Bang voor de zweep, trappen en bokken bij aansporen (draver)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ina_H

Bang voor de zweep, trappen en bokken bij aansporen (draver)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 13:31

Hee allemaal!

Ik heb sinds een tijdje ( ongeveer een maandje nu denk ik ) 3 hele leuke verzorgpaardjes, waarvan ik er op het moment eentje van berijd. Het is een 11-jarige dravers-ruin, die vroeger ook op de baan gedraafd heeft.
Hij is superbang voor de zweep, waarschijnlijk omdat daar in zijn verleden iets vervelends mee gebeurd is.

De eerste paar keer rijden, reed ik zonder zweep, maar hij was niet vooruit te branden ( in het begin wel hoor, maar als hij er, na een half uurtje ongeveer geen zin meer in had, weigerde hij om ook nog maar 1 stap te zetten. ), Dus zette ik vóór het rijden een zweepje aan de rand van de bak zodat ik erbij kon, en als het dan echt niet goed ging, kon ik hem pakken. De eerste keer dat ik dat deed, ging het meteen weer goed, ik merkte wel dat hij het niet leuk vond, maar hij deed nier raar ( Raar als in; wegrennen, bokken, trappen of bijten ).

De keer daarna, probeerde ik met zweep op te stappen, maar toen begon hij te bokken en trappen zodra ik ook maar iets deed ( aansingelen, beugels goed zetten, voet in de beugel enz. ) dus toen heb ik het zweepje even weggegelegd en hem gerustgesteld ( praten, aaien enz. ) maar toen ik weer wou opstappen, bleef hij raar doen. dus ondertussen weer gerustgesteld e.d. en toen toch maar gewoon opgestapt, en ik kreeg een flinke bok toen ik net zat. Vervolgens was er niets meer aan de hand.

De keren daarna, werd het gedrag steeds erger. Trappen bij aansporen, opeens besluiten om te keren, dat soort dingen. een paar keer daarna, reed ik een keertje zonder zweep, maar toen bokte en trapte hij zodra ik er met 2 benen aanzat, en weigerde hij om ook maar íéts te doen. Ben toen na een half uur proberen ( aansporen op de volte, veel figuren rijden en ondertussen aansporen enz. ) maar afgestapt ( kon geen zweep pakken want die was ik vergeten, daarom reed ik dus ook zonder zweep ).

De volgende keer rijden, deed hij precies hetzelfde, ik had nu wel een zweep bij me, maar daar bokte en trapte bij naar, ook had ik het idee dat hij een paar keer van voren omhoog wou komen, maar dat weet ik niet zeker. Ik kon nu helemaal niets meer doen, niet aansporen, niet aantikken, zelfs als ik hem met 1 been aanraakte, bokte hij!
Dit was dus de vorige keer.
Dit gedrag komt niet omdat ik er gespannen of bang opzit, want dat ben ik niet.

De eigenares rijd er geloof ik vrijwel nooit meer op, want ze heeft er niet zoveel tijd meer voor geloof ik.
Wel weet ik dat als zij met zweep reed, hij dan wegrende enzo, ook weet ik dat hij bij het longeren al steigerend de zweep aanvalt als het ware.

Ik weet niet echt wat ik nu nog zou moeten doen, ik weet dat ik het vanaf het begin waarschijnlijk meteen al verkeerd aan heb gepakt door er zomaar op te gaan zitten, tewijl hij mij nog helemaal niet kende, er vervolgens, met zijn grootste angst op ben gestapt en nogsteeds geen vertrouwen had gewonnen van hem.

Mijn plan is, om nu eerst eens een band op te bouwen, als het ware overnieuw beginnen. Dit dan d.m.v. grondwerk ( en misschien als zij het daarmee eens is, vrijheidsdressuur en zelfs NH ( ben ik zelf erg geïntresseerd in, en lijkt me ook erg leuk )), en sowieso wil ik hem van zijn angst voor zwepen afhelpen. Ik ben dus niet van plan om er de komende tijd nog op te gaan.
Ik weet trouwens verder niet veel van de manier hoe hij is ingereden e.d.

Ik ga sowieso even overleggen met de eigenares, over wat we nu kunnen doen en of hij ook zo bij haar doet, dat soort dingen.

Maargoed, hebben jullie nog tips, hoe ik dit zou kunnen aanpakken, welke oefeningen ik zou kunnen toepassen, en welke misschien wel goed zijn om met hem te doen?
Als ik nog iets vergeten ben te vertellen,of als jullie nog vragen hebben, stel ze gerust!

Ik hoop op reacties,
Groetjes Ina

Don_Zhivago

Re: Bang voor de zweep, trappen en bokken bij aansporen (draver)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:28

Dat je stopt met rijden en eerst een band op gaat bouwen vind ik heel goed.. daarna wat gaa longeren e.d

Verder vind ik: als een paard angst heeft voor de zweep moet je deze er ook absoluut niet meer bijpakken, het is leuk dat hij dat loopt maar dat is dan puuur vanuit angst..

Begin met grondwerk en vertrouwen.. daarna beginnen met longeren en onder het zadel stappen.. daarna langzaam aan op gaan bouwen..

Blijft dit paard dit gedrag vertonen denk ik dat er meer aan de hand is..
Waarom zou hij zou in de staak gaan en niet willen... misschien pijn?? misschien angst..

Daar kom je alleen maar achter als je het heel rustig aan gaat doen en eerst vertrouwen opbouwd zoals je al van plan was..
Blijft het gedrag dan nog van toepassing zou ik eens verder kijken in het medische gebeuren..
Maar dat is pas later van toepassing..

Succes

bella2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:09

mijn draver was ook heel bang voor de zweep, niet voor t been en als je de teugels oppakte ging ie heeel hard! hij kon alleen draven. slil staan, stap of galop was erg moeilijk en raakte hij van over de zeik.heb een jaar lang 6 dagen per week 20 min per dag gereden. alleen draven en terug naar stap. als hij klaar was mocht hij met een lange teugel als beloning in galop haaks door de bocht even rennen. nu 4 jaar later kan hij aan de teugel een L proef lopen. met veel geduld en vertrouwen kom je heel ver en als hij iets niet doet is dat vaak niet omdat hij vervelend is maar omdat hij het niet snapt! als ik nu een zweep pak om te longeren(wat eigenlijk niet eens nodig is) daagt hij me uit ipv dat ie bang is! er is dus hoop. als jou paardje moeilijk blijft doen met opstijgen kijk dan z"n rug en zadel na, daar kan ook iets mee aan de hand zijn. succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:18

In hoeverre kun jij beoordelen of de angst voor de zweep echt is of gespeeld is? Een gespeelde reactie die het paard zich heeft aangeleerd is ook voor een ervaren paardentrainer vaak moeilijk te onderscheiden.
En als hij niet vooruit te branden is zonder, en naar je been trapt, denk ik aan een paard dat al veel te lang zijn zin heeft door kunnen zetten.

Misschien zou je eens dit topic door kunnen lezen:

[RT-D] "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Als hij angstig reageert op de zweep kun je hem daarvoor desensibiliseren.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:53

Weet je zeker dat wat hij doet alleen met die zweep te maken heeft? Als hij eerder al 'geen zin' had, kan het misschien ook iets anders zijn. Je schreef dat de eigenaresse niet meer reed, is hij nog wel regelmatig bereden voordat jij er mee begon? Anders heb je misschien iets te veel gevraagd, meer dan een half uur kan best te lang zijn als hij lang niet bereden is, zeker als je intensief in de bak rijdt. Past het zadel nog goed?
Grondwerk is altijd goed om elkaar te leren kennen, je kan heel simpel beginnen met gewoon een eindje wandelen waarbij hij netjes mee moet lopen en hem af en toe vragen stil te staan, achterwaarts, opzij etc. Later kan je bijv schouderbinnenwaarts aan de hand leren, daar wordt hij ook lekker soepel van. Longeren kan je ook prima zonder zweep m.b.v. lichaamstaal, of je kan het uiteinde van de longe gebruiken als 'zweep' (niet mee aanraken maar richting achterhand zwaaien).

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:22

Is het paard lichamelijke wel in orde en is er ook naar gekeken dat zijn zadel wel goed past?
Verder kan het natuurlijk zijn dat je het paard wat overvraagd heb. Als hij al lange tijd niet gereden is en jij gaat meteen intensief in de bak rijden, dan kan een half uur al te lnag zijn. Zoiets moet je rustig opbouwen.
Ik zou dus nu beginnen om rustig aan te gaan grondwerken, wat longeerwerk, om zijn vertrouwen in jou op te bouwen, maar ook om zijn conditite wat op te bouwen. En probeer hem dan echt op je stemhulpen te trainen, zodat je die ook kan gebruiken als je dr op zit. Als je dan een half uur tot drie kwartier actief kan longeren zonder dat hij echt bekaf is, dan zou ik rustig aan gaan rijden. begin bv met 10 minten rijden, paar keer overgang stap draf maken, veel voltes en figuren en dan na 10 minuten weer eraf. En dit steeds meer opbouwen.
Weet je overigens zeker dat hij echt bang is voor de zweep? Mijne reageert ook wel eens panisch op de zweep, maar die sie er echt niet bang voor, want als ik hem tegen het hek aan zet, neemt ie m in zijn mond en loopt ie er mee rond te zwaaien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:12

Je vroeg om een tip hoe je verder te werk kunt gaan, en je zegt open te staan voor NH.
Ik zou je adviseren om eens te gaan kijken naar het Parelli programma. Daar vindt je in mijn ogen het beste programma om met dit paard te leren omgaan...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:29

Weet je wel zeker dat dit iets met die zweep te maken heeft?
Klinkt eerder als pijn in de oren. Een paard dat zo zwaar protesteert lijkt me niet normaal.

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:40

Het is altijd een goed idee om je paard eerst beter te leren kennen. Als hij echt bang is, zou ik inderdaad eerst proberen om een band met je paard op te bouwen en nooit de zweep meer gebruiken. Als hij er echt bang voor is, zou ik hem echt niet gebruiken, ook al is hij anders na een half uur niet meer vooruit te branden. Misschien kun je als je weer rijdt eerst een half uurtje rijden, en dan langzaam de rijtijd verlengen.. elke keer 5 minuten langer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 02:04

aidaevink schreef:
Het is altijd een goed idee om je paard eerst beter te leren kennen. Als hij echt bang is, zou ik inderdaad eerst proberen om een band met je paard op te bouwen en nooit de zweep meer gebruiken. Als hij er echt bang voor is, zou ik hem echt niet gebruiken, ook al is hij anders na een half uur niet meer vooruit te branden. Misschien kun je als je weer rijdt eerst een half uurtje rijden, en dan langzaam de rijtijd verlengen.. elke keer 5 minuten langer.

Altijd en nooit zijn twee woorden waarbij je altijd in gedachten moet houden dat je ze nooit gebruikt.
Het ontwijken van de zweep bij dergelijke paarden is de weg van de minste weerstand, maar toch zijn er situaties te bedenken waarin het wel handig of zelfs belangrijk is dat je paard tegen zwepen kan, of je hem nu gebruikt of niet, het paard moet gewoon accepteren dat je hem bij je hebt. De reden staan in het topic waarvan ik de link hierboven heb neergezet. Voor het gemak is hij hier nog een keer.

[RT-D] "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Kom je een probleem tegen bij een paard, dien je dat in mijn ogen op te lossen, om zo een onder de meeste omstandigheden onder appel staand paard te krijgen. En dan maakt het in mijn ogen niet uit of het om blaffende honden gaat, om angst voor een tractor, problemen met trailerladen, wapperende plastic tasjes, vuilnisbakken langs de weg, brievenbussen op de buitenrit, ritselende regenkleding of idd die zweep.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:50

Laat de eigenaresse eerst pijn uitsluiten. Verhaal klinkt namelijk niet als angst voor de zweep maar wel als pijn in de rug. Ligt het zadel echt goed? Is de rug gevoelig?

emilybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:13

ik zou proberen een goede band op te bouwen en langzaam beginnen met rijden eerste paar keer alleen laten stappen en hem belonen als het goed gaat.

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:35

Dat is wat ik met mijn verkeerde gebruik van de woorden altijd en nooit probeerde te zeggen;) Een band op bouwen met je paard lijkt mij een goed begin.

Ina_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 22:01

Wat een boel reacties, bedankt! Ik zal ze allemaal even een voor een beantwoorden :)

Don-Zhivago: Bedankt voor de tips, Ik wil het inderdaad langzaam opbouwen, beginnen met grondwerk, als deze dingen er goed inzitten ( vooral op stem ), wil ik pas gaan longeren, zodat ik daarbij geen zweep meer nodig heb. Wel vind ik, dat angsten bijna altijd te overwinnen zijn, maar voordat ik daar aan ga beginnen, wil ik dus eerst zijn vertrouwen winnen :)

Bella2006: Dan wordt je geduld wel beloond, wat goed dat jullie dat hebben bereikt! :) Ik zat zelf ook al aan iets medisch te denken, Ik weet namelijk wel dat een tijdje geleden de zadels gestolen zijn en de dus nieuwe hebben gekocht, verder weet ik niet of ze daarbij gewoon een zadel hebben gekocht of echt uitgebreid hebben getest en of ze er überhaupt zelf wel genoeg verstand van hebben zegmaar ( en zoniet, of er evt. goede hulp bij is geweest ). Of dat er echt iets mis is met z'n rug ofso, ik zoek zo even op hoe ik dit zelf kan uitzoeken :)

Cassidy: Handig topic; ik ga hem zo ook even doorlezen, Ik kan niet precies beoordelen of zijn angst voor de zweep echt is, eigenlijk heb ik daar nooit aan gedacht. Er staat vast in het topic wel iets over, dat kom ik dan vanzelf wel tegen.

Op je tweede reactie: Ik was inderdaad al aan het kijken naar welke methode ik eventueel zou kunnen "toepassen", maar voor ik daar iets mee wil gaan doen ( NH dus ) wil ik dat even overleggen met de eigenaresse, aangezien ik niet weet wat zij daarvan vindt. :)

En je derde: Daar ben ik het mee eens, Angsten zijn bijna altijd te overwinnen ( uitzonderingen daargelaten natuurlijk ) Maar voordat ik aan zijn angsten kan werken, is vertrouwen toch wel belangrijk :)

Atalanta: Ik weet niet precies hoe vaak en hoe lang ze nog reed, maar wel dat ze in ieder geval niet vaak meer reed. Zelf reed ik meestal een half uurtje tot drie kwartier, maar waarschijnlijk is dit dus inderdaad te lang.. Ik weet niet of het zadel sowieso wel heeft gepast, daar ga ik iets over opzoeken en het controleren :) Ik weet niet of het uiteinde van de longeerlijn ook handig is, aangezien hij trapt e.d. naar het halstertouw is als ik hem daarmee aantik ( hij is dus niet bang voor het halstertouw, wel als het als zweep gebruikt wordt. ). Toch bedankt voor de tip :)

Blue_Kim: Wat een boel tips, Bedankt! Zoals ik hierboven al zei, reed ik niet langer dan drie kwartier ( meestal korter, zo'n halfuurtje ongeveer ), maar dit zou natuurlijk ook te lang kunnen zijn, ik weet niet hoe lang hij gewend is/ zijn conditie is natuurlijk :) Verder was ik inderdaad van plan om veel met stemhulpen te gaan doen, zowel op de grond, aan het longeertouw als in het zadel :)

unicorn-kiss: inderdaad, dat ga ik even opzoeken en kijken hoe het zit :)

aaidaa: bedankt voor de tips!

fransje23: Ik ga het er met de eigenaresse over hebben, zodat we even kunnen kijken of het dara inderdaad niet aan ligt, bedankt!

emilybelle: bedankt voor de tips! :)

Allemaal nogmaals: hartstikke bedankt voor de tips, ik ga alles nu meteen opzoeken!
Morgen ga ik weer naar ze toe, dan kan ik het er met de eigenaresse over hebben; en natuurlijk kijken wat ik zelf vast kan stellen zegmaar :)

Ina_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 23:11

Late reactie, maar ik had eerder niet zoveel tijd om een reactie te plaatsen, sorry!

Inmiddels heb ik eens gekeken wat het zou kunnen zijn, maar helaas kan ik de komende tijd erg weinig met hem doen, aangezien hij de stal niet uitmag ivm de gladheid op het erf daar, ook komt hij helemaal niet meer buiten nu, want de bak ik ook keihard ( en op de wei staat hij alleen zomers. ), Ik kon dus geen begin maken met grondwerk of iets anders buiten de stal zelf.

Wel heb ik eens gekeken of hij geïrriteerd reageert als ik met m'n handen wat druk zet ( geen hele harde duw ofso, gewoon zachtjes drukken, minder als dat je met aansporen doet tijdens het rijden bijvoorbeeld ) op zijn rug of buik, en inderdaad, hij vind het niet erg fijn als je aan bepaalde plekken van z'n buik en rug zit, hij gooit dan z'n oren naar achteren en geeft een trap naar achteren ( dus niet gericht naar mij of z'n buik )
Ook ik hoor allerlei borrel-geluidjes uit z'n buik komen. ( Weet niet of dit normaal is, lijkt me niet. Hij heeft het namelijk de hele tijd achter elkaar met enkele kleine pauze's ertussen ).
Ik heb dit aangekaart bij de eigenaresse, die zei dat ze erop zou letten en het in de gaten houden, verder weet ik niet of ze er nog iets mee gaat doen..

Maargoed, verder heb ik dus niet erg veel kunnen doen ( jaah, uitmesten, maar das nou niet bepaald goed om een band op te bouwen :+ ), en dat zal de komende tijd ook nog wel niet kunnen ( gelukkig gaat het dooien de komende paar dagen, maar daarna helaas ook weer sneeuwen :( ), maar tips e.d. zijn nogsteeds welkom! :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:27

Borrelgeluidjes uit zijn buik zijn normaal.
De weerstand die je krijgt bij het aanraken van bepaalde plekken op zijn buik is ook normaal. Maar daar kun je aan werken zonder dat je het paard uit zijn box haalt. Probereer hem met je handen overal aan te raken. Inclusief zijn oren, inclusief onder de buik en bij de flanken.
Krijg je weerstand in de vorm van de oren in de nek, ga je terug naar een plek waar hij kriebelen en aaien wel lekker vindt. Bij zijn schoft, of bij de staartwortel. De plekken waar ze ze elkaar onderling ook altijd kriebelen.
Van daaruit ga je je weer naar de plekken toetasten waar je de eerste keer de weerstand kreeg. Krijg je weer weerstand, ga je terug naar een plek waar je paard het kriebelen wel fijn vindt. Van daaruit weer naar de plek toetasten waar je de eerste keer de weerstand kreeg.
Gaandeweg zul je steeds minder weerstand krijgen bij de plekken waar je weerstand kreeg, en kun je iedere keer de grens verleggen tot je hem overal aan kunt raken....

Bovenbeschreven methode kun je terugvinden in de trainingsmethode van Pat Parelli.
Er is genoeg over Pat Parelli te vinden, online, op Youtube en ook hier op bokt.
Het is in mijn ogen het ideale programma voor het opbouwen van een betere band met je paard, en om te leren begrijpen hoe een paard denkt en waarom een paard zo reageert zoals hij reageert...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:45

Hallo, je verhaal is supper lang geworden, en heel goed beschreven hetgeen er allemaal gebeurt, echt proficiat daarvoor.
Er werden zeker en vast al heel wat goeie tips gegeven, maar persoonlijk zou ik het toch net anders aanpakken.
Band opbouwen das allemaal prima , maar het eerste dat je moet kunnen bereiken als je met een paard werkt is zijn medewerking, en die krijg je alleen als het paard jou als leider ziet, en daar hoef je echt geen weken op te oefenen, dat kan echt al binnen 1 trainingssessie.
Ook als je niet echt naar buiten kan , kan je trainen binnen de stal en binnen de stalgang en noem maar op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:47

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 09:33

Kon het paard voorheen wel op alle plekken aangeraakt worden? Ik zou het paard sowieso een keer na laten kijken door een osteopaat. Zelfs als het paard aanraken als onprettig ervaart is zo een trap naar achter een vrij heftige reactie en dat kan heel goed op pijn duiden.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 09:50

heey,
ojee wat klinkt dat met die zweep mij bekend! Ik heb zelf mn draver ingereden toen hij 7 was, hij kwam ook van de baan af . Hij is ook heel panisch voor zwepen, en daarom rijd ik er absoluut niet mee ( weleens gedaan, 1 aanraking en daarna weer weggooien, maar ook dat voelde niet goed bij mij). Heel vervelend dat hij zo reageerd op je been. Maar ik zou juist niet stoppen met rijden...dat is mijn mening. Ik heb ook moeilijke periodes gehad met de mijne (tegen het bit, tegen het been e.d) en dan moet je hem juist erdoorheen rijden...al stap je 2 x per week op en doe je voor de rest vd of longeerwerk met dubbele lijnen. Hij moet je zoiezo onder het zadel leren vertrouwen. Mijn andere paard vertrouwde me volledig naast het zadel, maar zodra ik opstapte was het toch allemaal eng...dus vertrouwen ernaast hoeft niet te betekenen dat je problemen onder het zadel opgelost zijn.
Ligt je zadel goed? Heeft hij pijn?
Eerlijk gezegd denk ik dat dit uitproberen is, en dingen moeilijk vinden. Is gij recht? Slingert hij ofzo? Kan hij lekker buigen? Ik zou lekker me them gaan lessen, maar als je meer wilt weten of fotos vn de mijne (begin en eind) kan je me pben

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:58

En als je gewoon probeert met zweep te rijden en dan niet gebruiken? Dan leert je paard er niet bang voor te zijn -als het niet gespeeld is dan- ;)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:05

Je zou ttouch kunnen proberen als hij de stal niet uit kan, ik heb er zelf pas een boek over gekocht, best interessant! daar leer je elkaar ook wel beter door kennen denk ik (heb 't nu nog niet zo veel uitgeprobeerd omdat mijn paard buiten onder een deken staat).

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:41

goed dat je eerstt een band wil gaan opbouwen je kan inderdaat eerst een band op bouwen en dan mischien oeveningen aan de hand gaan doen grondwerk. Als je het paard rustig overal kan aaien pak je is een zweepje (handig als je paard een leadrope en een touwhalster aan heeft) en ga hem dan heel zachtjes aaien herhaal het een paar keer tot het overal lukt zo word de zweep minder eng.
sucses

Ina_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 22:22

Nogmaals bedankt voor de vele reacties! :)

Cassidy: Ik wist niet dat borrelgeluidjes normaal zijn, aangezien ik dit nog niet vaker heb gehoord bij een paard. Gelukkig is dit niets geks dan :)
Over het aanraken: ik mag hem overal aanraken e.d., geen probleem. maar zodra ik druk zet ( zachtjes ) krijg ik weerstand d.m.v. trappen dus, dus ik denk zelf meer dat dit ligt aan iets medisch, al ben ik dara niet 100% zeker van. ( al is dit wel eengoede oefening voor een arabier-merrie die daar ook staat en die ik ook verzorg :) )
Ik had inmiddels al wat opgezocht over de parelli-methode, en heb dit ook even besproken met de eigenaserre ( heel eventjes snel, ik moet het er nog even goed met haar over hebben aangezien NH toch iets is waar ik niet zonder toestemming aan wil beginnen ;) ), en ze ging er even naar kijken geloof ik :)

aeolusnr1: Inderdaad, dat lees ik ook vaak als ik bij NH kijk, en aangezien ik met grondwerk ook oefeningen van NH ga toevoegen, is dat inderdaad wel handig om daar een oefening over op te zoeken :)

Cassidy(2): Bedankt voor het topic, ik sla hem even op zodatik er zo nog even naar kan kijken en hem doorlezen kan :)

fransje23: Het paard kan nu nogsteeds op alle plekken aangeraakt worden enzo, alleen is het zo dat als ik een klein beetje druk zet hij een trap geeft enzo. Inderdaad dacht ik zelf ook meteen aan iets medisch bij dit, en ik heb dit ook meteen laten zien ( dat hij er zo geïrriteerd op reageerd ), ze gaat het in de gaten houden :) Qua dierenarts bijhalen e.d. zijn ze nooit zo van daar, ze hebben meer zoiets zovan * ach, het gaat wel over * voor zover ik heb kunnen pijlen. Ze zorgen wel goed voor hun diertjes hoor, maar die indruk heb ik een beetje. Ik heb het ook al aangekaart dat dat misschien wel handig was ( even laten nakijken ) maar ze willen het nog even aankijken ( al weet ik niet of dat een heel goed idee is, misschien is het wel iets ernstigs ofso ( heb ik verder niet bijster veel verstand van hoor :') ))

Nikilover: Wat grappig, een totaal andere reactie ertussendoor, hihi :)
In jouw redenering zie ik ook wat logisch, maar toch wil ik nog even niet rijden en eerst een band opbouwen, daarna wil ik graag les nemen, maar ik ben nog even aan het kijken of dit mogelijk is ivm het feit dat de bak heel vaak niet goed is ( sowieso is hij vierkant en tot 2m van de randen is hij soms niet te berijden waardoor je maar een heel klein bakje overhoudt ter grote van een grote volte ongeveer, en bovendien heb ik ook niet de mogelijkheid om ergens heen te gaan met hem omdat dat echt te ver is en er geen trailer is ( het is een beetje afgelegen daar en de dichtsbijzijnde manege is echt te ver :(
Misschien kan ik wel op zoek gaan naar iemand die daar een goede (binnen)bak heeft waar ik kan rijden en kan lessen, maar ik weet niet of iemand dat daar heeft, we will see :) ( zal binnenkort wel even een rondje rijden op de fiets daar om eens te kijken of er echt niets is in de buurt ;) )
Verder wel hele goede tips, bedankt! :)

Bumper: Tsjaah, ik wil toch echt eerst vertrouwen opbouwen enzo voordat ik überhaupt weer ga rijden en hem van zijn angst af te helpen ( mocht dit echte angst zijn ), dus njaah, dit is pas iets voor later. toch bedankt! :)

Atalanta: Ik was daar inderdaad al eerder naar aan het kijken ivm een andere arabier-merrie die ik verzorg,
bedankt! :)

4catootje5: bedankt voor de tips!

Ina_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 00:43

Even een update, sorry dat die zo lang op zich liet wachten, ik had het erg druk met school de laatste tijd ( alle leraren willen natuurlijk nog net voor de vakantie een toetrs opgeven! :+ )

Ritchie is op de grond niet bang de zweep, Ik kan hem daar overal mee aaien zonder dat ik een reactie krijg waar ik angst aan op zou kunnen maken ( hij is gewoon nieuwsgierig, snuffelt eraan en pakt hem vast, ook een heel zacht tikje ( zit dan nog geen 10cm tussen het paard en de zweep ), gezwiep in de lucht of een tik op de grond is niet eng ), dus ik denk dat hij er dan gewoon een potje van maakt met de zweep tijdens het rijden. Als ik de zweep ik de lucht steek ( omhoog, niet opeens, maar gewoon rustig ), snuffelt hij er ook rustg aan enzo, niks engs aan verder.

Verder ben ik erover uit dat het niet ligt aan het vertrouwen van hem in mij, aangezien hij dravend en hinnikend op me af komt ( hij stond laatst even in de wei ), en vervolgens kan ik hem overal aaien e.d.. Ik ga alsnog wel grondwerk met hem doen!
Het zou dus wel eens iets medisch kunnen zijn, de reactie is inmiddels wel iets minder heftig geworden, hij zwiept nu alleen nog wat met z'n staart om te laten merken dat hij het niet fijn vindt, geen getrap of gebok meer, de eigenaresse acht dus nog even af of het helemaal wegtrekt.

Overigens heeft de eigenaresse eens gekeken naar NH en parelli, en daar mag ik gewoon mee beginnen :)
Alsnog kan ik niet veel met hem doen met deze sneeuwval enzo, dus verder nog geen inhoudelijke updates..