stoppen met springen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

stoppen met springen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 21:41

ik ben van plan om te stoppen met springen,
waarom: omdat ik ontzettend vaak gevallen ben met springen, ik heb heel vaak met hem gesprongen vroeger (record 1.18) ik vertrouwde hem vrijwel volledig en sprong met mijn ogen dicht een meter. nu pijns ik al over klein kruisje, maak mezelf gek voor een springles waardoor ik 'm er zelf vaak langs stuur als ik 't niet aandurf .... ik was al heel erg lang van plan om te stoppen, heb gister na een week of 4 weer een keertje een klein sprongetje gedaan, uit het niets de stop erop op het aller laatste moment erlangs gesjeest, resultaat: ik in de palen.... en tsja wat er fout ging? van het mini hindernisje was ik vrijwel helemaal verzekerd dat het goed ging, ik stuurde prima aan en hij kwam perfect uit.. en dit is niet één keer, nee dit is de zóveelste keer. en natuurlijk het is vrijwel altijd mijn fout bij dat soort dingetjes, maar als hij er het vertrouwen niet voor 100% in heeft en ik het lef, de plezier en het vertrouwen er niet meer voor heb..... tsja zonde hij vind het leuk en kan het aardig. ik heb goed les maar de combi is er denk ik dan gewoon niet, ik wil heel graag zeggen nu ik stop er helemaal volledig mee en wil mij alleen nog maar richten op dressuur. het vertrouwen is 0 en ik wil nu geen risico's meer lopen want ik kan hem niet aanvoelen of vertrouwen omdat alles zo onwijs onverwachts gebeurt.
98 % zegt stoppen, 2 % zegt er moet toch een oplossing zijn? en die 2 % die knaagt wel hoor :o

één van de zovele bloopers:
http://collebolleee.hyves.nl/album/5472 ... 97/0/UQTH/

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:48

Een paard/pony heeft niet te stoppen op een iniminie sprongetje, daar moeten ze over al lopen ze op 2 benen. Als je pony je niet redt, of bijna nooit redt is het gewoon geen dier om vertrouwen mee te krijgen in het springen, misschien is het goed om er even een paar keer iemand mee te laten springen die hem het ''valse stoppen'' wat ik begrijp uit je verhaal af te leren?

Verder is het goed om les te nemen denk ik, zo op het filmpje te zien is er nog wel iets te verbeteren. (niet banketstaaf bedoeld :) )
En al ga je 100 keer over een balkje op de grond, als je dan een sprongetje van 20 cm maakt waar je ook 100 keer over gaat komt je vertrouwen van zelf wel terug, zo bouw je het gewoon op.

NicoleHorses

Re: stoppen met springen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 22:06

bedankt Henkjan, er heeft vaker iemand anders op gezeten, heeft voor mij niet veel succes gehad, en een ander die er heeft opgezeten is er zelf ook nog best vanaf gevallen. :j

op het filmpje was die eerlijk gezegt ook niet zo fijn idd :n ik heb goed les! maar het probleem bij hem is dat als ik 100 keer over een kruisje ben geweest hij m de 101 ste keer nog wel wil stoppen, had er vroeger houvast aan dat als ik een hindernis gesprongen had dat ie m daarna zowizo zou springen omdat ie m nu wel kent, maar daar kan ik echt niet meer op vertrouwen :n

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:09

Er zijn natuurlijk altijd pony's die gewoon écht niet gemaakt zijn om te springen, heb er een paar gezien, maar daar geloof ik niet zo in bij deze, hij kan het met gemak zo te zien! Lijkt me eerder een kwestie dat de pony te slim is. Misschien een idee om om op een ander paard het gevoel weer te krijgen, zodat je het op je eigen pony kan toepassen?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 22:11

bedankt! :) ik spring idd ook op een andere pony, dit gaat wel goed al moet ik toegeven dat ik m daar ook wel goed wil knijpen met springen. :o best wel vaag want die pony zou nooit zomaar stoppen, maarja.... ik vind het ook zonde, het is echt een springertje die van mij maar 't verloopt niet al te soepeltjes laten we zeggen. :j

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:12

ik zou niet stoppen maar gewoon laag beginnen en beetje opbouwen,

ik heb met me haf ooit 1.10 gesprongen. Nu zou ik het echt niet meer durven nadat we samen 2x onderuit zijn gegaan door een hindernis (ook al was dat een hindernis van 80 cm).

Ik hou het nu op sprongen van de 70 cm en als het lekker gaat een keer een sprong van 80 cn. Hoger ga ik gewoon niet omdat Ik dat nu eng vind. Maar stoppen nee.

IK zou zeggen ga pas weer opbouwen als jij je er goed bij voelt. Je hoef niet meteen te stoppen.

En nog een tip ga niet door totdat het 'fout' ga . ZEg tegen jezelf ik a vandaag 3 sprongen doen en hou je er daar ook aan. De volgende keer neem je er 5,

Wat ik ook wel eens doe is gewoon een laag kruisje neer zetten. En ga dresuurmatig rijden. totaal niet op het hindernisje letten en dan neem je heeeeel aventoe even een sprongetje. En ga daarna gewoon weer echt dressuurmatig rijden. En dan neem je bijv weer een sprongetje en ga je weer dresuurmatig trainen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:19

Ik kan het filmpje niet zo duidelijk zien. Maar galoppeerd je paard daar een paar keer overkruisd? Zo ja, misschien is hij wat scheef en houdt hij zijn rug vas? Waardoor het na een paar sprongen niet meer fijn aanvoelt.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 22:21

dat snap ik.
maar ik heb zeker 10 flinke vallen meegemaakt met m
laag wil die vies weigeren, hoog ook.
ik vind het opzig wel leuk maar niet zo.
en zoals nu, gister na een week of 4-5 begon het weer te kriebelen,
en dan een klein sprongetje die al vaak gesprongen had op het laatste moment stoppen en erlangs vliegen.
en dan had ie ook nog maar een halve meter om weg te kruipen want de hindernis stond op de binnenhoefslag dus hij vloog er nog net tusen de wand en paal door, hoe bedoel je riskant :=

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 22:22

klopt, hij was toen al even bezig en helemaal niet fijn, maar naar de hindernissen toe zat ie wel goed, meer tussendoor dat ie eruitviel/overkuist zit. dit gebeurt wel heel vaak, ook na een korte wending.
Jennyxx schreef:
Ik kan het filmpje niet zo duidelijk zien. Maar galoppeerd je paard daar een paar keer overkruisd? Zo ja, misschien is hij wat scheef en houdt hij zijn rug vas? Waardoor het na een paar sprongen niet meer fijn aanvoelt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:30

Waarschijnlijk is het niet zo verkeerd om is een poos alleen maar te dressuren en het springen helemaal te vergeten, als ik zo naar dat filmpje kijk dan gaat het soms iets te hard, ga je nogal op de verkeerde manier door de bochten en geef je op hindernis 5 de pony teveel ruimte en ga je wat te hard, hij weigert vies daar maar waarschijnlijk had je het kunnen voorkomen als je dressuurmatig nog wat beter reed.
En daar komt bij dat niet alleen jij onzeker bent geworden maar zeker ook je pony, vandaar dat weigeren op een 20cm sprongetje mij ook niet vreemd voorkomt, dit zie je vaak en heb al genoeg combi's meegemaakt die door minpuntenvan de M naar B gingen, het is een cirkel en eruitkomen is niet makkelijk, veel succes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:31

En laat je pony nakijken want ook pijn kan zich uiten in het weigeren om te springen, ook 20 cm.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 22:34

bedankt bigone
in dat filmpje liep die idd erg beroerd, ik had hier ook heel weinig controle, gebeurt normaal niet zo vaak.
pony is helemaal nagekeken :)

Aryjka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:29

Hey Nicole,

Jij hebt ook gereageerd op mijn topic en daar heb ik op gequote, dus dacht laat ik hier ook maar een reactie plaatsen!

Ik weet hoe frustrerend 't is, ik heb zoals je weet het zelfde probleem, alleen mijn paard weigerd (gelukkig) niet maar ik zet haar zelf op de rem. Ik denk dat het bij ons allebei komt doordat we onzeker worden voor de sprong, dat voelt je paard ook aan. Als jij twijfeld, gaat hij ook twijfelen. En dat is logisch want jullie moeten samen over die sprong en niet hij alleen.. Ga vooral door en geef niet op! Begin gewoon van voor af aan, lage sprongetjes etc! Het filmpje ziet er toch goed uit? Alleen het tempo is wat te hoog, waar ik ook last van heb, en daardoor raak je de controle over je paard kwijt. Succes, je kunt het! :D Vertrouw in jezelf!
Laatst bijgewerkt door Aryjka op 03-12-10 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 23:32

hee hartstikke bedankt! :D jij ook!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:20

Nog even over dat vies stoppen, als je paard niks mankeert, (rug, zadel enz.) zou ik hem gewoon ook echt ''vies'' aanpakken, aan paarden die stoppen zonder reden heb ik een gruwelijke hekel. Dat uurtje per dag kunnen ze best even luisteren, voor de rest mogen ze helemaal zelf weten wat ze doen!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 00:39

als ik de gruwelijke weigering uit kan zitten doe ik dit ook wel :)
erg bedankt!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:28

Waarom eens vies aanpakken? Ze zegt zelf dat ze heel onzeker, angstig en zonder vertrouwen naar de sprong toerijdt, gooi daar nog wat rijtechnische mankementen overheen en je moet wel een heel braaf paard hebben wil die nog springen.
Ik zou dus idd ervoor zorgen dat de dressuur 100% bevestigd is. Laat het springen voor even. Probeer die onzekerheid van je af te zetten door gewoon wat balkjes te lopen (hier kan je zoveel mee variëren). Pas als jij je op je gemak voelt begin je met lage sprongetjes a la 20-30cm. Ga niet te snel en onthou dat niets moet.
Nee, ik denk persoonlijk dat gewoon je pony eens flink doorpakken bij de volgende vieze weigering niets positief gaat doen aan jouw en zijn vertrouwen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:23

Inderdaad, vies aanpakken is niet eerlijk. Een paard dat vaak overkruist galoppeerd is scheef en houdt zijn rug vast. Dat springt niet lekker. Dressuur en dan metname rechtrichten zal veel beter helpen. Succes!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 15:03

eeeuhm... mijn paard is dressuur matig in orde, overkruisgaloperen doet ie niet na de sprong toe, scheef is ie niet. en ik geef niet snel op maar na 2 jaar alleen maar tegenslagen met springen stimuleerd niet echt verder te gaan.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:09

Henkjan schreef:
Nog even over dat vies stoppen, als je paard niks mankeert, (rug, zadel enz.) zou ik hem gewoon ook echt ''vies'' aanpakken, aan paarden die stoppen zonder reden heb ik een gruwelijke hekel. Dat uurtje per dag kunnen ze best even luisteren, voor de rest mogen ze helemaal zelf weten wat ze doen!

Ja maar dan moeten ze wel echt vies stoppen. Als TS elke keer anders aanrijd zelf geen vertrouwen heeft enz enz enz heeft dat niks met vies stoppen te maken met gebrekkige rijkunst.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:29

NicoleHorses schreef:
eeeuhm... mijn paard is dressuur matig in orde,

Goed, dan kan je verdergaan met de volgende stapjes die ik heb aangeven. Ga veel balkjes draven/galopperen (varieer met aantal, afstand, positie,...).

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:55

NicoleHorses schreef:
klopt, hij was toen al even bezig en helemaal niet fijn, maar naar de hindernissen toe zat ie wel goed, meer tussendoor dat ie eruitviel/overkuist zit. dit gebeurt wel heel vaak, ook na een korte wending.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 01:38

Hm... ik heb het idee dat je hier een toverspreuk wil horen om te zorgen dat het *poef* weer lukt. Mensen merken terecht op dat je paard niet los in het lijf loopt en gewoon niet echt gereden wordt. Je geeft zelf ook aan dat hij tussendoor uit de galop valt, overkruist zit enz... Dit duidt op een blokkade in zijn rug, stijfheid, kreupelheid of wat dan ook, of domweg onkunde van jou als ruiter. Ik hoop voor jou op het laatste, want dat is het makkelijkste op te lossen.
Ik kan op het filmpje ook geen vieze weigering ontdekken. Je gaat hard, zit naar voren, jaagt met je stem en gaat een keer loeigroot af. In de wendingen moet je zo hard omtrekken dat je terug in draf gaat en weer op moet jagen om in galop aan te gaan. Meters voor je val zie ik al dat je paard van plan is te gaan stoppen.

Ik zou inderdaad gewoon HELE GOEDE springles gaan nemen bij iemand die er echt tijd voor wil nemen. Het klinkt alsof jij zelf wel heel graag wil, maar niet goed weet waar je mee bezig bent en hoe je het aan moet pakken. Goede les kan je hiermee helpen. Als je het langzaam opbouwt en traint op je techniek en op de techniek van je paard, dan komt het vertrouwen ook vanzelf wel weer en zal hij ook niet meer hoeven te weigeren.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 11:47

nou Annetje dan ben jij de enige die het heeft zien aan komen want verder heeft geen enkeling het erover gehad dat je het zo zag aankomen.
Tsja in het filmpje was die niet fijn nogmaals maar de sprong kwam gewoon uit, en zo hard ging die niet, want ik heb onwijs snel het gevoel dat hij te hard gaat (veel te snel) en dat had ik nu niet (wellicht door kwaliteit filmpje) en ja ik zat naar voren maar ik had wel contact dus zie de reden niet van stoppen, en dit is één van de zovele filmpjes maargoed, ik heb goed springles. er is niks mis met hem medisch.

bedankt :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:08

Ook ik heb het filmpje even bekeken, en ja.. ik vind je paard te loperig :o
Wat tempo betreft is deze helemaal niet verkeerd, maar ik zie geen paard die opgesloten is tussen benen en handen.
Maw, je laat em teveel uitzoeken, waardoor hij stopt omdat jij te passief rijdt.
Voorwaarts is prima, maar wel aan elkaar.. dus vanuit het achterbeen.

Ga eens dressuurmatig aan de gang met 2 galopbalken.
Leg ze zo neer dat je rond de 18 meter er tussen hebt, zodat je moet gaan regelen.
En dan schakelen.. de ene keer maak je 4 galopsprongen vooruit, de volgende keer 5 terug.. maar wel met dezelfde activiteit.
Ook niet doen alsof hij moet springen, maar gewoon eroverheen galopperen alsof er niets ligt.

Sukses.. ;)