Paniekerig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NibbitLotus

Paniekerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 17:30

Hallo bokkers.

Ik heb de laatste tijd wat problemen met mijn merrie van 8 jaar tijdens het rijden en misschien weten jullie wat ik er aan kan doen.

Ik heb Lotus nu dik een jaar. Toen ze net bij ons kwam ging het al niet helemaal super, maar dit kwam omdat ze op sportbrok stond, waar ze dus véél te veel energie van kreeg. Ze krijgt nu normale brok waar ze goed op reageerd. Het is hierna een hele tijd goed gegaan, heb lekker veel springwedstrijden met haar kunnen rijden en het ging allemaal precies zoals ik wou. Sinds een paar maand begint ze zich alleen weer ontzettend idioot te gedragen. Vooral tijdens het inspringen bij een wedstrijd raakte ze helemaal in paniek en begint dat ontzettend hoog te bokken. Ik heb de er toen de dierenarts bij gehad en die zei dat het wel eens aan haar hormonen kon liggen. Hij heeft ook nog naar haar rug gekeken, en op zijn aanraden is er toen een "kraker" bij geweest. Ze zat op een aantal plekken wel wat vast maar niet ernstig. Zij heeft mij toen gezegd dat ik haar 4 dagen moet laten rusten, en daarna weer rustig op mocht pakken. Dit heb ik gedaan en het ging op den duur weer naar van ouds. Mevrouw heeft toen een hormonenspuit gekregen waar ze wél goed op reageerde. Dit ging een paar week goed, maar daarna begon het bokken weer. Ik ben toen lekker thuis gaan trainen en ik had haar op den duur zoals ik wou. Maar op wedstrijd raakte ze nog steeds erg gestresst. Ik ben toen, om haar aan groepen te laten wennen, groep springles bij Jan Dolfing gaan nemen. Ik heb hier 5 lessen gehad, en eigenlijk is het alleen maar erger geworden. Sinds donderdag ben ik hier ook mee gestopt, ik was er afgevalllen en Lotus was zo geschrokken dat ze 5 min non stop de bak bij elkaar heeft gerend, ze was ontzettend aan het hijgen en niet rustig te krijgen. Toen heb ik haar daar even gekalmeerd en zijn we naar huis gegaan. Laatst heb ik dus iemand gevraagd van de paardenwinkel of die misschien wist wat het was, en het komt er toch op neer dat ze heel snel in paniek raakt of zenuwachtig word. Bij Jan Dolfing was het gewoon aanpakken die handel maar dat werkt gewoon niet, word het alleen maar erger van, het is ook niet uit agressie want op stal kan ik alles met haar. Al raakt ze daar ook snel in paniek, zodra ze iets eng vind gaat e aan het touw hangen net zolang tot die knapt.. Ik geef haar nu door haar eten wat kalmerend poeder om te kijken of ze daar op reageerd maar misschien dat jullie tips hebben om het rustig en vriendelijk goed te krijgen want ik weet dat het niet in haar karakter zit. Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat het duidelijk is.

Ik hoor het graag!

Duhelo

Re: Paniekerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:15

bachbloesems eens proberen? veel goede verhalen van gehoord, maar er zitten hier vast deskundigen op dat vlak op bokt!

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 19:14

ik zal er even over googlen, alvast bedankt voor je tip!

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:19

Destress van cavalor? helpt wel, maar dit is een langetermijn, ik weet niet of het daar ook voor geldt...
misschien is je paard gewoon bang in groepen.. komt vaker voor, maar je zei dat het een tijd terug wel goed ging?

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 21:27

ja klopt, na die eerste slechte periode is het 6maand goed gegaan..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 08:28

Ja het lijkt mij ook dat als het te druk is ze in de stres schiet, je zou eens echt helemaal terug naar de basis kunnen gaan en eens meer los werk en schrik training kunnen doen waardoor je zelf ook wat meer leiderschap kan gaan leren tonen, zodat ook in enge situaties zij jou gaat geloven.
Ik weet niet hoever jij in de techniek van de dressuur zit, maar hoe meer je daar samen met je paard van gaat leren hoe beter het ook gaat en hoe eerder het paard jou gaat geloven en vertrouwen als ze het zelf even niet meer weet.
Ben je zelf niet erg gespannen op wedstrijd? want sommige paarden pakken dat echt heel erg op.

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:45

Kalmeringsproducten lijken mij niet de oplossing. Je zou met haar schriktraining kunnen doen en haar weer vertrouwen terug kunnen geven.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:49

Bachbloesem remedy is om het paard rustig te krijgen en ontspannen. Je kan het proberen, maar ik kan het niet garanderen dat het werkt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:49

Ik heb bij mijn paard feelings control van sensipharm gebruikt...is hij erg van opgeknapt!!

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:51

bedankt voor alle tips.

ik zelf ben bij het inrijden etc. niet zenuwachtig. dressuurmatig hebben we de basis helemaal onder controle, ik train haar op B/L niveau.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:07

grondwerk doen nabij/in een groep.
Natuurlijk lastig, maar je zou tijdens een groepsles (bv. een springles) op een nabijgelegen plek of in de piste (al zal dat meestal niet echt mogelijk zijn) vertrouwensoefeningen kunnen doen vanaf de grond.
Maar je moet hier natuurlik de kans toe krijgen.
Wij hebben in de buurt bv. 2 bakken naast elkaar,
of bv. in een zeer grote piste vragen om een klein stukje af te zetten voor jou alleen.
Dan leert je paard dat er niks is om haar zorgen over te maken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:36

Ik ga er ook vanuit dat er een probleem in de comunicatie zit, ook een vertrouwensprobleem, leiderschap e.a. ......
Ik Ga hier volledig mee in wat "Midgie" je ook heeft geschreven, i zou er zeker van uitgaan dat het probleem echt niet bij het paard zit, maar in de manier om met je paard om te gaan.
Dus de fout zit niet bij het paard , dus dan zit de fout bij de ruiter, nu is het alleen nog zoeken en uitproberen hoe je dit weer kan corrigeren.
Verdovende of rustgevende poeders, tis idd wel iets dat soms kan helpen maar echt das niet iets waar je de oplossing in moet gaan zoeken hé, leer gewoon hoe om te gaan met dit paard en het probleem is dan ook metteen van de baan.
Jouw reactie op die lesgever die adviseerde om het paard meer aan te pakken, is zeker ook verkeerd, die lesgever heeft ook gelijk hoor, het kan idd ook op een andere manier en die zou ik eerder aanpraten, maar echt aanpakken kan ook, maar dan is het overwicht van de ruiter wel va heel groot belang, en daar kom jij dan nog net iets te kort, geen probleem er zijn dus zeker ook andere manieren hoor.
zoek een geschikte lesgever om dit specifiek probleem mee op te lossen, doe dat vlug en blijf zeker niet zo verder aanmodderen want het probleem zal alleen maar erger worden, en dus steeds ook moeilijker weer te corrigeren zijn.
Zoek gewoon een andere manier om je paard te benaderen , denk wit-zwart, wees consequent, geef geen millimeter toe, wees eerlijk en supper duidelijk, deel elk lesonderdeel op in heel kleine onderdeeltjes en leer ze zo steeds opbouwend aan.