oefeningen voor buikspieren trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

oefeningen voor buikspieren trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 20:38

Wat zijn goede oefeningen voor een paard om de buikspieren en rug te trainen?

zelf had ik al in gedachten balkjes lopen. Maar wat zijn nog meer goede oefeningen?

onley

Re: oefeningen voor buikspieren trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:23

stipje hier ben ik ook benieuwd naar :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:26

Hier ook een stipje, ik wil ook graag weten hoe.

Ik heb begrepen dat galop ook een goede buikspieroefening is voor een paard, en overgangen te rijden (intervals).

Maar ik weet het niet zeker.

claaaudiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:28

ik ben hier ook heeeel erg benieuwd naar hahaha. ik had ook iets gehoord van galop maar misschien weet iemand meer?

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:29

Om de rug te trainen kun je veel schouder binnen waards en schouder buiten waards rijden, hier train je de rug spieren goed mee. Als je je paard gaat longeren kun je het beste met passoa longeren, ook hier wordt de rug goed mee getraint, mits je het goed doet. Voor buik spieren geen idee.. Zit ups? :o

JustyMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:31

Buikspieren trainen? Voor de rugspieren vooral zorgen dat ze ontspannen zijn en rond willen worden. Vanuit de ontspanning naar je hand toe rijden. Actief van achter

Angeliiquexo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:38

mijn paard heeft een hele moeilijke rug, dus moet ik hem erg veel longeren. het schijnt dat hij zonder buikspieren zn rugspieren niet goed aanspant. na de diagnose van kissing spines moest ik drie maanden longeren, neus net onder z'n knie. galop vond hij toen het moeilijkst, omdat hij daarin idd zn buikspieren veel nodig heeft. &hij staat standaard op de myoplast, in het begin zag ik daar superveel vooruitgang van, nu geef ik het gewoon omdat ik bang ben dat zn bespiering vermindert :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:02

JustyMe schreef:
Buikspieren trainen? Voor de rugspieren vooral zorgen dat ze ontspannen zijn en rond willen worden. Vanuit de ontspanning naar je hand toe rijden. Actief van achter

en hoe doe je dat als je paard bv te snel loopt en over haar eigen tempo heen loopt
hoe laat je zo een paard zakken van voren en ontspannen zodat die gebruik moet maken van buikspieren en zo ook de rugspieren sterker maakt
zodat het dragen veel makkelijk word :)

poeliwoepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:45

met een hoevenkrabber langs de onderste buikspieren gaan. zodat de rug op bolt. dit kun je bv 5 keer voor het rijden doen. en 5 keer na het rijden. trainen ze ook gelijk de rugspieren mee;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:55

buikspieren trainen doe je door middel het paard over de rug te laten lopen of terwijl de bovedn lijn te lossen, dan moet de hoofd/hals houding corect zijn en het paard nagevelijk, wanneer het paard zijn hals laat zakken en dragent maakt op de bovenhals spier trekt deze spier de schoft open zoals ze dat noemen waar door de rugspier ontspant de bekken kantellen om in balans te blijven en de buikspeiren aan spannen om de kanteling van de bekken te bewerkstelligen en het binnen achter been onder de massa geplaatst kan worden.

en wanneer je paard over het tempo loopt is deze niet in balans zorg eerst voor corecte hoofd hals houding alvoords het dier corect van uit achter nar voor kan lopen, balans in het horizontale en verticale is erg belangrijk, dan word er aan tempo controlle gewerkt dan pas kan je gaan werken aan andere oefeningen zoals een SV of SB.

en het hoevekrabber verhaal is uit den boze doe dat lekker bij je zelf, onzinnig en pijnlijk.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:57

poeliwoepi schreef:
met een hoevenkrabber langs de onderste buikspieren gaan. zodat de rug op bolt. dit kun je bv 5 keer voor het rijden doen. en 5 keer na het rijden. trainen ze ook gelijk de rugspieren mee;)

Autsj #)

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:58

moet wel zachtjes denk ik:p zodat het kriebelt? en ze gaan aanspannen:P

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:59

Bij mijn haflinger zie ik zijn buikspier verschijnen tijdens het rijden en longeren.
Afbeelding

Ik doe eigenlijk 90% lang en laag werk en de laatste minuutjes stukje bij beetje wat hoger instellen (zonder dat het paard het bit vast gaat pakken).
Veel overgangen en tempowisselingen komen er bij ons voor.

Je kan ook met je knokkels onder het paard zijn buik wrijven (een stukje achter zijn voorbenen zegmaar). Dan spant hij zijn buikspieren en bolt de rug op. Ook kan je met je knokkels over de billen van het paard gaan (twee handen tegelijk) dan bolt hij zijn rug ook op.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:01

Longeren (aan de dubbele) is een hele goede om de buikspieren te trainen. En dan écht longeren en niet alleen rondjes om je heen laten lopen.

Met rijden: Lekker lang en laag beginnen, zodat de buikspieren aan het werk gezet worden om de rug te kunnen opbollen, om jou dus beter te kunnen dragen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:07

dubbelelonge is zeker een optie, je moet het echter wel leren en is niet een onderdeel wat je zomaar heb aangeleerd.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:10

Moll schreef:
buikspieren trainen doe je door middel het paard over de rug te laten lopen of terwijl de bovedn lijn te lossen, dan moet de hoofd/hals houding corect zijn en het paard nagevelijk, wanneer het paard zijn hals laat zakken en dragent maakt op de bovenhals spier trekt deze spier de schoft open zoals ze dat noemen waar door de rugspier ontspant de bekken kantellen om in balans te blijven en de buikspeiren aan spannen om de kanteling van de bekken te bewerkstelligen en het binnen achter been onder de massa geplaatst kan worden.

en wanneer je paard over het tempo loopt is deze niet in balans zorg eerst voor corecte hoofd hals houding alvoords het dier corect van uit achter nar voor kan lopen, balans in het horizontale en verticale is erg belangrijk, dan word er aan tempo controlle gewerkt dan pas kan je gaan werken aan andere oefeningen zoals een SV of SB.
.

en hoe krijg je die corecte hoofdhals houding dan
Tempo controlle waren we zowieso mee bezig.
ze kropt snel op (erachter kruipen) open hand en gaaf been ze komt er dan wel weer uit
maar versnelt dan ook weer (dus een moeilijk proces) krijg haar niet laag ingestelt wat door haar onbalans komt
Laatst bijgewerkt door onley op 06-12-10 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:10

Daar ga ik in mee Moll, maar als je het kunt dan is het een hele goede manier om te trainen op deze wijze.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:13

onley schreef:
Moll schreef:

.

ze kropt snel op (erachter kruipen) open hand en gaaf been ze komt er dan wel weer uit
maar versnelt dan ook weer (dus een moeilijk proces) krijg haar niet laag ingestelt wat door haar onbalans komt

Als ze al de neiging heeft om achter de teugel te kruipen, dan zou ik voorlopig nog even niet bezig gaan met 'het perfecte plaatje'. Paard moet de hand leren opzoeken naar beneden, dus veel lang en laag gaan rijden. Paard moet leren zich uit te schuiven , rug los te laten en te ontspannen voordat je bezig kunt gaan met wat oprichting.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:16

onley schreef:
Moll schreef:

.

maar versnelt dan ook weer (dus een moeilijk proces)

de hand biet weerstand in de beweging tot het paard lost, en de hand van de ruiter geeft na, dat is de esentie van het verhaal, als het paard opkropt en er achter kruipt is de hand niet mee in de beweging en ontwijkt het paatd de hand, dit omdat deze dus te hard is en het paard stoord in de beweging.
waneer de hand eerst geopend woord dus nageeft alvoords het been er is zal het dier versnellen, wanneer de hand met aanleuning de beweging volgt kan er dus gewoon been gegeven worden dan zal de huep mee gaan van de ruiter en dan pas word de hand narvoren gebracht, dan zal het paard veruimen en niet versnellen, wat ik je kan adviseren in deze is om in duitsland een keer les te nemen van Thomas Ritter.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:25

klopt mijn hand is soms uit mijn eigen onbalans niet mee in beweging en op dat moment kropt ze
het is erg moeilijk om mee te gaan met haar bewegingen zonder haar te belemeren,
Omdat ze soms zelf zo uit balans is (dus een erg moeilijk hoe kom ik hier uit verhaal)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:30

onley schreef:
klopt mijn hand is soms uit mijn eigen onbalans niet mee in beweging en op dat moment kropt ze
het is erg moeilijk om mee te gaan met haar bewegingen zonder haar te belemeren,
Omdat ze soms zelf zo uit balans is (dus een erg moeilijk hoe kom ik hier uit verhaal)

les nemen bij iemand die ervaring heeft met het verkrijgen van horizontaal en verticaal balans en jou stap voor stap kan helpen je onafhankelijke zit te verkrijgen en de juiste teugelvoering te creeren, het is dat je in duitsland woont dus voor mij te ver weg is voor 1 persoon, daarin tegen de instuctie die ik je voor draagde is daar uitenmate geschikt voor kost alleen een beetje.

het probleem is dat de huidige instuctie veel al niet meer de kunt van het rijden kennen zoals ze het in het klassiek doen. klassiek instuctie in deze is zowat een must

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:40

oke in ieder geval bedankt voor je antwoord :) en indd jammer dat je zo ver weg woont
ik zal zeker eens kijken naar de mogelijkheden met de aangeraden persoon