Rug overbelast, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bommelunited

Rug overbelast, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 21:19

Hallo allemaal,

Ik heb een paard waarvan de rug overbelast is, en dus vast zit.
Zadel is perfect en de uitslag is dus overbelast. We hebben de eerste paar weken niet gereden maar hebben aan de hand het bos door gerend. We zijn nu weer een 'beetje' begonnen met rijden. Ik rijd haar nu in haar normale halshouding lang, niet nageeflijk maar gewoon naar voren. We rijden veel overgangen, voorwaarts, neerwaarts oftewel: overgangen en veel stelling.

Het is niet ernstig en we spreken hier niet over een 'rugprobleem' maar het is gewoon iets overbelast: het zit vast. Vergelijk maar als jezelf een dag zware dingen hebt moeten tillen dan heb je ook last van je rug. We zijn overgegaan naar een nieuwe stal met een zwaardere bak en ben iets te overhaast begonnen met springen. etc. dus vandaar.

Doe ik het zo goed of kan ik het beter anders doen, iemand tips en ervaringen?

mijn paardje:
Annabel
5 jaar
KWPN
Tango x Jazz x Windsor x Ramiro
>170
slechte houding maar is ook al een tijd geleden, me houding is nu beter maar heb ook geen andere foto:P
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door bommelunited op 28-11-10 21:49, in het totaal 2 keer bewerkt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:34

Je houding bij het dresuren is zeker niet perfect, maar als je dan die springfoto ziet dan zie je idd ook wel dat je al wel wat kan, en zeker ook wel iets durft.
Het ziet er zeker een mooi en flink paardje uit, maar als de diagnose echt zo is dat de rug overbelast is/was dan zou ik zeggen veel langer rust geven, na één week das echt bijna niets hé, das echt veel te kort om over enig herstel te kunnen spreken als het over een rugprobleem gaat zou ik zeggen zet je paard 3 maand op de weide en dan pas weer zachtjes aan herbeginnen.
op de manier die je nu doet ga je gewoon het probleem cronisch maken en dus onherstelbaar maken, geef het dier de tijd om te herstellen.

bommelunited

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 21:40

aeolusnr1 schreef:
Je houding bij het dresuren is zeker niet perfect, maar als je dan die springfoto ziet dan zie je idd ook wel dat je al wel wat kan, en zeker ook wel iets durft.
Het ziet er zeker een mooi en flink paardje uit, maar als de diagnose echt zo is dat de rug overbelast is/was dan zou ik zeggen veel langer rust geven, na één week das echt bijna niets hé, das echt veel te kort om over enig herstel te kunnen spreken als het over een rugprobleem gaat zou ik zeggen zet je paard 3 maand op de weide en dan pas weer zachtjes aan herbeginnen.
op de manier die je nu doet ga je gewoon het probleem cronisch maken en dus onherstelbaar maken, geef het dier de tijd om te herstellen.

Me houding ben ik al aant verbeteren maar het is geen rugprobleem. We zijn overgegaan naar een nieuwe stal en daar is de bak zwaarder, en ik ben te overhaast gaan springen etc. en vandaar iets overbelast. Het is geen rugprobleem of iets ergs maar dat had ik wat duidelijker in het topic moeten zetten sorry.

JustyMe

Re: Rug overbelast, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:43

Ik zou hem vooral veel rust geven! Veel stappen aan de hand, hoofd / hals lang en laag. Ontspannen en over de rug. Desnoods wat lichte rek en strek oefeningen om de rug iets in beweging te houden. Licht rekken naar een snoepje (zonder m heel rond te maken, dus niet snoepje tussen de voorbenen, maar gewoon een halve meter van de voorknie af) en verder vooral veel tijd geven. Lekker rusten in de wei en aan de hand wat licht werk met m doen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:00

Je zei wel overbelast, en of het nu om een afwijking gaat of gewoon even te veel gevraagt, het moet wel kunnen herstellen, en dat is echt niet gebeurt na een weekje hoor, dus als je vermoed overbelast in de rug dan is dus echt rust het enige wat je kan helpen om het te herstellen, train je toch verder dan kan je idd nog een paar wedstrijdjes verder geraken maar zal je uiteindelijk toch de schade gaan verergeren, denk dus goed na wat je doet, de meeste wedstrijdpaarden halen nooit op een gezonde manier hun pesioenleeftijd, als je wat meer aandacht geeft aan herstel dan heb je daar echt geen problemen mee.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:09

Dus het paard heeft nu nog steeds last van de overbelasting?
In dat geval zou ik zeker stoppen met rijden en hem goed laten herstellen kans zit er in als je het niet lang genoeg laat herstellen dat het probleem snel terug komt en je er nog langer uit ligt.
Maakt imo niet uit hoe die overbelasting is ontstaan als je zelf wel eens iets hebt gehad wat overbelast is dan moet je er rust mee houden doe je dat niet zullen je klachten verergeren ook als je net niet lang genoeg gerust hebt.
Ik zou dus ook lekker aan de hand blijven doorgaan en het rijden toch ook zeker nog zo'n 3 maanden laten zitten beter te lang wachten dan te kort zou ik denken.

bommelunited

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 08:39

Tigra_ schreef:
Dus het paard heeft nu nog steeds last van de overbelasting?
In dat geval zou ik zeker stoppen met rijden en hem goed laten herstellen kans zit er in als je het niet lang genoeg laat herstellen dat het probleem snel terug komt en je er nog langer uit ligt.
Maakt imo niet uit hoe die overbelasting is ontstaan als je zelf wel eens iets hebt gehad wat overbelast is dan moet je er rust mee houden doe je dat niet zullen je klachten verergeren ook als je net niet lang genoeg gerust hebt.
Ik zou dus ook lekker aan de hand blijven doorgaan en het rijden toch ook zeker nog zo'n 3 maanden laten zitten beter te lang wachten dan te kort zou ik denken.

Nee de rug was overbelast en is nu zo goed als over maar dat heb ik verkeerd in topic gezet maar ben pas sindsgister nieuw hier en weet niet hoe ik het moet wijzigen?

simone26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:43

ik zou het paard eerst lekker op eigen benen laten lopen,
niet aan de teugel laten lopen,
veel stappen en overgangen,
niets van vragen,
zo een paar weekjes rijden,
paard lekker laten masseren,
en dan gelijdelijk weer oppakken,
en beetje bij beetje meer naar beneden vragen.

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:54

ik zou het paard aan een lange teugel laten lopen en eventueel op bitloos overgaan.
het paard zijn eigen tempo laten bepalen en het heel rustig opbouwen.
massges werken goed voor de ontspanning en tegen stijve spieren.

tamara_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:06

Lekker rustig doen, geef het paard de tijd om volledig te herstellen

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:13

Fysio voor los houden spieren, aquatrainer om buik- en rugspieren onbelast sterker te maken, evt longeren maar wel goed over de rug (laag en lang). Stappen (flink doorstappen) aan de hand maar wel over de rug (laag en lang).

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:15

Heb je dr wel los laten maken?
Iets wat vast zit komt niet uit zichzelf los..
Iets wat vast zit is ook niet te vergelijken met spierpijn, maar is een blokkade waardoor de afvalstoffen niet worden afgevoerd en dus ophopen..

Als ze los is gemaakt wel even rustig aan doen..

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:20

Mijn paard had de rug en de lendenen vastzitten (overbelast). Combinatie van ouderdom (20 jaar) en verkeerd gereden door voormalige eigenaar. Ik heb er eerst 2x een osteopaat bij gehad wat al veel resultaat gaf en momenteel komt 1x per 2 maanden de sportmasseuse erbij. Ze is afgelopen dinsdag weer geweest en ze was erg goed te spreken over de rug en de lendenen van mijn oldtimertje. Spieren golven weer lekker en hij loopt ook heerlijk op het moment. Misschien ook een ideetje voor jou.

Daarna natuurlijk zelf wel technisch goed rijden. Ik heb goede begeleiding van mijn instructrice om dit zo vast te houden. Nu over 3 maanden weer de sportmasseuse.

bommelunited

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 20:22

ze heeft nu door het weer etc 4 weken stil gestaan en we zijn dr nu weer 2x opgeweest, ja we hebben eht los laten maken. Wij rijden
haar nu op de manier zoals simone het zegt, veel overgangen weinig contact met de teugels, veel voltes en dat gaat super.

bedankt allemaal voor de tips!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 09:28

Zie dat het beter gaat, suc6

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 09:33

zelfs een overbelasting heeft tijd nodig om te genezen....anders wordt het chronisch en dan kun je er helemaal niets meer mee.
Je weet dat artrose bij jonge paarden door overbalsting komt?
Wees voorzichtig en spring voorlopig even niet.En met voorlopig bedoel ik niet twee weken maar meer naar de drie vier maanden toe.

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:41

ik zou je paard tijd geven om hem te laten rusten.
hij is nog jong,dus alle tijd om hem weer op te pakken met rijden.
suc6.

Samanth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:09

ook ik zou je paard nog even lekker met rust laten en hem daarna misschien weer oppakken d.m.v een longe ?
ik denk dat je daar veel meer aan zal hebben dan na een weekje al gaan rijden.

ga zelf maar na als je je rug echt overbelast hebt hoe pijn dat kan doen ( ik spreek uit ervaring ).
helaas gaat dit niet vanzelf over, je zou eens een goede ostheopaat kunnen laten komen die haar weer lekker loswerkt.
ik denk dat dat jullie proces wel een stukjes zal verbeteren :)

succes

Edit: lees dat het al beter gaat, super :)