Doorrijden van 4 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Doorrijden van 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 13:39

Hallo!

Ik rijd sinds kort een 4 jarig paard, wel ingereden maar moet verder alles nog leren.
Ik heb zelf weinig ervaring met jonge paarden, heb daarom ook 2 keer per week begeleiding van een instructrice.
Mijn vraag aan jullie...
zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten? Wat heel belangrijk is bij een jong paard doorrijden?
Alle tips zijn welkom!

groetjes :)

LiVetime

Re: Doorrijden van 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:45

Heel belangrijk is dat je het paard leert goed voorwaarts te zijn op je been en op lichte druk.
Been geven en geen reactie is even tik met de zweep van achteren.
Als je te grof wordt in je hulpen hierin dan heb je binnen no time sporen nodig om t paard fijn voorwaarts te krijgen.
Verder heb je begeleiding, dus dat komt vast helemaal goed :)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 13:48

LiVetime schreef:
Heel belangrijk is dat je het paard leert goed voorwaarts te zijn op je been en op lichte druk.
Been geven en geen reactie is even tik met de zweep van achteren.
Als je te grof wordt in je hulpen hierin dan heb je binnen no time sporen nodig om t paard fijn voorwaarts te krijgen.
Verder heb je begeleiding, dus dat komt vast helemaal goed :)

Dit is ook een beetje het probleem bij het paard, reageert slecht op je been en is niet erg voorwaarts. Zweep wordt daarom wel al gebruikt op verzoek van de eigenaresse, maar ben zelf niet zo van de zweep dus merk toch dat ik m niet snel gebruik. Ook een fout van mijzelf is dat ik al snel ga lopen klikken en praten omdat ze daar wel op reageert. Dit is natuurlijk niet de bedoeling ze moet ook beter idd op het been reageren.

bedankt!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:50

De zweep is alleen bedoeld als extra aanwijzing voor het paard om te reageren op je been hé?
Zodra ze doorheeft wat je bedoeld als je dr voorwaarts vraagt met je been, dan kun je de zweep steeds meer weg laten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:51

Koppel dan je stemhulp aan de beenhulp, zodat het paard doorkrijgt wat een beenhulp betekent. Ik krijg de indruk dat dat nu niet het geval is. Dus tegelijkertijd met je stemhulp de juiste beenhulp geven, blijven herhalen totdat het kwartje valt!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:38

kleinvosje schreef:
Koppel dan je stemhulp aan de beenhulp, zodat het paard doorkrijgt wat een beenhulp betekent. Ik krijg de indruk dat dat nu niet het geval is. Dus tegelijkertijd met je stemhulp de juiste beenhulp geven, blijven herhalen totdat het kwartje valt!

+:)+ en niet tegen houden als hij te hard voorwaads gaat, aannemen en rustig terug rijden als hij weer normaal loopt. 8-)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:57

en als ze te hard gaat niet teveel aan de teugels trekken
beter dan een halstertouw om haar nek en je vingers daarom heen en met verzwaarde zit en op stem terug rijden

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 15:58

dankjulliewel!