vanaf wanneer vind je dat je een paard met sporen mag rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daphnijntje

vanaf wanneer vind je dat je een paard met sporen mag rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 18:18

nou de titel zegt het al !:)

tamary

Re: vanaf wanneer vind je dat je een paard met sporen mag rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:22

Als je je benen stil kan houden en onafhankelijke hulpen kan geven. Spoor moet nl werken als versterking en verfijning van je kuithulp, dat kan alleen als je je hulpen bewust kan inzetten. Kan je je benen niet stil houden dan zit er teveel ruis in je hulpen. Je hulpen versterken heeft dan een averechts effect op het gewenste licht aan de hulpen staan van het paard.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:24

In pricipe moet je ieder paard met en zonder sporen kunnen rijden, hetzelfde geld voor een bit, ieder paard moet met een scherp en met een zacht bit gereden kunnen worden. Het ligt er alleen aan hoe de ruiter ermee omgaat, en of de ruiter er goed mee om kan gaan. Er is dus geen tijd/leeftijd wanneer een paard met sporen gereden mag worden, het gaat erom hoe ermee om gegaan word. Sommige paarden zijn gevoeliger dan andere paarden, dus het kan ook verschillen per paard en ook aan de opleiding van het paard. Als er grof gereden word, dan worden paarden minder gevoelig en hebben ze vaak meer hulpmiddelen nodig.

Het is natuurlijk niet nodig in het begin, dus echt met de grond van de basis (zadelmak maken, inrijden, oprijden tot L-niveau) is het gewoon echt niet nodig om met sporen te rijden. Het is immers geen gaspendaal. Het kan zijn, en zo ervaar ik het zelf ook, als er wat verder in de basis gereden word, dat je je hulpen meer wilt verfijnen. Dan kan je een spoortje om gaan doen, als je er echt aan toe bent. (Denk aan M/Z niveau's).

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:28

Ik hou eigenlijk helemaal niet van sporen. Maar ik gebruik ze wel. Voornamelijk omdat ik met mijn kuit geen kracht kan maken en met een klein spoortje lukt het net genoeg. Zonder spoor kan ik blijven drijven maar ik raak haar eigenlijk niet.

Denk dat het per persoon en per paard verschilt of je ze wel of niet nodig hebt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:31

Als je de benen stil kan houden en bezig gaat met zijgangen. Dan kan die verfijning van de hulpen het net even wat duidelijker maken voor het paard wat de bedoeling is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:33

Ten eerste moet je als ruiter zelf het NUT en het DOEL van sporen kennen: je hulpen krachtiger laten doorkomen om ze duidelijker te maken aan je paard, met als doel om later je hulp zodanig te gaan verfijnen dat je uiteindelijk je sporen niet meer nodig hebt om met dezelfde kuithulp hetzelfde resultaat te krijgen.

Ten tweede moet je een ruiter hebben die capabel is om met sporen te kunnen rijden. Daarvoor moet je niet enkel het eerste puntje kennen, maar moet je ook fysiek in staat zijn om ze goed te gebruiken. Dus met stille benen, hakken mooi naar onder, tippen naar binnen en kunnen inschatten WANNEER de hulp nodig is en wanneer niet.

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:00

Spoortjes zijn bedoeld voor mensen die er mee om kunnen gaan. Dat betekent een stille zit, stille benen en voldoende ervaring. Ik vind dat iedereen in principe zijn/haar paard ook vooruit moet kunnen krijgen zonder. Alleen als het bij een paard echt nodig is kan het eventueel, maar dan vooral in de hogere klasses.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:08

Pas als je verder bent in de sport dus boven het Z niveau ofzo. Al hoewel ook niet alle Z ruiters hun benen zo goed stil kunnen houden.
Zie zovaak mensen in de B met sporen rijden zo'n onzin vindt ik dat maarja wie ben ik hé.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:16

Sluit me helemaal aan met bovenstaande reacties.
Ik hoor wel eens om me heen (en dan vooral op de manege waar ik reed): 'Mag je hier met sporen rijden (is gelukkig nee) want anders is hij zo sloom!!' 8)7 _-:( :roll:

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 01:28

Tigra_ schreef:
Pas als je verder bent in de sport dus boven het Z niveau ofzo. Al hoewel ook niet alle Z ruiters hun benen zo goed stil kunnen houden.
Zie zovaak mensen in de B met sporen rijden zo'n onzin vindt ik dat maarja wie ben ik hé.

Ach, ik had vroeger een instructeur die zei: "je gaat toch ook niet zonder kloten naar de prutsmutsen, sporen zijn onderdeel van je uitrusting"
Maar aan de ander kant had hij ook de opmerking "als je hem prikt met de spoor moet ie aan de andere kant van de bak staan en als je stevig inkomt met je been halverwege de bak"
Je eerste paar sporen kreeg je van hem; en pas als je een onafhankelijk zit had en fatsoenlijk je pony aan de teugel kon rijden en alle simpele figuren zonder teugels kon uitvoeren in stap, draf en galop.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 01:35

Als je een juiste beenligging hebt en bezig bent met de zijgangen etc.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 02:10

Ik rijd altijd met sporen, behalve tijdens het zadelmak maken. Gebruik ze overigens zelden...

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 02:14

Inderdaad als je je benen stil kan houden

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:17

Als je je paard goed aan het lopen hebt, je met de zijgangen aan de gang gaat en je je benen goed stil kan houden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:18

Gewoon niet...

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:22

Ik vind dat je pas met sporen mag rijden wanneer je ze niet gebruikt...

yosfunprints

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:46

vanaf het moment dat je weet hoe je ermee moet rijden en weet dat je ze niet continu moet gebruiken.
Verder ben ik van mening dat je met sporen moet rijden als je een hulpmiddel nodig hebt en niet met zweep.
bij voorkeur met goed werkende wieltjessporen, dit omdat (als je er goed mee omgaat) je er geen kracht mee kan zetten omdat de wieltjes dan wegrollen.
Ik zie liever een ruiter met spoortjes rijden dan totaal loskomen van het paard om vervolgens de lucht bijna uit dat paard te schoppen.

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:55

Als je een onafhankelijke zit hebt en je benen geen eigen leven lijden, en als je er fatsoenlijk mee om kan gaan.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:01

Als de ruiter kundig genoeg is ermee om te kunnen gaan...dat betekend ook dat sommigen in mijn ogen die Z rijden geen sporen mogen dragen, maarja vanaf de M is het verplicht op wedstrijd dus ja...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:11

Ik ben het wel met iedereen eens. Ik gebruik nu ook spoortjes voor een manegepaard dat maling heeft aan mijn beenhulpen. (lees; reageert niet op mijn beenhulpen, zoals bijvoorbeeld het eeuwige naar binnen vallen en komt dan vaak in protest ook) Voor mijn eigen pony gebruik ik de spoortjes als verfijning voor de zijgangen inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:28

niet! Ik zou er niet rouwig om worden als het verboden zou worden. Een paard voelt de hulpen ech wel zonder sporen. Daar hoef je echt je paard niet voor te prikken. Aangezien ze een vliegje ook voelen zitten :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:37

Cinnepin schreef:
niet! Ik zou er niet rouwig om worden als het verboden zou worden. Een paard voelt de hulpen ech wel zonder sporen. Daar hoef je echt je paard niet voor te prikken. Aangezien ze een vliegje ook voelen zitten :)

Ik rij nu met sporen, omdat ik ook met handpaard rij. Laat mijn rijpaard zich opzij drukken door handpaard is het voor ons alle 3 een stuk veiliger dat hij mijn spoor tegenkomt ipv de passerende auto.

Sporen hebben nut, problemen komen van het misbruik door sommige mensen. Spoor zelf kan geen pijn doen, het is een ding zonder vermogen om zichzelf te bewegen. Hoe die gebruikt wordt komt van degene die de spoor gebruikt, niet van de spoor zelf.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:46

Ik gebruik zelf helemaal geen sporen.

Sta er soms ook van te kijken hoe sommige M+ ruiters hun sporen GEBRUIKEN soms tot kale plekken toe. Ik ken ook mensen die hun sporen gebruiken om hun paard sneller te maken, dit is mij ook wel eens aangeraden maar ben er niet op in gegaan, met goede les heb ik mijn paard een stuk beter aan het been gemaakt en anders heb ik nog een zweepje dat ik de motor iets kan aanzwengelen.

Mijn mening is dus geen sporen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:58

als je ze op een juiste manier kan gebruiken.

ik zie er genoeg in de hogere klassen die er niet goed mee omgaan maar zie ook wel eens ruiters in het b rijden die er perfect mee rijden.
vind wel dat je je paard ten alle tijden zonder spoor moet kunnen rijden
ik rij zelf mn paard ook met een spoortje maar vind dat in deze klasse(m) makkelijker voor de zijgangen.
maar kan em thuis ook prima zonder spoor in keurige zijgangen krijgen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:03

Ik gebruik ze enkel op wedstrijd omdat ik sporen niet bijzonder nuttig vind. Hoogstens als verfijning in de hogere proeven maar in de basis zijn die dingen IMO nergens voor nodig. Ik vind het ook vrij rot dat het bij ons op wedstrijd verplicht is. :+ Maar het zij zo.

Wil je dan toch perse met sporen rijden, zorgen voor een stille beenligging en ze niet constant prikken met die dingen. Sporen zijn niet om een paard vooruit te krijgen. :)