg trekken en plukken en zo kan het paard ook erg scheef worden. Zie het heel vaak bij de manegepaarden bij ons op stal gebeuren, prachtbeesten als ze komen en stugge/sterke/scheve paarden naar een paar maanden manegelessen. Erg zonde!

Ik zou in de les gewoon heel veel inbuigen en hem lenig maken voor zover dat kan in een uurtje zodat hij wat rechter kan worden.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:43

Veel paarden hebben de neiging om tegen het schot/hek/heg aan te vallen.
Behalve je buitenbeen is ook je buitenteugel erg belangrijk. Vraag een klein beetje stelling met je binnenhand van de hals. De buitenteugel ligt nu tegen de bolle kant van de hals. Houd daar goed contact mee, en als je pony echt naar buiten valt knijp je die hand even stevig dicht. Zo duw je hem als het ware met die teugel tegen de hals van de kant af. Succes!

edit: Regelmatig over de binnenhoefslag rijden helpt je pony ook om op eigen benen te lopen en niet tegen de buitenkant aan te vallen.

Sanniegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 18:53

Bedankt met deze tips kan ik zeker wat.

@winnieloves

Ik snap goed wat je bedoeld met dat stukgetrokken, iets wat op mijn oude manege heel erg het geval hebt. Hier is het naar mijn idee totaal niet zo, mijn instuctrice geeft direct commentaar als je teveel aan de tegels trekt. Ze hamert erg op een goede verbinding maar ook om niet aan de teugels te trekken. En dat laatste, dat ze 'verpest' worden op manege, dat is zo jammer, heb ik op mijn oude manege jammer genoeg heel vaak zien gebeuren ): Bij mijn nieuwe manege is dit gelukkig veel minder zo, bedankt voor je tips.

@ Motje11

Klopt Spetter is lang niet de enigste met dit probleem. Tenminste, ik moet eerst naar mijn eigen rijden kijken vind ik en dan pas naar de pony. Ik zou inderdaad wat meer letten op de buitenteugel/stelling, ik doe het nu voornamelijk met mijn buitenbeen. En het contact houden is ook belangrijk, mijn buitenteugel wilt nog wel eens wat te los vallen. Dankjewel :) Ik zou ook er ook eens met mijn instructrice over hebben om wat meer op de binnenhoefslag te rijden. :j