Klap dicht vlak voor de hindernis..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aryjka

Klap dicht vlak voor de hindernis..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 22:34

Sinds kort ben ik begonnen met springles, ik vond de dressuur te eenzijdig worden en wou eens wat anders proberen.. Ik wil heel graag verder met springen, ook om het feit dat mijn paard de springtechnieken zeer goed beheerst. Haar vader is een echte springhengst, dus ze is zeker getalenteerd.. Alleen jammer dat ik nog heel erg onhandig ben! Een paar weken geleden, tijdens mijn 2de springles, ben ik samen met haar gevallen. Het was mijn schuld omdat ik haar los liet, en waarom? Geen idee! Ik ben een maand geleden naar een andere stal verhuisd, al snel constateerde ze daar dat ik de basis van de dressuur nooit goed geleerd heb. Nu ben ik er dus wel achter waar ik steeds vastloop, en waarom ik nog steeds (na 1 jaar) in de B zit. Inmiddels heb ik les op de nieuwe stal, maar ben best wel gefrustreerd dat ik al die tijd verkeerde instructies heb gekregen op die vorige stal.

Nu kom ik mezelf dus ook tegen tijdens het springen, en doordat ik een paar weken geleden zo'n smakkerd heb gemaakt klap ik vaak dicht vlak voor de hindernis. Ik vergeet dan de verlichte zit toetepassen, laat mijn paard onder me vandaan rennen of erger: ik zet haar stil omdat ik ineens in paniek raak. Ik ben op het moment erg onzeker en heb last van "faalangst", denk ik. Elke keer voor de hindernis moet ik denken aan dat moment dat ik samen met mijn paard viel.. Ik ben gevallen bij de dubbele stijl, en het rare is dat ik alle dubbele kruisjes en normale stijltjes wel spring.. Maar zodra ik meerdere hindernissen (stijltjes) moet springen klap ik dicht..

Hoe kom ik over mijn angsten heen? Ik heb vandaag mijn 4de springles gehad en klapte weer dicht, stopte 2x (zelf) voor de hindernis waardoor ik er wederom 2x BIJNA vanaf viel. Maar ik wil het zo graag!!! Heb in de kerstvakantie nog een oefenparcourtje en moet me er geestelijk op voorbereiden.. :o

En voor wie het leuk vindt, hier een filmpje van mijn 3de springles: http://www.youtube.com/watch?v=j7KxqM41yRE

NicoleHorses

Re: Klap dicht vlak voor de hindernis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:39

wauw ziet er heel goed uit hoor!
we zitten een beetje in het zelfde schuitje, ik kan je alleen aan raden om eerst laag te doen en dan uitbouwen tot waar jij je goed bij voelt. :)
succes

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:44

Idd niet gelijk hoog willen, schiet je geen flikker mee op. Verder zie ik idd vanaf het filmpje dat je niet goed genoeg aanrijd op de hindernis, paard al afremt (duidelijke twijfel). En dat moet je eigenlijk voorkomen, dus even op de tanden bijten en doorrijden. Maar misschien denk ik daar wel te simpel over, goede intructrice is iig het belangrijkste. Via Bokt kun je toch minder.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:45

dit komt omdat je gevallen bent. je moet het langzaam weer opbouwen rustig 1 hindernisje.
en een goede instructeur.
dit kan nog wel even duren hoor dat je er over heen bent.
misschien je paard door een andere persoon laten springen dan zie je dat hij/zij het kan en krijg je ook beetje vertrouwen terug.

ik heb dit gehad met het galopperen. ben met het paard over de kop geslagen. heeft dik een jaar geduurd voor dat ik weer echt durfde te galopperen. nog steeds als ik op een nieuw paard stap doe ik het nog niet snel. dus het heeft gewoon tijd nodig

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:49

Misschien een parcourtje van balkjes bouwen? En vanuit daaruit hindernisje van bijvoobeeld 20cm springen. Daar kan je paard zelfs in stap nog overheen, dus is heel prettig om daarmee je angst proberen te overwinnen.

Ik heb ook een hele tijd niet durven springen door een flinke klap die ik gemaakt had. Na 2 jaar was dat weg. Ben toen ongeplant gaan springen, en steeds een stapje hoger. Waarna ik uiteindelijk eindigde op de 1,20m. Terwijl ik de keer ervoor al bibberde bij de 50cm.. Het enige wat ik nu doe is verstand op 0 zetten en vooral niet teveel nadenken, zoveel mogelijk mijn pony niet tegen zitten en gaan.

Succes verder!!

Aryjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 22:54

NicoleHorses schreef:
wauw ziet er heel goed uit hoor!
we zitten een beetje in het zelfde schuitje, ik kan je alleen aan raden om eerst laag te doen en dan uitbouwen tot waar jij je goed bij voelt. :)
succes

Jouw filmpje is ook nice! :D
We zitten idd in 't zelfde schuitje, maar je moet niet opgeven!
Jij ook succes, je kunt het!

Aryjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 22:58

ZusJacobs schreef:
Idd niet gelijk hoog willen, schiet je geen flikker mee op. Verder zie ik idd vanaf het filmpje dat je niet goed genoeg aanrijd op de hindernis, paard al afremt (duidelijke twijfel). En dat moet je eigenlijk voorkomen, dus even op de tanden bijten en doorrijden. Maar misschien denk ik daar wel te simpel over, goede intructrice is iig het belangrijkste. Via Bokt kun je toch minder.

Ja ben het met je eens. Gelukkig krijg ik goede begeleiding, diegenen heeft er ook begrip voor dat ik op het moment best wel onzeker ben. Vandaag hebben we zowat alleen maar kruisjes gedaan en 1 stijltje, dat ging op een paar dingen na best wel redelijk. Maar zit nog steeds met het probleem dat ik dicht klap, misschien moet ik idd maar op de tanden bijten en doorrijden. Dat denk ik een paar dagen van te voren, maar op 't moment zelf moet ik dat nog maar zien te denken... En dat is lastig! :o
Laatst bijgewerkt door Aryjka op 03-12-10 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:01

Super voor je 3e keer dat filmpje zo is iedereen begonnen toch? :D

Als ik dan toch een klein tipje kan geven, probeer naar de sprong iets langer te blijven staan zo krijgt het paard een mindere klap in zijn rug jij stoort hem minder waardoor hij makkelijker kan doorlopen.

Heel erg veel succes, dit gaat zeker wat worden!

Aryjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 23:07

kollee3 schreef:
Super voor je 3e keer dat filmpje zo is iedereen begonnen toch? :D

Als ik dan toch een klein tipje kan geven, probeer naar de sprong iets langer te blijven staan zo krijgt het paard een mindere klap in zijn rug jij stoort hem minder waardoor hij makkelijker kan doorlopen.

Heel erg veel succes, dit gaat zeker wat worden!

Die tip heb ik idd ook van m'n rijinstructeur gekregen, iig bedankt! Heb nog wel moeite met de verlichtezit, vergeet 'm heel vaak doordat ik tegenwoordig zo in paniek raak vlak voor de sprong.. Maar ga er aan werken, en hopen dat ik snel over mijn onzekerheid heen kom!

Aryjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 23:12

pinkie87 schreef:
dit komt omdat je gevallen bent. je moet het langzaam weer opbouwen rustig 1 hindernisje.
en een goede instructeur.
dit kan nog wel even duren hoor dat je er over heen bent.
misschien je paard door een andere persoon laten springen dan zie je dat hij/zij het kan en krijg je ook beetje vertrouwen terug.

ik heb dit gehad met het galopperen. ben met het paard over de kop geslagen. heeft dik een jaar geduurd voor dat ik weer echt durfde te galopperen. nog steeds als ik op een nieuw paard stap doe ik het nog niet snel. dus het heeft gewoon tijd nodig

Toen ik nog bij die andere stal stond heb ik een tijdje een bijrijdster gehad, omdat ik 't te druk had met school (examenjaar). Zij heeft mijn paard B springen gestart, en is L geworden.. Toen ben ik vertrokken naar een andere stal, omdat ik bij die vorige stal zoveel zelf moest doen en daar had ik gewoon geen tijd voor vanwege school.

Hier een foto:

Afbeelding

Toppie toch? :D
Laatst bijgewerkt door Aryjka op 03-12-10 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:59

Vooral belangrijk is dat je weer vertrouwen in jezelf krijgt! :)
Op het filmpje is duidelijk te zien dat jij nog een beetje aarzelt, aangezien je paard niet lekker op de hindernis afgaat. Ze zwalkt een beetje, en gaat niet lekker vlot.

Begin weer helemaal vanaf het begin, dus niet al meteen met zo'n klein parcourtje en zulke sprongen.
Eerst veel balkjes, en dan langzaam opbouwen, en beginnen met één klein sprongetje.

Verder is het ook belangrijk wat je zelf uitstraalt tegenover je paard.
Probeer wat beter mee te gaan in de bewegingen, en niet aarzelent erop te zitten.
Het lijkt op het filmpje indd of je een beetje verstijft boven de sprong.
Probeer lekker losjes te blijven in je lichaam, zo te zien springt je paardje echt wel, dus probeer daar gewoon op te vertrouwen!

En vooral, veel oefenen,oefenen,oefenen! Het gaat vast wel lukken, want zoals op die foto te zien is kan je paardje prima springen! :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:02

waarom ga je niet lekker aan de slag met dressuuren? dat je wel lekker rond kunt rijden? En daarna pas weer een sprongetje maakt?
Je zult er ongetwijfeld lang over doen, want iets afleren is minder makkelijk dan iets aanleren. Maar waarom haast? als het maar goed gebeurt.

lovevariant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:22

Mijn paard kan ook echt super springen alleen hij racet altijd heel hard op de hindernissen af.
Hij kan echt super goed springen, maar ik vind het zodra ik hoger ga springen vaak eng dat hij zo hard gaat.
Ik heb als tip gekregen dat ik als er 2 hindernissen achter elkaar staan, na de 1e hindernis eerst een kleine volte moet draaien en dan pas op de 2e af moet rijden. Ik weet niet of dit ook helpt bij jou, maar je zou het kunnen proberen.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:56

Ik zou eens een poosje geen pacoursen springen, en alleen af en toe 1 hindernis. en niet te hoog willen.
Je lijkt zo mischien een watje maar je moet eerst weer vertrouwen krijgen.
en je paard natuurlijk ook. Die wordt onzeker omdat je zelf onzeker bent. Enne lekker genieten dat is het belangrijkst