rijprobleempjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicajoann

rijprobleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 22:47

Hallo!

Ik heb een paar vraagjes over het rijden..
Echt heel veel rijd ik nu niet meer, maar als ik rijd merk ik
meestal wel waar mijn grootste problemen liggen. Iets wat
ik op de een of andere manier er zelf in gegooit heb is bijvoorbeeld
verkeerd doorzitten. Ik zit veelste stijf in mijn rug, meestal krijg
ik dan ook wel last van mijn rug. Maar op de een of andere manier
doe ik dat vooral als ik tegelijk drijf, als het paard voorwaartser moet
worden of nageeflijk.. Ik heb even geen idee hoe ik dat kan oplossen
want ik val er steeds in terug, ik krijg er echt rug pijn van, en dat terwijl
paardrijden een van de enigste sporten is die ik kan doen..

En met nageeflijk rijden heb ik ook wel moeite. Deze vakantie reed
ik op een pony waarvan ik het idee had dat ze het misschien niet snapte
ofzo. Ik had wat druk op de teugels en dreefbij, het enige was gebeurde
was dat het hoofd nog hoger ging, hoe goed ik m'n benen er ook bij hield,
best frustrerend!
Ik krijg ook altijd kramp na een tijdje blijven te drijven, en soms is dat nodig,
zit ik er net tegen aan dat de neus naar beneden gaat, dan ga ik niet opgeven
maar lukt het bijna niet meer. Doe ik dan iets verkeerd met m'n spieren?
Ik klem echt niet een uur met m'n benen, als het allemaal goed is laat ik het ook
wel weer los.
Ik denk dat ik onderhand op een niveau uit gekomen ben dat ik toch maar eens
meer moet gaan letten op mijn manier van rijden en uitvoering in plaats van figuren
kunnen rijden en de gangen beheersen, dat kan ik namelijk wel. Meestal krijg ik wel
complimenten over mijn zit, die is volgens mij ook wel goed. Maar met doorzitten
en drijven heb ik wel een beetje een probleem.

Iemand tips??

Alvast bedankt!
Jessica

midgie

Re: rijprobleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 09:03

Nageeflijk rijden doe je niet met de teugel ,maar komt vanuit de achterhand.

Miss moet je wat meer in de theorie gaan duiken om te gaan leren wat je zelf allemaal fout doet.
Ga je eens verdiepen in het theoretische gedeelte van het rechtrichten, dan zul je merken dat het rijden ook beter gaat worden, omdat je gaat snappen dat paard rijden idd niet zomaar figuren rijden is, maar controle krijgen over de benen van het paard met jou verfijnde hulpen, alles wat je voelt van voor is er van achter niet, ga leren voelen wat er achter wel of niet is , dan gaat het paard vanzelf nageeflijk lopen, want pas als je achter kracht en soepelheid heb kan het paard over zijn lijf ontspannen. en dan heb je niks in je handen , dat gevoel moet je leren voelen.
Neem les van een goeie instructrice , kijk eens op paardenbegrijpen.nl daar staat ook heel veel theorie over het rechtrichten,

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 09:12

Citaat:
En met nageeflijk rijden heb ik ook wel moeite. Deze vakantie reed
ik op een pony waarvan ik het idee had dat ze het misschien niet snapte

Ik snap nooit zo goed dat dit altijd maar op het paard geschoven wordt.
Paarden snappen prima de betekenis van nageeflijk lopen, maar als ze ruiter daar niet correct mee om gaat kunnen ze het niet snappen.
Het komt door de ruiterfouten dat een paard niet nageeflijk wil lopen.
Jij als ruiter bent onduidelijk aangezien je nageeflijkheid probeert te vragen met je teugels terwijl dit totaal verkeerd is.
Maar daar gaat mijn voorganger al op in.

Voor wat betreft kramp in je benen door continu drijven...waarom drijf je continu?
Je hoeft alleen te drijven als dat nodig is. Daarbuiten hoor je je benen netjes lang te houden.
Anders raakt je paard op een gegeven moment dood voor het been en kun jij idd drijven wat je wilt, maar gebeurd er niks meer.

Voor je probleem met het doorzitten wil ik de tip geven om te oefenen zonder beugels, onder goede begeleiding.

Maar zoals mijn voorganger zegt zou ik je aanraden om ook eens in de theorie te duiken.
Daar ontbreekt nog een heel stuk van bij jou ;)
Zowieso super dat je eens wilt gaan letten op jou manier van rijden +:)+
Had eigenlijk de eerste stap moeten zijn, maar het is wel een complimentje waard dat je dat nu alsnog in wilt zien.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 09:31

Voor het doorzitten kan ik je zitlessen aanraden. Bij zitlessen aan de longe hoef jij je niet druk te maken over hoe je paard loopt, en hoef je alleen maar te concentreren op je zit en de oefeningen. Het is heel moeilijk om via internet even te zeggen hoe jij je rug los kan gaan laten. Als je kijkt hoe een paard beweegt in draf, dan zal je met een vaste rug en bekken alleen maar op en neer op het paard stuiteren. De bedoeling is juist dat met name je bekken de bewegingen gaat volgen. Hier kan je echt het beste hulp bij krijgen van een instructeur.

Verder is er een centraal topic over het "aan de teugel rijden".

Als ik je een advies mag geven: laat deze gedachte dat een paard aan de teugel moet rijden helemaal los. Leer eerst goed:
- onafhankelijk te zitten,
- van achteren naar voren te rijden,
- beenhulpen uitvoeren (1x drijven moet voldoende zijn om een paard te versnellen),
- rijden en sturen met je zit (kan je met geheel losse teugel een paard de bak doorsturen, figuren rijden en tempo bepalen?)
- enz.

Ik zou je willen adviseren om heel goede instructie te nemen, waarin alle dingen heel goed uitgelegd worden. Aan de uitleg zal je ook heel veel hebben, want als je in theorie begrijpt hoe en wat, dan zal de uitvoering ook een stuk makkelijker gaan.

Veel succes ermee, maar vooral ook heel veel paardrijplezier.

O ja, en als ik op vakantie een paard huur, dan kan het me echt niet boeien of dat paard aan de teugel loopt. Dat paard krijgt zo verschrikkelijk veel vooral slechte ruiters op zijn rug. Het enige doel voor mij is dan het paard niet in de weg zitten/hinderen, zorgen voor ontspanning en samen een leuke rit hebben. Zo'n paard kan je gewoon niet trainen als een paard waar je dagelijks mee aan de gang bent.

Jessicajoann

Re: rijprobleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 10:36

Bedankt allemaal!
Het is niet zo dat ik continu drijf hoor. Maar als het een keertje wat langer is krijg ik meteen kramp.
Met het nageeflijk ga ik dan inderdaad eerst maar eens mezelf verdiepen in de theorie. Mij is namelijk aangeleerd dat je lichte druk op de teugels moet hebben en dan door te drijven zou de neus naar beneden gaan.
Ben zelf nogal tegen het gezaag enzo maar ik ga er is over lezen. Ben daar toevallig net mee bezig. Stuk of tien boeken bij de bieb gehuurd en internet bij de hand om voor mezelf een mega verslag tr schrijven over paarden, het rijden en grondwerk.

De pony was een manege pony en ik reed haar bijna de heel week. Het hoefde niet zo nodig van mij maar wilde het proberen. Bij een ander paard ging het wel.

In elk geval bedankt ik ga er lekker veel over leren en lezen. En hoop dat ik ook een cursus kan doen van rechtrichten.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:14

Ik denk dat je gewoon te hard werkt en daardoor ook verkrampt/verstijft. Doorzitten is lastiger en niet prettig wanneer een paard niet nageeflijk is. Zorg eerst dat je paard nageeflijk is terwijl je lichtrijd en dus niet alleen rond in de hals is, maar door zijn gehele lijf. Wanneer die ontspanning/nageeflijkheid er is, wordt het doorzitten ook makkelijker.

Succes!

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 15:52

Maroesjka schreef:
Ik denk dat je gewoon te hard werkt en daardoor ook verkrampt/verstijft. Doorzitten is lastiger en niet prettig wanneer een paard niet nageeflijk is. Zorg eerst dat je paard nageeflijk is terwijl je lichtrijd en dus niet alleen rond in de hals is, maar door zijn gehele lijf. Wanneer die ontspanning/nageeflijkheid er is, wordt het doorzitten ook makkelijker.

Succes!

Daar zou je wel eens heel goed gelijk ik kunnen hebben! Bedankt!