Paard wil niet over hindernis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

Paard wil niet over hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 16:23

Hey

Ik heb een fries als verzorgpaard. Afentoe probeer ik een keer een klein hindernisje te sprinen
maar ze kan wel goed springen maar na 1x wil ze niet meer springen en word ze heel sterk in haar nek zodat ik haar niet goed kan steuren.
Hebben jullie tips?

MvG Rianne

Pommier

Re: Paard wil niet over hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:31

Begin met wat balkjes draven en galopperen. Pas wanneer je rustig en nageeflijk over de balken kan bouw je een klein hindernisje op. Begin dan met een klein kruisje en bouw dit later uit tot een lijntje met galopbalken ertussen. En neem ook springles.

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:04

mijn paard had dat ook 1x springen de rest weigeren
heb hem toen ik de binnen bak los gezet met een laag kruisje en toen hem er over heen te laten gaan
en dan weer balkjes lopen onder het zadel en dan een laag kruisje op het laatste gaatje ofzo (van onder)
dat heb ik een paar keer gedaan en sinds dien loved mijn fries springen

succes en groetjes

tamara_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:16

Ik zou het paard anders eerst los laten springen, kijken of je Fries dat wel wil en vaker springt.. Pak het rustig op, ga eerst balkjes draven en maak daarna een laag kruisje, maak er anders een leuk spelletje van.. en elke x als je je Fries goed kan houden en hij maakt zich niet sterk; belonen!

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:28

als hij er niet over heen gaat,
weer omdraaien en weer proberen.
niet meppen,dan doen ze het juist niet.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:10

Je kunt links en rechts van de hindernis 2 balken leggen die je helpen sturen. In deze vorm: / \ .
Als hij er dan nog langs gaat over de balk dan kun je die ook met één kant op de hindernis leggen zodat ze wat hoger liggen.
Ook wil het soms helpen een rijtje drafbalken voor de hindernis te leggen en daar achteraan een kruisje. Drafbalkjes op 1.20 en tussen het laatste balkje en de hindernis 2.20.
Handen goed bij elkaar houden zodat je hem goed opsluit.
Succes!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:04

dintje schreef:
als hij er niet over heen gaat,
weer omdraaien en weer proberen.
niet meppen,dan doen ze het juist niet.

??????????????????

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:30

Ja miss is het wel geen springer, sommige paarden springen echt niet graag.
Miss moet je eerst het dressuur eens onder de loep nemen en zorgen dat het paard sterk genoeg word en later nog eens een sprongetje wagen, hou het simpel, begin eerst met balkjes.

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:27

Motje11 schreef:
Je kunt links en rechts van de hindernis 2 balken leggen die je helpen sturen. In deze vorm: / \ .
Als hij er dan nog langs gaat over de balk dan kun je die ook met één kant op de hindernis leggen zodat ze wat hoger liggen.
Ook wil het soms helpen een rijtje drafbalken voor de hindernis te leggen en daar achteraan een kruisje. Drafbalkjes op 1.20 en tussen het laatste balkje en de hindernis 2.20.
Handen goed bij elkaar houden zodat je hem goed opsluit.
Succes!

dat is gewoon dwingen? mij is altijd geleerd dat paardrijden om teamwork gaat.
het is duidelijk dat het paard hier gewoon niet wil springen, en door die balkjes enzo neem je het probleem niet weg maar ontwijk je dat probleem gewoon.
een paard dat niet wil moet je motiveren, er voor zorgen dat het wel wil.
wij hadden een paard die uit parcours 1m30 kwam en niet meer wou springen, men had haar vaak gedwongen en nu wou ze dus niet meer, alleen als het zeer laag was, en max 3 keer na elkaar ofzo
oplossing:
elke keer dat ze sprong: even lange teugel en belonen, daarna iets anders doen
opbouwen, als ze 2 keer flink gesprongen had even lange teugel en beloning,daarna iets anders doen
daarna als ze 3 keer gesprongen had enz..
nu springt ze een hele les en 1m45 :)
MAAR, let erop dat je niet te vaak na elkaar springt in het begin. wissel af, zodat je paard het niet beu raakt. eerst 1x springen, dan even dressuur, dan 2 x springen even wijken ofzo. zorg voor afwisseling en beloon elke keer datie het goed doet. na verloop van tijd zal hij meerdere keren na elkaar willen springen en ook hoger :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:58

Ik ben het eens met bovenstaande post. :)
Maar even "dwingen" kan best. Als je paard bijvoorbeeld langs iets engs moet en je drijft aan en stuurt erlangs, dan is dat toch ook dwingen? Twee balkjes naast de hindernis is nou niet echt twee mannen met zwepen en wapperende zeilen aan weerszijden. Het is een hulpje waar je paard ook nog wel omheen kan.
En na de hindernis inderdaad goed belonen. Zo leert het paard dat het helemaal niet zo erg is en dat hij gewoon even dat sprongetje moet nemen. Goed kans dat hij het nog leuk gaat vinden ook.
En omdat je schrijft dat dit paard het één keer doet en dan niet meer wil, is het een goed idee tussendoor wat dressuur te rijden. Dressuur helpt je ook beter controle te krijgen en ze zal zich minder snel sterk maken. En houd het maar lekker bij af en toe een klein kruisje tot je merkt dat je paard het leuk gaat vinden. :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:02

Les nemen? Bokt heb je niet echt wat aan, zo aan de reacties te zien ;)

xmaartje245

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:01

ik ben het eens met boku, maar kijk ook of ze het wel leuk vind. Bij sommige paarden is springen gewoon niet hun ding. :)