Help: Als ik mijn rechterbeen aanleg gaat ze achterwaarts..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita98

Help: Als ik mijn rechterbeen aanleg gaat ze achterwaarts..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 16:34

Hoi allemaal,

Ik rij sinds een jaartje western met mijn arabiertje.
Alleen nu loop ik tegen het volgende aan..

Als ik haar zijwaarts wil laten gaan, of zogauw ik mijn rechterbeen aanleg..gaat ze in de achteruit. 'Ho' en mijn benen ontspannen heeft geen zin, ze blijft achteruit lopen totdat ze doorheeft dat ik niks meer van haar vraag. (zo'n 10 passen verder)
En als ik haar vooruit drijf gaat ze alleen maar harder achteruit lopen. :?
Ik leg hierbij dus alleen mijn rechterbeen achter de singel en ik hou mijn linkerbeen ontspannen.

Bij de spin is dit dus erg vervelend, want als ik mijn rechter been aanleg gaat ze niet spinnen..maar schiet direct al in de achteruit.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of een oplossing voor?

MerleSimone

Re: Help: Als ik mijn rechterbeen aanleg gaat ze achterwaarts..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:37

Heb je les? Misschien dat je instructrice een probleem ziet. Misschien kun je haar eerst (dressuurmatig) opnieuw laten 'leren' wanneer ze achteruit moet? Daarmee bedoel ik: laat haar stoppen en leg je benen duidelijk naar achteren, dan mag ze achteruit. Dan leg je je benen weer duidelijk naar voren en laat je haar vooruit lopen. Dan weet ze dat ze achteruit moet als jij je benen naar achteren legt. Of probeer te wijken in stap? Ik weet verder niet hoe het met western zit, want dat doe ik zelf niet, maar succes!

Nikita98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 16:42

Rubber_Duck schreef:
Heb je les? Misschien dat je instructrice een probleem ziet. Misschien kun je haar eerst (dressuurmatig) opnieuw laten 'leren' wanneer ze achteruit moet? Daarmee bedoel ik: laat haar stoppen en leg je benen duidelijk naar achteren, dan mag ze achteruit. Dan leg je je benen weer duidelijk naar voren en laat je haar vooruit lopen. Dan weet ze dat ze achteruit moet als jij je benen naar achteren legt. Of probeer te wijken in stap? Ik weet verder niet hoe het met western zit, want dat doe ik zelf niet, maar succes!

Dankjewel voor je reactie!
Ik heb elke week les, maar zij weet ook niet precies hoe ik dit kan verhelpen.
Bij western leg je juist je benen naar voren om achterwaarts te gaan, en sinds een jaar doe ik dit dus ook altijd op deze manier.
Dus vond het erg raar dat als ik alleen mijn rechterbeen naar achteren leg, dat ze dan achteruit gaat. (dit doet ze sinds een maandje)

Ik bedoel zijwaarts in een horizontale lijn (dus zonder vooruit te lopen, enkel opzij).

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:20

Denk dat je paardje even in de war is met de nieuwe manier van rijden. Dus heel overdreven de nieuwe hulpen gaan geven en direct belonen bij idere stap in de goede richting, hoe klein die ook is.
Zou het ook zin hebben als er iemand even naast staat en daarbij helpt, zodat paardje het ook echt gaat snappen?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:21

Op de grond aanleren met een stemcomando en vervolgens in het zadel je stemcomando weer combineren met de juiste hulp.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:23

je zou ook nog kunnen proberen om een lang zweepje in de hand te houden en dan zachtjes op de billen te tikken als ze achteruit gaat. verder zou ik ook niks anders kunnen bedenken.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:33

Een paard mag nooit zelf zomaar achterwaarts gaan. Dus zo gauw je voelt dat ze het doet, met twee benen naar voren rijden. Heel erg consequent zijn en anders een prik met je spoor of een tik met een zweep (je :-)) geven. Dit is onttrekken aan de hulpen en mag echt nooit.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 08:41

Nikita98 schreef:
Bij western leg je juist je benen naar voren om achterwaarts te gaan, en sinds een jaar doe ik dit dus ook altijd op deze manier.
Dus vond het erg raar dat als ik alleen mijn rechterbeen naar achteren leg, dat ze dan achteruit gaat. (dit doet ze sinds een maandje)

Ik bedoel zijwaarts in een horizontale lijn (dus zonder vooruit te lopen, enkel opzij).

Als je trainster ook niet weet wat er fout zit denk ik dat je best een andere, hoger gekwalificeerde, trainer kan raadplegen die kan komen zien wat er fout gaat.
Mijn dochter rijd ook western en ik heb al gezien dat, zeker bij de "knopjes" voor de benen, het soms op millimeters aan komt om de juiste bevelen te geven.
Als je trainster ernstig met haar taak bezig is zal ze geen bezwaar hebben want dan leert ze zelf ook iets bij.

Nikita98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 12:41

MarcR schreef:
Nikita98 schreef:

Als je trainster ook niet weet wat er fout zit denk ik dat je best een andere, hoger gekwalificeerde, trainer kan raadplegen die kan komen zien wat er fout gaat.
Mijn dochter rijd ook western en ik heb al gezien dat, zeker bij de "knopjes" voor de benen, het soms op millimeters aan komt om de juiste bevelen te geven.
Als je trainster ernstig met haar taak bezig is zal ze geen bezwaar hebben want dan leert ze zelf ook iets bij.

Ik snap best dat ze het niet weet, want als ze in de achteruit schiet krijg ik haar met geen mogelijkheid voorruit. Ik kan zo hard prikken met mijn sporen en 'ho' zeggen en alles maar ze blijft achteruit lopen. Alleen als de trainster erachter gaat staan en haar op haar billen tikt stopt ze.
Maar daarna doet ze gewoon weer hetzelfde als ik mijn rechterbeen aanleg..
Dus ik denk misschien heeft iemand hier dit probleem ook gehad, want ik zou zo zelf ook niet weten wat ik hier aan kan doen.

Nikita98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 12:42

Johanna59 schreef:
Een paard mag nooit zelf zomaar achterwaarts gaan. Dus zo gauw je voelt dat ze het doet, met twee benen naar voren rijden. Heel erg consequent zijn en anders een prik met je spoor of een tik met een zweep (je :-)) geven. Dit is onttrekken aan de hulpen en mag echt nooit.

Als ik met mijn benen naar voren rij, gaat ze alleen maar harder achteruit lopen.
Ik heb nog niet geprobeerd met een zweepje, ik zal het morgen gelijk uitproberen.
Dankjewel voor de tip!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:39

Voor mij is dit duidelijk een geval van slechte communicatie tussen paard en ruiter. Jij geeft bepaalde commando's en je paard begrijpt die niet, ofwel zijn jou commando's fout ofwel heeft je paard die anders of niet geleerd.

Nogmaals mijn raad : zoek hulp bij een meer ervaren western trainer want zo gaan jullie blijven aanmodderen en beiden foute dingen leren.
Het was misschien wel beter om je vraag te stellen in het western deel van Bokt.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:10

en als je het stap comando geeft als ze achteruit gaat? of een zweepje om een tikje te geven als ze achteruit gaat?

Ik heb geen verstand van western heur :')

Maar iig een betere instructeur zoeken ;)

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:16

Zet haar dan in het begin met de billen naar de wand en ga dan zijwaarts bumpen (en andere kant openen) tot ze ook echt een stap zijwaarts gaat gelijk belonen en daarop verder oefenen.