Binnnenteugel probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_Juul

Binnnenteugel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 20:22

Hoi,
Ik heb een probleem met mijn verzorgpaard.
Wanneer ik hem op de volte zet neemt hij opzich wel netjes stelling aan, maar ik heb dus geleerd dat ik binnenteugel mee moet geven, maar nu zit ik steeds met het probleem dat mijn binnenteugel steeds los valt en ik dus contact verlies. Iemand enig idee hoe ik dat zal moeten oplossen. Het probleem zit bij mij, dat weet ik en ik heb ook 1x in de maand privéles, maar de instructrice is niet van al te beste kwaliteit, ik ben al hard op zoek naar een nieuwe.

Groetjes Marieke

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:33

Met je binnenteugel hoef je maar heel licht contact te houden, maar hij hoort niet in een boogje te hangen. Plaats je binnenhand opzij, richting het middelpunt van de volte. Als je hierbij het contact verliest, buig dan je hand vanaf je pols naar binnen toe. De beweging van de paardenmond vang je op met de beweging in je pols, niet je elleboog bewegen. Ik denk ook dat je je teugels wat korter moet nemen en je hand in de uitgangpositie iets meer naar voren plaatsen waardoor je hetzelfde contact houdt en meer bewegingsruimte krijgt met je hand. Maar dat kan ik vanaf hier niet beoordelen. Succes!

Groetjes, Marieke. :D

Marieke_Juul

Re: Binnnenteugel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 20:36

Hartstikke duidelijk, heel erg bedankt :).
Ik ga het zondag meteen in de praktijk uitproberen!

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:06

Ik heb altijd geleerd me binnenteugel naar binnen te plaatsen, en dan niet naar je knie maar naar voren. Buitenteugel goed op contact houden, op die teugel moet hij steun kunnen vinden (maar niet gaan hangen). Dan met je binnenteugel kleine ophoudingen maken en op je been moet hij nageven, als hij dan loslaat en netjes inbuigt laat jij dus ook los. Dat betekend dus niet dat jij de teugel in een boogje laat hangen, maar stopt met ophoudingen maken en je lichtjes contact houd. Ik hoop dat je hier iets aan hebt! En succes met het zoeken van een nieuwe instructrice!

Marieke_Juul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 19:43

Dankjewel voor je reactie winnieloves, maar ophoudingen op de binnenteugel is nogal verkeerd, toch?

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:38

ik denk dat het niet erg is dat je contact verliest. Sturen doe je vooral met je zit en teugels zijn alleen ter ondersteuning op het moment dat het nodig is. Ik rij zonder bit aan een lange teugel en maak alleen licht contact om meer stelling te vragen, om hem vervolgens weer los te laten. Zolang je paard de goede kant opgaat en stelling geeft, is het toch niet erg dat de teugel los hangt?

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:47

Marieke_Juul schreef:
Dankjewel voor je reactie winnieloves, maar ophoudingen op de binnenteugel is nogal verkeerd, toch?

Tja ligt eraan hoe je dat doet :P Een keihard ruk naar je knie toe is geen vriendelijke ophouding. Maar ik bedoelde maar dat je af en toe heel duidelijk je hand opzij doet en dat hij ook goed inbuigt. Dan trek/pluk/ruk je dus niet maar beweeg je hem als het ware ook naar binnen en dan je hand weer meegeven naar voren.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:51

suusje89 schreef:
ik denk dat het niet erg is dat je contact verliest. Sturen doe je vooral met je zit en teugels zijn alleen ter ondersteuning op het moment dat het nodig is. Ik rij zonder bit aan een lange teugel en maak alleen licht contact om meer stelling te vragen, om hem vervolgens weer los te laten. Zolang je paard de goede kant opgaat en stelling geeft, is het toch niet erg dat de teugel los hangt?

Het ligt eraan wat je wilt. Als je met aanleuning wilt rijden zul je contact met de mond moeten houden.

Marieke_Juul schreef:

Als je paard al stelling heeft hoef je niets met je binnenhand te doen behalve hem op zijn plaats houden met licht contact. Als je stelling wilt vragen kun je wel een kleine ophouding maken met je binnenhand. Maar wel weer ontspannen zodra hij naar binnen kijkt.
Jouw paard neemt netjes stelling aan schrijf je, dus dan hoef jij geen ophoudingen te maken.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:11

Ik zou me niet al teveel richten op het gebruik van de binnenteugel, maar juist je hulpen aan de buitenzijde.
Wanneer je niet zo "geforceerd" bezig bent met je binnenhand, zul je op gevoel denk ik vanzelf wel contact houden met de mond.
Probeer je dus vooral te richten op je buitenbeen -> leg deze in een wending je knie aan en hou het been eraan zolang de wending duurt (je begrenst hiermee de buitenkant). èn let ook:
Op je buitenteugel -> hiermee (tezamen met je gewicht en buitenbeen) zet je eigenlijk de wending in. Als dit goed gaat, komt de stelling naar binnen meestal vanzelf (al is het een beetje). Ook met je buitenteugel begrens je de wending; plaats je hand op dezelfde hoogte als normaal, maar dan tegen de schoft aan (niet eroverheen! hiermee ligt de buitenteugel langs de hals, waardoor ie eigenlijk een grens aangeeft)

Tot slot kun je je binnenbeen iets aanleggen, om je paard aan te moedigen te buigen om dit been.

Dit alles bij elkaar nodigt je paard uit om mooi vloeiend, met stelling en buiging in zijn lichaam de wending door te gaan.