Kale Vriska weer eens op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Kale Vriska weer eens op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 23:20

Na al het commentaar in mijn vorige topic, toch maar besloten om er nog eentje te openen.
Ik rijd Vriska sinds juli dit jaar (het is dus niet mijn paard, maar mijn verzorgpaard), en in het begin was ze ontzettend voorwaarts. Dit tempo heb ik terug kunnen zetten naar mijn tempo, en dat gaat nu goed, alleen blijft ze erg sterk. Mijn instructrice kwam met het idee om er een stiek omheen te doen, en hier liep ze gelijk fijner op. Ze gaf eerder na, en ze ontspande ook veel sneller!
Na een dipje van donderdag heeft mijn vader gister wat foto's gemaakt. Het zijn er niet veel, hij had het koud en heeft ook niet heel veel verstand van paarden....

Eerdere topics van Vriska en mij:
[RT-HAW] Fjord Vriska voor het eerst op Bokt!
[RT-HAW] Fjord Vriska, 2ex op bokt!

Als je iets te zeggen hebt over het stiek, lees dan even het vorige topic door, en post daar maar als je er iets over kwijt wilt. Het stiek heb ik inmiddels al 2x losser gezet. Zodra ze daar loopt waar ik haar wil hebben, en dat houd een tijdje aan dan zet ik het stiek direct losser.

Het niveau waarop we rijden is F8, de gewone manegewedstrijdjes, nu 1 gereden met winst. Volgende wedstrijd word F9. We richten ons nu vooral op de nageeflijkheid, en dit gaat al steeds beter. Het probleem wat we voornamelijk hebben, is dat Vriska soms nog wat te hard gaat. Dit gaat al een stuk beter, maar soms rent ze toch nog onder me weg. Dit zie je alleen niet op de foto's helaas.

Afbeelding
Stapje, hier buigt ze al wat meer in. Als paps de foto 2 seconden later genomen had, was dat ook te zien :P (Los stiek)

Afbeelding
Drafje, mooi achterbeen! Wel wat tegen de hand.

Afbeelding
Galop, duidelijk niet haar sterkste punt, maar gaat al steeds beter! Wel wat tegen de hand.
Achterover zitten, teugels korter...

Afbeelding
Weer een mooie achterhand maar mijn houding :oo :x

Afbeelding
Big smile :D

Afbeelding
Dit zie je misschien niet goed, maar ze ontspant wel, na zulke stukjes buigt ze meestal goed in.

Afbeelding
Te veel op de voorhand.

Afbeelding
En nog even poseren :D

Als je hier alleen mij komt vertellen dat het stiek eraf moet, verspil dan geen tijd, dat gebeurt toch (voorlopig) niet.

Oh, en hoe vinden jullie haar geschoren kleurtje? Gaaf toch :D
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 29-11-10 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Openingspost aangepast naar regels van RT-HAW

Anoniem

Re: Kale Vriska weer eens op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 07:55

Leuk kleurtje idd :)

Ik vind haar erg gespannen lopen , ze komt op bijna alle foto's tegen de hand en drukt haar rug weg. Je lijkt zelf vooral in de galop je handen vast te zetten. Probeer eerst eens zelf los te laten want eerder kan je paardje ook niet loslaten. Ik zou lekker aan de lang gaan met lang en laag over de rug rijden zodat ze losser wordt.

Succes!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:44

De openingspost is aangevuld naar de regels van RT-HAW, en het topic wordt daarom weer heropend.

Joscaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:57

Naar mijn idee drukt ze haar rug heel erg weg. Je handen iets meer dragen en je beugels kunnen volgens mij nog wel wat langer :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 17:37

Beugels moesten van de jury laatst juist korter, en vind ze op deze lengte eigenlijk wel heel fijn :o

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:40

Yvank_ schreef:
Leuk kleurtje idd :)

Ik vind haar erg gespannen lopen , ze komt op bijna alle foto's tegen de hand en drukt haar rug weg. Je lijkt zelf vooral in de galop je handen vast te zetten. Probeer eerst eens zelf los te laten want eerder kan je paardje ook niet loslaten. Ik zou lekker aan de lang gaan met lang en laag over de rug rijden zodat ze losser wordt.

Succes!

Ik heb het idee dat dit komt omdat de TS haar handen vastzet op haar bovenbenen. Dus TS, je kan beter je handen iets meer naar voren houden en rechtop los van jezelf en het paard. Laat het paard naar je hand komen in plaats van met je handen het contact met je paard aannemen.

De beugels zien er naar mijn idee zo inderdaad goed uit. Langer zou denk ik niet ten positieve zijn voor de houding en balans van de ruiter.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:41

Ik vind 'r op een een of andere manier net niet helemaal lekker lopen... Het lijkt meer op een "valse krul" dan de echte nageeflijkheid.
Persoonlijk zou ik haar zonder stiek eerst naar ontspanning toe rijden, lekker aan de gang gaan met tempowisselingen, stelling/buiging en rechte lijnen. Alles netjes op haar eigen benen en goed balans.

Maar daarover zal ik eerst even het vorige topic doorlezen.
Het blijft toch een ontzettend leuke pony!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:41

Ik vind het geheel nogal gespannen overkomen.
Het lijkt ook alsof je je hand wat vasthoudt, waardoor ze vast gaat zitten in de kaak.

Wat mij betreft mogen de beugels ook wat langer, je zit echt achterin het zadel en gaat bij de galop staan in de beugels, waardoor je achterin je zadel komt te zitten.

Veel succes!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 17:43

Ze is juist wel ontspannen, ze spant zich zoiezo moeilijk aan, want het is een relaxed beestje.

Over mijn handen begrijp ik niet helemaal, ik zet ze wel eens vast, maar nooit echt op mijn bovenbenen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:43

Je dwingt je paard in een bepaalde houding door hem vast te zetten met een elastiek. Je paard hoort juist van achter naar voren los door zijn lijf te bewegen en daar vanzelf te zakken aan de voorkant. Spijtig dat er nog steeds mensen zijn die paarden dwingen daar aan de voorkant in de krul te lopen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:44

Jammer van het achterbeen gebruik, in het vorige topic was dit duidelijk beter. Ik heb ook 't gevoel dat ze korter en gespannender loopt, ook in 't vorige topic vond ik haar toch iets ontspannender.
Let op je handen, je zet ze nl. erg vast, zeker in galop en blijf ook zitten op je bibs in galop.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:44

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 17:45

Daar heb ik mijn teugels gewoon wat te lang :P Heb ze iig nooit echt op mijn benen rusten ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:47

Maar je werkt wel op iedere foto terug met je hand, je bent zo geforceert op het aan de teugel rijden..haal dat elastiek eraf en ga eens spelen in je tempo, schakelen! En kijk eens of ze daar je hand wil volgen

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:29

Ik heb het idee dat je je teveel richt op de nageeflijkheid. Probeer eerst een keer te gaan werken aan de stelling/buiging en het schakelen. Het is voor een paard natuurlijk een hele overgang van het mennen naar het rijden.
Het is voor haar eerst heel belangrijk om te zorgen dat ze genoeg kracht krijgt in dr rug/benen om het aan te kunnen.
Ik heb ook het idee dat ze heel erg hangt op jou hand/in het stiek/in een valse krul gaat lopen. Hierdoor worden de spieren in haar ondernek alleen nog maar sterker, en wordt zij dus ook alleen maar sterker, en alleen nog maar meer gaan rennen. Door dat hangen zullen je teugels ook te lang worden, en je je handen op je benen gaan leggen.

Probeer dus eerst de échte basis erin te krijgen voordat je verder gaat. Anders zul je vroeg of laat vast lopen en weer bij het begin moeten beginnen. Ik denk dat je daar ook niet op zit te wachten?

Van wie heb je les?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:39

Probeer het idee los te laten dat ze "aan de teugel" moet lopen. Dat is namelijk even helemaal niet belangrijk. Wat wel belangrijk is in dit stadium, want het is een relaxed beestje zoals je zelf zegt, is inderdaad het schakelen: stiek af en naar voren en terug. En zodra je reactie krijgt op naar voren, ook gelijk weer terug nemen op je zit, dus niet meer aan de teugels denken. Het enige waar je de teugels nog voor nodig hebt is om constante (lichte!) druk te houden. Dus niet helemaal losgooien, da's weer het andere uiterste, maar een lichte verbinding. En dan vooruit, METEEN reactie eisen, en zodra ze vertrekt weer terug. En ook een pasje terug, dus kleinere pasjes, niet te lang in het begin, en weer vooruit. En dat net zo lang tot ze bijna op jouw gedachte van tempo kan veranderen. En als je dat voor elkaar hebt (duurt iets langer dan een week of een maand hoor!) tegen die tijd krijg je de hoofd-halshouding vanzelf cadeau! Werk aan de winkel dus, Succes!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:02

Als ik zo de hals van je pony bekijk, kan ik iets begrijpen waarom het dier niet aangenaam nageeflijk kan lopen. De pony heeft een zeer korte hals met een onderhalsbespiering waardoor er geen vrijheid achter de kaken is om het hoofdje lekker in de loodlijn te rijden.
Je kan hulpteugels gebruiken wat je wil maar ik zou lekker genieten van het karakter van het dier en niet nog meer onderhalsspieren gaan creeren door allerlei vastbindmiddelen of door je eigen handen vast te zetten. Je pony heeft het helemaal niet makkelijk met de korte hals...

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:23

ik vind het er heel gespannen uitzien. haal het elastiek er eens om en ga beginnen met je basis. even een stap terug. weet hoe moeilijk het is, ik heb ongeveer hetzelfde probleem, paard wilde niet meer loslaten, werd steeds harder in zn mond bijv, heb nu vanaf het L2 stappen terug gedaan naar aan de longeerlijn! werdt erg positief. je paard de rust geven om weer tot zichzelf te komen.
(heb je nu ook zn benen geschoren???)

Nic001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:37

Marjoow schreef:
Ze is juist wel ontspannen, ze spant zich zoiezo moeilijk aan, want het is een relaxed beestje.

Over mijn handen begrijp ik niet helemaal, ik zet ze wel eens vast, maar nooit echt op mijn bovenbenen.

Volgens mij interpreteer je het begrip ontspannen niet helemaal juist.. ik weet dat fjorden altijd heel relaxed zijn en niet snel in de stress schieten. Ik heb er zelf ook eentje.. maar het relaxed zijn is absoluut niet hetzelfde als ontspannen zijn in het dressuurwerk!
Je ziet duidelijk dat er spanning zit in je paard en dan bedoel ik spanning in de rug, spanning in de kaak.
Het is moeilijk hoor, fjorden zijn tenslotte van oorsprong 'trekdieren' maar het is heel belangrijk dat je haar ontspannen over de rug laat werken, vanuit haar schoft nageeflijk rijdt en dat ze de kaak loslaat en mijn inziens bereik je dit echt niet met de hulpteugel die je er nu aan hebt zitten. Ze zet zich vast in haar kaak en de rest van het lijf en jij zet vervolgens je handen vast, dan zal ze nooit gaan ontspannen zoals moet.

Overigens ben ik echt niet tegen hulpteugels hoor, maar een hulpteugel werkt pas/heeft pas zin, als deze niet inwerkt. Want als een hulpteugel constant inwerkt gaat je paard hierop lopen en werkt de hulpteugel alles behalve in het voordeel!!! Op het elastiek staat constant spanning (zoals op de foto's te zien) en dat betekent dat ze blijft duwen op de hulpteugel..als je hier lang mee doorrijdt, is het einde zoek!

Voor nu zou ik het elastiek eraf halen en zelf veel minder gefocust zijn op het nageeflijk rijden. Zorg dat ze goed van achter naar voren werken en dat ze vanuit haar schoft gaat zakken.
Tip: dubbele lijn longeren werkt ook erg goed! Maar je moet wel weten hoe je het moet doen.

Succes in ieder geval! Het is een leuke fjord en ziet er ook goed uit!

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:51

Ik vind het er ook heel gespannen uit zien.. Je zit er zelf ook behoorlijk gespannen op, dit zie je vooral in de galop. Ga eens lekker op je kont zitten en geef je pony wat ruimte van voor, je hebt je hand veel te vast staan inderdaad, doe hem eens een flink stuk vooruit en rijdt je pony lekker van achter, dan komt de rest vanzelf wel. Vind het nu geen fijn beeld eerlijk gezegd. Wel een hele leuke fjord.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 18:23

Ik weet heus wel hoe een ontspannen paard aanvoelt hoor ;)

En over de onderhals: Die is er niet af te trainen, het is helaas een luchtzuiger.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:33

Maar het is wel te voorkomen dat ze nog sterker wordt in die onderhals ;)

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:20

Ben het eigenlijk met de rest heen.
Vriska is zelf misschien heel ontspannen maar haar lichaam is helemaal gespannen.
Probeer is een keer met lange teugel te rijden en dan helemaal jezelf los te laten.
Denk dat je dan heerlijk kan rijden.

Vind jullie verder echt een hele leuke combinatie, ben benieuwd naar het volgende topic!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:26

Lieve Ts... Waar wil je heen met je paard? Jouw topics gaan, met spijt gezegd, van goed naar erger... In het eerste topic was ze wat gespannen, maar was jouw handhouding nog netjes. Tweede topic zat je al veel meer met je binnenhand in haar mond (excuse-moi) te sjorren. En in dit topic loopt je paard gewoon helemaal vast. Kan niet voorwaarts-neerwaarts, ontspant zijn kaak en rug niet, houd zijn rug enorm vast en heeft daarom slecht achterhand gebruik. Waarom? Omdat hij van voor niet kan ontspannen.

Houd je er ook rekening mee dat niet elk paard gemaakt is om volgens een bepaald plaatje te lopen? Het ene paard heeft een te korte hals waardoor hij minder diep kan lopen, de ander een te dikke waardoor hij weinig ruimte over heeft voor het kaakgewricht.. Als ik jouw was zou ik me daar meer in gaan verdiepen.

De achterhand is de motor, niet de voorkant. Ik ken je hele verhaal en weet ook precies hoe zo'n paard voelt.. Heb er namelijk zelf 1 een jaar gereden. Alleen maar hard, verschrikkelijk onregelmatig lopen en voor mijn gevoel de controle volledig kwijt te zijn. De oplossing? Geen hulpteugels, maar ontspanning. Op de volte blijven rijden, zij gaat harder = volte verkleinen, zij ontspant= volte openen. Het is hard werken, letterlijk bloed zweet en tranen, en er zullen zeker momenten zijnd at je het wilt opgeven (hoevaak ik wel niet huilend heb gereden...) en de hulpteugels erbij wilt pakken, maar wie doorzet wint.

Op de foto's zie ik vooral ene van voor ingetrokken paard. Wat voor les krijg jij? Ik zou opzoek gaan naar een andere instructrice als die je verschillende hulpteugels voorschrijft...

Erg zonde dat zo'n gaaf paard zo gereden word. :n Asjeblieft, leer vriendelijker en beter rijden voor dat je dit paard hélémaal vast en kapot rijdt.

[RT-D] De juiste nageeflijkheid....

http://www.karakteranalyses.nl/page10.html

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:30

Hoi!

Haaaaarstikke leuk kleurtje. Maar ik zie dat ze je elastiek trucje door heeft. En precies er zo op hangt dat het er niet aan trekt ( het elastiek aan t bitje in haar mond ). Misschien een slof? Maar dan doe je hem op de zelfde manier op. Maak je er een knoop in en laat je hem los. Dus dat je hem niet vast houd. Alleen bij nood pak je hem dan zachtjes. Maar dan dat het gevoel er is dat ie er is.

Hopelijk was ik duidelijk.

Nog 1 keertje dan: Leeeeeuk kleurtje :D