Heeft iemand tips om beter te leren doorzitten???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IkhartjeAppy

Heeft iemand tips om beter te leren doorzitten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 16:29

Iemand tips???
Ik rij nu al een jaar maar doorzitten kan ik nog steeds niet goed, ik rij nu vaak op een 4 jarige pony die helemaal niet fijn doorzit, en het is dan gewoon echt stuiteren. Maar als ik op een ander paard zit bijvoorbeeld gaat het wel juist beter iemand tips????

Amiigo

Re: Heeft iemand tips om beter te leren doorzitten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:47

op een 4 jarige pony moet je niet veel gaan doorzitten!
Oefen het eens met een halstertouw om de nek om vast te houden? :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:53

elk paard is anders en de ene heeft uit zichzelf goed ruggebruik en de andere niet.
en idd op een 4-jarige moet je niet teveel doorzitten en al zeker niet als je niet weet hoe hem te laten ontspannen en niet kan blijven zitten. Je paard gaat alleen maar z'n rugspieren meer opspannen en jij nog harder stuiteren en hier kom je door hardnekkig te proberen niet meer uit.

Ik veronderstel dat je op een manege leert rijden, wat veel goede tips geven niet makkelijk maakt.
Neem eens een zitles om je te concentreren op je houding en zit.
belangrijk is om je paard ontspannen te laten lopen zodat het zijn rug "loslaat", vervolgens actief van achteren naar voren en een "constante" verbinding met de mond houden. gevolg: een nageefelijk paard dat "aan de teugel" loopt. Op zo'n paard kan je doorzitten makkelijker doorzitten

IkhartjeAppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 17:00

het is inderdaad een manegepony, hij loopt heel makkelijk aan de teugel, maar tot nu toe zegt iedereen die op hem rijdt dat hij niet fijn doorzit. Meestal is het ook zo dat wanneer ik op hem rij hij aan de teugel loopt en ineens wel fijn doorzit, maar dat er iets 'engs' gebeurt ( hij schrikt nogal snel) en hij dan weer juist heel erg gespannen loopt....

Marian01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:07

Op een 4 jarige idd niet te veel doorzitten nog. Ik heb zelf ook een jonkie en merkte dat ik mijn "stabiliteit" vroeger toch vanuit mijn paarden haalde..dus de wat 'oudere' stabielere paarden zeg maar. 4-jarige hebben meestal zelf nog weinig balans en zoekt die dan bij de ruiter. Ik dacht dat ik redelijk kon rijden totadat ik mijn 4 jarige onder mijn bibs kreeg...Ik liep echt tegen mezelf aan.
Ik heb toen langzaam door bv 2 rondjes links en 2 rondjes rechtsom mijn beugels uit te doen, proberen mijn zit te verbeteren. De mond van mijn lesgeefster viel ook wel even open want ik zat gelijk een stuk rechter. We zijn nu een klein jaartje verder en merk nu pas dat ik zelf beter ben gaan zitten om mijn jonge kalf op te kunnen vangen en evt te kunnen helpen.
Even in het kort een antwoord: probeer dit onder beleiding te doen. Een jong paard kan zelf minder balans hebben en zoekt die bij jou. Zelf merkte ik dat als ie het moeilijk krijg, idd uitelkaar viel, en dan gooit ie je als het ware uit het zadel. Ik heb les genomen om dat te kunnen verbeteren, en die tips in vrije tijd dmv 2 rondjes (elke kant) te oefenen ook werkelijk verbeterd. Tis nog niet waar ik zou willen, maar hij is nog jong..we komen er wel..geduld..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:07

tjsa zolang je geen proef aan het rijden bent, gewoon gaan lichtrijden als hij schrikt. Terug de ontspanning opzoeken en als hij z'n rug loslaat pas terug gaan doorzitten...

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:56

Hoi

Als je je paardje over het algemeen goed onder controle heb , zonder
beugels gaan rijden.
We even rustig opbouwen natuurlijk. ;)

xxmaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:05

benen lang maken!! en vooral niet aan je teugels gaan hangen, als je het lang genoeg probeerd leer je het vanzelf

cynthia87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:07

Hoi,

Ik ken het probleem, het heeft bij mij ook lang geduurt voor ik het door had..
Wat bij mij hielp was een combinatie van dingen die ik af bleef wisselen...
1) vaak andere paarden, dan kun je goed leren voelen, als je een paardje/pony hebt gevonden die je lekker vind zitten dan die wat vaken rijden.
2) stukken van de les zonder beugels rijden, daarbij accent leggen op je onderbenen lang maken en navel iets intrekken
3) beugels 1 gaatje langer dan normaal, dan moet je wel zitten
4) wat mij hielp was een dag western rijden (tocht van 5 uur in jog...dus alleen maar plakken)

Hoop dat je er iets aan hebt!
Bij mij gaat het nu een stuk beter met doorzitten iig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:11

Ik heb geleerd NOOIT doorzitten,
pas als je paard je echt draagt,en dus ontspannen en nagevelijk loopt,
dan pas door zitten,anders doe je hem/haar pijn,door harder te gaan laat het zien dat het pijn heeft en dat je moet stoppen met doorzitten.
(ik moest toen ik op de manege reed ook doorzitten,ookal stuiterde je,sinds ik privé les heb en zo rijd gaat het veeel beter!)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:04

Het paard wat ik rijd heeft een erg harde rug, ontspant moeilijk en gooit heel hoog op. Bij haar kan ik redelijk doorzitten nu, als ze ontspannen en rustig loopt. Ik rijd met hele lange beugels en zorg dat ik mijn hakken uitdruk, zodat je echt met lange benen rijd. Verder probeer ik te veren vanuit mijn hakken en mijn bekken. Denk dat er van die springveertjes onder je hakken steken. Kantel je bekken lichtjes en probeer met een draaiende beweging mee te gaan met de beweging van je paard. Verder, schouders recht en benen stil. Vooral ontspannen, vanaf dat je gaat knijpen met je benen begin je te stuiteren.
Verder ben ik het eens met de rest, op een 4-jarig paard moet je niet teveel doorzitten, zeker niet als die niet goed over de rug loopt en jij moeite hebt met doorzitten. Want hoemeer je dan gaat proberen doorzitten, hoe meer gespannen zijn rug wordt, hoe moeilijker dat je gaat kunnen blijven zitten.

LaureC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:17

Hey :)
ik had er in het begin ook veel last mee... ik was klein en reed op grote paarden en ging dus heel hoog in de lucht! echt, ik schaamde me zo hard dat ik bijna niet meer durfde.. De lerares heeft me dan appart genomen.

Het klinkt raar en belachelijk maar het heeft geholpen...
Ik moest op een stoel gaan zitten en doen alsof ik op een paard zat. Ik moest het 'paard' volgen met mijn bekken. Elke week oefende ik op die stoel en raad eens?! HET WERKT !!

Nu zit ik op een andere manege en iedereen vind dat ik een heel mooie zit heb en ze vroegen mij allemaal hoe ik dat toch deed maar om mijn uitleg lachten ze maar.. :P

Ik hoop dat het je kan helpen, denk niet dat het belachelijk bent want anders doe je het verkeerd. Doe het zo serieus mogelijk (alsof je ECHT op het paard zit)

Veel succes ;)

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:33

Een keer voeten uit de beugels benen ontspannen en gewoon even ontspannen aan de beweging van het paard wennen, en proberen een beetje mee te schuiven :) zo ben ik aan de gangen van mijn paard gewend geraakt (dat was in het begin ook nog een beetje wennen). Ik weet alleen niet of het wel goed is om op een 4-jarige veel te gaan doorzitten...

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:41

FlorisSam schreef:
Ik heb geleerd NOOIT doorzitten,
pas als je paard je echt draagt,en dus ontspannen en nagevelijk loopt,
dan pas door zitten,anders doe je hem/haar pijn,door harder te gaan laat het zien dat het pijn heeft en dat je moet stoppen met doorzitten.
(ik moest toen ik op de manege reed ook doorzitten,ookal stuiterde je,sinds ik privé les heb en zo rijd gaat het veeel beter!)

Hier sluit ik me bij aan. Een paard dat nageeflijk loopt en dus vanuit de achterhand over de rug loopt en de ruiter dan goed kan dragen is pas op door te zitten. Een paard dat niet nageeflijk is en dus niet over de rug loopt, is als het ware een gespannen plank, waar je dus op gaat stuiteren. Wat de ruiter betreft is het dan ook nog eens een goede ontspanning in jezelf te vinden en los in de heupen. Bekken kantelen en vanuit je middelste op en neer bewegingen maken. Het is net salsadansen :-)

Succes!

FalcoMirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:41

Je moet eens zonder zadel gaan rijden
Dat werkt echt super! ;)

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:49

Wat ook heel goed werkt is 1 of 2 pasjes door te zitten dan weer ligt rijden
zo steeds meer passen te blijven zitten
voor je het weet gaat het goed

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:28

zoals hier al gezegd... is je paardje er wel klaar voor? En als hij er klaar voor is, dan wordt het tijd voor zitles! Waarbij mijn instructrice mij geen uur aan de longe zet,maar me eerst laat opwarmen en dan korte tijd aan de longe, puur op zitles, en dan terug cool down... maar eerst en vooral is je paard er klaar voor, 4 jaar is veel te jong! Zelfs als hij al goed en ontspannen door de rug loopt!

MiWaPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:44

Probeer eerst kleine stukjes,, dus 4 passen lichtrijden ..2 passen doorzitten etc..
Ga niet TE gespannen zitten maar ONTSPAN je hele lichaam.

Ook niet gaan klemmen met je benen dat werkt tegenovergestelde..

Succes

malita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:32

kan me alleen maar ansluiten bij wat er al is gezegd.
eveneens zou ik uitkijken met (teveel) doorzitten op een 4 jarige.
mocht je toch iets willen doen aan je rijstijl,in jouw geval het doorzitten,neem eens goede zitlessen.
(op een ander paard dan he?)

andere goede tips staan er ook al tussen!

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:40

de pony zo langzaam mogelijk laten draven en proben on door te zitten.
bekkenen kantelen en danken dat je een zuitzak bent.
zo die ik het op jonge paarden (maar niet te veel )

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:24

Ik heb zelf ook veel aan de tips dus vind dit topic erg handig :D
Heb wel een opmerking. Iedereen zegt telkens dat je alleen moet doorzitten als je paard goed dragend enzovoorts loopt, maar hoe zit het dan met de mensen die western rijden en als ik me niet vergis altijd doorzitten? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:08

Wolferus schreef:
Ik heb zelf ook veel aan de tips dus vind dit topic erg handig :D
Heb wel een opmerking. Iedereen zegt telkens dat je alleen moet doorzitten als je paard goed dragend enzovoorts loopt, maar hoe zit het dan met de mensen die western rijden en als ik me niet vergis altijd doorzitten? :)

Bij western lopen de paarden ook nagevelijk.
Hierbij zorg je dat je hem in stap een beetje nagevelijk hebt,
dan draagt hij je in de draf ook.
Het is vaak heel makkelijk om te zeggen ``Maar in de western doen ze dit en dit en dit ook zo´´ vergeet dan niet dat western totaal anders is,hier wordt er heel erg anders gereden (hiermee bedoel ik de uitrusting niet) daarvoor moet je op zijn minst een les western hebben gehad om écht het verschil te merken! (ik spreek uit ervaring)