Het mooie in de dresuur sport vind ik de soepelheid in de uitvoeringen.
Het laten uitzien wat gemakkelijk de uitvoeringen eigenlijk zijn, het
afspoelen van het totaal progamma vloeiend met souplesse.
deze spielerische leichtigkeit dit is voor mij niet te vertalen in het nederlands
maar geeft precies weer wat ik eigenlijk bedoel.De uitvoering tempo alles ok
als ik naar de proeven ga kijken maar soepelheid nee dit zie ik niet.Dit is ook
alleen maar te bereiken met goed ontwikkelde spier opbouw mooie explosieve
kracht.Dit te bereiken kost tijd veel tijd.
Verder valt mij op dat ruiters die endurance rijden enorm goed op de hoogte
zijn over spieren welk soort spieren welk voedsel daarbij je ook precies vertellen
waarom waarvoor, spierverzuring rust hiervoor en hoelang. spring ruiters en
dressuur ruiters die ik vragen stel zijn meer het komt vanzelf.
na een vraag aan een ruiter endurance wat zij dacht over spier verzuring
promt een anwoordt
het klopt dat je in principe de spieren niet laat verzuren, maar de belasting die de spieren krijgen bij conditietraining (in ieder geval endurance gericht, dus vrijwel altijd minimaal 3 uur) is niet mis, er zijn dan ook weinig mensen hogerop in de endurance die meer dan 3-4x per week het paard rijden, en het paard niet 1x per 2 weken nog een extra rustdag geven. Degene van wie ik die cursus toendertijd heb gehad traint zelf endurance, en traint voor haar werk topsporters. Ze heeft er voor eigen ervaring onderzoek naar gedaan, een paard heeft tot 3x langer nodig dan een mens om te herstellen, dus ipv 24 uur, 48-72 uur, na een echt forse training of wedstrijd. Denk zelf maar eens, cardio/conditietraining is per seconde minder zwaar (of per minuut) dan krachttraining, maar de hoeveelheid werk die de spieren doen, daar kun je de volgende dag nog moe van zijn.
wat betreft de longen, het is niet zo zeer de longinhoud als wel de capaciteit en efficiëntie. endurance training is idd geen krachttraining, maar wel degelijk spiertraining. je bent alleen niet bezig de spieren dikker/sterker te maken, maar optimaler te benutten en in in zekere zin langer te maken ipv dikker, een ideaal endurance paard is dan ook niet zwaar bespierd, maar juist heel pezig, en heel sterk, al is dat idd geen directe korte hevige kracht. Heel in het algemeen houd ik hiervan, ze blaken meestal van gezondheid en mankeren niet gauw wat.
Ik denk dat ik te ver ben gegaan maar is wel mijn ervaring
sierd