5jarige fries Rody: selectie Oudendijk L1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wijnanda

5jarige fries Rody: selectie Oudendijk L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 13:42

Hallo!

Mijn vader heeft laatst weer eens een keer mijn proeven op film vast gelegd. Helaas is de tweede mislukt.
Ik start in de klasse L1. Dit filmpje is van de selectiewedstrijd in Oudendijk, proef 10. Ik was 4e met 198 punten.

Wat zou ik nog kunnen verbeteren?
Dingen die ik zelf heb:
- af en toe gaat ie nog wat te diep, gelukkig gaat dat steeds beter;
- zelf m'n benen iets stiller houden (je ziet dat halverwege de proef, meestal zakt ie dan iets in, waardoor ik hem constant been ga geven)

Wat stills uit het filmpje:

Middendraf
Afbeelding

Wijken (andere kant laat ik niet ging, dat ging niet zo goed in die proef O:) )
Afbeelding

Arbeidsdrafje (bij X ga ik daar 2 voltes links en rechts 15m doen.
Afbeelding

Volte 15m links
Afbeelding

Dit vind Rody het leukst: middengalop. Dan gaat ie ook opstijgen :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tweede middendraf
Afbeelding

Arbeidsgalop (nu zie je wel duidelijk verschil met de foto's hierboven!)
Afbeelding

Dit is ook leuk, arbeidsstap:
Afbeelding

Middenstap (zit 1 pas tussen waar ik geen plaatje van heb)
Afbeelding

KXG wenden
Afbeelding

Groeten :D
Afbeelding

hunter87

Re: 5jarige fries Rody: selectie Oudendijk L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:51

mooi paardje heb je daar onder je kont!
wat ik gezien heb in je proeven zijn mooie stukken hoor! maar let wel op met halsstrekken dat die wel gaat zakken. en probeer in je galop de overgangen naar middengalop en terug beter te laten zien. voor de rest ziet het er mooi en ontspannen uit! ga zo door!

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 18:57

Bedankt! Het halsstrekken vindt hij heel moeilijk, dat lukt eigenlijk maar zelden op commando. Ik probeer heel veel te schakelen met de training, dus telkens tussendoor het halsstrekken mee pakken, even wat lager instellen, dan weer wat hoger. Dat lukt steeds beter, maar op commando zo dat ie het gelijk in een volte doet lukt nog niet erg. En die van de galop is een goede tip. Meestal rij ik hem naar de middengalop als ik op de volte ben, en vlak na de 2e letter rij ik hem terug, dus je kunt het ook niet helemaal goed zien nu in het filmpje.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:42

Ik heb niet alles bekeken, maar mij viel het op dat je paard bijna niet schaart bij het wijken, hij versnelt alleen flink.
Verder stoor ik me in een proef (ook in deze) dat er oefeningen afgeraffeld worden, probeer HOEKEN in te rijden, VOLTES afwerken. Dat kan je zomaar een paar punten schelen.
198 punten vind ik toch behoorlijk hoog, hier in onze regio zal dat met deze proef niet gaan lukken.

Verder een leuk paard en mooie combinatie.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 16:43

De puntenaantallen lagen ver uit elkaar. Hoogste was geloof ik 211, laagste 168 bij deze proef. Overigens is dit filmpje al van begin november. Verder moet je ook kijken naar het complete plaatje he. Ik vind persoonlijk dat ik mijn paard beter op de achterhand heb dan ik op wedstrijd wel eens zie. Daaruit vloeit gewoon een fijne impuls, als het er fijn uit ziet dan is het niet zo'n ramp als je de hoeken een keer niet doorrijdt, of je volte misschien een keertje iets over de buitenschouder valt. Dan gaat het om het totaalplaatje. En het is tenslotte nog maar L1 he, geen Z. Tis niet om mijn puntenaantal te verdedigen, maar ik had op deze wedstrijd een ontzettend fijn, heerlijk voorwaarts gaand paard onder mijn kont en blijkbaar vond de jury (en ook de jury's waar ik na deze wedstrijd nog gereden heb) alle proeven die ik van toen tot nu heb gereden 190'ers waard.

Het wijken ging hier voor het linkerbeen absoluut niet goed. Daar ben ik me ook van bewust van. Dat was ook mijn eerste opmerking toen ik mijn proef even doornam met mijn vader. De andere kant op vindt hij het gemakkelijker. Misschien nog niet zo goed als moet, maar het is niet zo dat hij versnelt. Hij wordt juist eerder langzamer en verliest de impuls wanneer ik het wijken inzet, puur omdat hij dat gewoon nog erg moeilijk vond toen dit filmpje is gemaakt. Inmiddels gaat alles gelukkig een stuk gemakkelijker dan begin november, we zijn tenslotte alweer een maand verder. (jij wil dus zeggen dat ie hier niet wijkt?) http://i371.photobucket.com/albums/oo15 ... cture9.png

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:49

Pieteritus: Denk jij nou echt dat de punten die gegeven worden regio gebonden zijn? :+

Ik vind het best een nette proef. Maar wat mij erg opvalt is dat hij te ver uit elkaar loopt. Hierdoor gaat hij na een tijdje ook terug in tempo en moet jij weer constant been geven. Hij moet van achter naar voren gaan lopen om zo niet lang te worden.

Zie dat je in de buurt van mij woont (ik woon in gorinchem) Is die bak in oudendijk ondertussen al wat beter geworden? Ik ontwijk die accommodatie nu al een jaar of 4.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:53

Oh, wat leuk zeg,
De pensionstal daar is van mijn oom, ik herkende de bak al :)
Ben daar ook regelmatig met wedstrijden te vinden, maar had het deze
weken te druk ivm. school.
Vind het 'wiebelen' met je benen erg meevallen, gefeliciteerd met je 4e plaats!

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 16:54

Rody heeft nogal een lange rug, waardoor hij het erg moeilijk vindt om het aanspannen van die rugspieren zeg maar constant vast te houden. Gelukkig gaat het allemaal steeds wat makkelijker :) Denk dat door de lengte van zijn rug het ook lijkt dat hij uit elkaar loopt. Hij heeft namelijk van nature al een heel fijn actief achterbeen, maar soms is ie wat druk, helemaal omdat dit mijne eerste proef is, dus dan gaat het allemaal wat minder soepel. Verder vond ik zelf dat ik hem met deze proef fijn aan het lopen had :) Meestal zakt hij halverwege een beetje in, dan hoop ik altijd dat er snel een verruiming komt, bijvoorbeeld middendraf, dan kan ik hem weer eventjes wakkerschudden en goed activeren. Als ik zelf train rij ik constant tempowisselingen en overgangen, zodat hij actief blijft, in je proef kun je dat natuurlijk niet doen (jammer genoeg :D ).

De buitenbak in Oudendijk is heel zwaar. Je kunt ook achter op de springweide nu losrijden. Is een hele grote fijne zandplaat. Binnenbak van Oudendijk is heel netjes. Zit volgens mij ook een Agterberg bodem of iets in. Hij is heel vlak :j

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:09

Hee Wijnanda, ik vind het er netjes uit zien hoor, verbeterpunten geef je zelf al aan, maar
heb het filmpje nu eens op mijn gemak bekeken en vind je zwabberbenen wel meevallen hoor
Wel heb ik het idee dat je je voltes een beetje ruim rijdt :o daar valt dus ook nog wat
te verbeteren, maar verder vind ik het een fijn plaatje om naar te kijken hoor

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:13

wijnanda: de vrouw van mijn vorige instructeur is jury lid en heeft mij een x geholpen met die overgangen in de galop. het makkelijkste is de a-clijn aan houden. jij kan hem eerst rustig de volte op sturen en dan kun je je focussen op een punt dat je weg en terug wilt ipv ergens tussen de E-B en de A-C lijn. snappie? komt het vaak mooier over. is maar een tipje hoor. ik rij ook een fries en merk hoe graag ze omhoog willen springen ipv naar voren. suc6 ermee!!

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 18:16

Dat is een goede tip, hunter87! Bedankt! Dus dan rij je eigenlijk de helft van de volte in middengalop, maar dan vanaf een kwart? Als ik het goed begrijp?

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:17

kwart gewoon, helft midden galop(of tot waar je het mooi red) en dan weer een kwart gewoon. dan dender je dus ook niet de volte op of aan het einde het rechte stuk weer op.

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:11

Wat waren je punten voor het wijken? Ik ben het hier met Pieteritus eens. Je geeft zelf inderdaad al aan dat je je benen stiller moet houden. Hierdoor krijg je ook kapstokken. Je hebt wel een prachtig paardje onder je kont!!
Laatst bijgewerkt door Morfeo op 08-12-10 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:25

wat een mooie fris. en gave galop zeg!! probeer wel je overgangen van galop naar midden galop en terug goed te laten zien

kryptonite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:42

hey wijnanda :o ken jij misschien ene Jannie
zoja dan ken je mij ook wel :D

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:29

Aller eerst wat een prachtige fries heb je daar.
Ik herken heel erg veel van jou fries in de mijne. Het hals strekken vind mijn fries ook heel moeilijk, maar ik vind dat je de proef netje gereden hebt. Mijn complimenten

NoowNoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:06

Wat een knapperd! <3
Ik vond het een mooie proef.
Af en toe hobbel je een beetje met je benen..
Maar volgens mij komt dat omdat je paardje vrij hoog opgeeft.
En van je benen.
Ik heb misschien een tip:
Stop een pepermuntje tussen je been en het zadel.
Dat kan je ook tussen je achterwerk en je zadel stoppen.
Dan neem je een stopwatch en ga je een record proberen neer te zetten,
je moet proberen zolang mogelijk het pepermuntje zeg maar vast te houden.
En het hals strekken gaat wat minder,
maar je proef was echt een plezier om naar te kijken! *D

femkexx16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:08

ziet er goed uit, hij mag wel een stuk actiever. gave fries hoor!

karlos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:34

tenen iets meer naar binnen,
en hij hangt soms beetje veel aan de teugel.
echt mooie fries !
en voor de rest ziet het er goed uit !