Hoe vaak per week springen is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Hoe vaak per week springen is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 23:30

Hallo Bokkers,

Ik wil in de toekomst met mijn paard gaan springen, en niet alleen voor fun, ook serieus de wedstrijden in. Mijn zusje dresuur, dus ze zal niet overbelast woren met springen, integendeel. Ik vind denk ik 1 á 2 keer per week acceptabel.

Maar was erg benieuwd hoe Bokt hierover denkt? Wat vinden jullie?

Let op: dit is niet voor mezelf, ben erg benieuwd naar de meningen van jullie, lijkt me toch een interresant discussie onderwerp.
Alvast bedankt voor de reacties! +:)+

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 08:29

ik spring altijd 1 keer in de week en als ik wedstrijd heb is het dus 2x. Maar meer dan 2 x in de week zou ik nietdoen.

marsyl

Re: Hoe vaak per week springen is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 08:31

Twee keer in de week is meer als genoeg. Maar het ligt er wel aan wat je precies doet als je gaat springen.
Kijk, als je twee keer een uur lang springt over hindernissen boven de één meter, dan is twee keer per week wel veel.

Maar je kunt bijvoorbeeld ook een cavaletti in de bak laten staan, zodat je bijvoorbeeld om de dag een aantal keer over dat cavalettitje gaat ;) Dat is niet echt belastend, maar wel goede training ;)

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:23

Zoals hier boven gezegt; ligt eraan hoe hoog je springt en of je echt 1uur achter elkaar alleen maar springt of dat je om de 5 minuten een sprong neemt.
Ik zelf vind dat als je echt hoog wilt komen en tussendoor aan dressuur doet, dat je dan 3x per week kan springen. En dan wel met de wedstrijden erbij. Maar het ligt er ook aan hoe de conditie van je paard is en of hij het aan kan. ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:08

twee keer per week (ik sprong geloof ik 1x) en dan nog wedstrijd op zondag.

Liesyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:10

Ik heb 1x per week springles :D een uurtje

wietske98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:52

ong 1 a 2x per week en in het weekend wedstreid dann ..

xxx

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:54

Ik rij geen wedstrijden, maar spring wel erg graag. Heb 1x in de week springles. Heel af en toe spring ik door de weeks nog wat 'licht' spring werk. (Dus gewoon iets simpels of wat balkjes oid)

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:55

Anoukloves_ schreef:
Zoals hier boven gezegt; ligt eraan hoe hoog je springt en of je echt 1uur achter elkaar alleen maar springt of dat je om de 5 minuten een sprong neemt.
Ik zelf vind dat als je echt hoog wilt komen en tussendoor aan dressuur doet, dat je dan 3x per week kan springen. En dan wel met de wedstrijden erbij. Maar het ligt er ook aan hoe de conditie van je paard is en of hij het aan kan. ;)

wat een bullshit zeg := topruiters springen ook geen 3 keer in de week hoor..

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:57

_danieke_ schreef:
Anoukloves_ schreef:

wat een bullshit zeg := topruiters springen ook geen 3 keer in de week hoor..

Dat vroeg ik me ook af na het lezen van de reacties, hoe vaak springen de top spring ruiters dan? Lijkt mij ook wel bijna elke dag...

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:59

topruiters springen echt weining hoor,

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:00

neee, de meeste gewoon 1x en naar een belangrijke wedstrijd toe vaker. ligt er ook maar net aan wanneer het paard het best voor de wedstrijd is, als je de dag ervoor gereden heb of niet, intensief of niet..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:00

Mijn voorkeur gaat uit naar 1 x per week los en 1x per week met mij erop, in de winter spring ik wel minder.

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:29

Als je goed rijdt op het gebied van de dresuur vind ik 1 keer in de week ofzo, maar als je goed rijdt op het gebied van springen zou ik 2 keer in de week doen denk ik..

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:31

Ik vind persoonlijk 1x in de week springen meer dan genoeg

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:39

Een en ander ligt eraan of het paard in ene leerproces zit, of kán springen. Bij een paard dat kan springen, hoef je het alleen te onderhouden door af en toe een sprongetje te doen en eens wat hindernissen achteralkaar te rijden (1 hindernis oefenen is geen goed voorbereiding op wedstrijden).
Bij een paard dat nog nooit of niet vaak/goed heeft gesprongen, doe je wel ander werk als balkjes en cavaletti lopen, lage in-uitjes springen en wennen aan vetrschillende types hindernissen. Dat hoeft niet hoog en kan bij wijze van spreke dagelijks, als je maar niet je paard in het zweet werkt.
Dressuur oefenen kan ook zwaar zijn afhankelijk van wat je vraagt en hoeveel daarvan! Zo moet je het bij springen ook zien. Hoe moeilijker, hoe minder vragen.
Een en ander combineren houdt je paard lekker fris en graag. Dus een onverwacht sprongetje tussen de dressuuroefeningen door (hier ook al eerder voorgesteld) of tijdens een buitenrit wat te springen zoeken.
Waar het om gaat is dat ze er lol in moeten blijven houden. Als je te veel zware oefeningen herhaald, verliezen ze de zin vaak en vraag je ook veel van het lichaam, zodat slijtage eerder optreed....(ook bij dressuur!)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:45

_danieke_ schreef:
neee, de meeste gewoon 1x en naar een belangrijke wedstrijd toe vaker. ligt er ook maar net aan wanneer het paard het best voor de wedstrijd is, als je de dag ervoor gereden heb of niet, intensief of niet..

(Top) ruiters springen zeker wel vaker dan 1x in de week. ;)
Was het maar zo gemakkelijk; 1x voor een belangrijke wedstrijd trainen :D
Nee hoor.. is wel even iets andere koek. :n

Met de 4 jarige merrie die ik rij, spring ik 2 a 3 keer in de week. 1 keer daarvan
is een les, en zullen de hindernissen dus ook wat hoger opgebouwd worden.
De andere 2 keren spring ik thuis, en dan vaak gewoon paar keer kruisje en/of
wat balken/cavaletti galoperen.

lepinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:47

ik spring alleen als ik wedstrijd heb dus om de week. en de rest rij ik dressuur

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:49

Melanie_B, Daar gaat het hem juist om, het is niet zo dat een wedstrijdruiter maar dagelijks parcoursen aan het oefenen is of maar steeds hoger bouwt elke dag. Je onderhoud het werk en eens in de week of zo ga je eens echt bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:55

Lusitana schreef:
Melanie_B, Daar gaat het hem juist om, het is niet zo dat een wedstrijdruiter maar dagelijks parcoursen aan het oefenen is of maar steeds hoger bouwt elke dag. Je onderhoud het werk en eens in de week of zo ga je eens echt bouwen.

De gemiddelde 160 ruiter komt op een normale dag niet eens boven de 1 meter :)
Techniek is the goal, hoog springen komt of nooit, of met de tijd, maar niet door continu hoog te springen.

JustyMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:47

Ligt eraan wat je wil bereiken. Ik ha een ruin (1.74) die totaal niet braaf was als ik m te lang dressuurmatig oppakte. Om m toch aan het werk te houden sprong ik m soms wel 5 dagen in de week. Maar dat waren kleine huppeltjes van 40 cm. Soms een keer een lijntje, soms een enkel kruisje. Gewoon in het dressuur werk. 5 sprongetjes per uur.
Zodra ik voelde dat ie in de staak zou gaan, pakte ik een oefening met daar in een baby sprongetje. Gewoon om m even af te leiden. Na een maand of twee werd ie steeds braver. Echt springen, deed ik een in de week in de springles. En een extra lesje van een half uurtje soms voor concours aan.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:33

Asyaa schreef:
De gemiddelde 160 ruiter komt op een normale dag niet eens boven de 1 meter :)
Techniek is the goal, hoog springen komt of nooit, of met de tijd, maar niet door continu hoog te springen.
:j Helemaal mee eens. En omdat je die techniek ook prima kunt oefenen zonder daadwerkelijke hindernis kun je elke dag wel met 'springtraining' bezig zijn. Sowieso blijft dressuur de basis, maar je kunt ook met balken werken, verkorten en verlengen van de passen tussen een bepaalde afstand. En als je dan écht wil springen, kun je dat zelfs oefenen op een hindernisje op struikelhoogte.

Omdat het dus niet altijd hoog hoeft (liever niet zelfs) kun je echt wel vaker gaan springen dan 1x in de week. Als je het goed opbouwt, weet waar je mee bezig bent en echt gericht aan het trainen bent en aan de techniek werkt, zou je in principe elke dag een sprongetje kunnen nemen. Of het zo leuk blijft voor jullie beiden is een tweede natuurlijk :+

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:46

Ik vind 2x in de week het maximum.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 12:55

Ik ben dus een echte springruiter, paard is zelf springgefokt en vind springen helemaal het einde. Heeft bij de vorige eigenaar M gesprongen (wedstrijd)

Ik rij nu eigenlijk alleen nog dressuur omdat ik een nog een beetje angstig ben, maar wil hier graag overheen komen. Lammert Haanstra komt bij ons 1 keer in de maand springles geven, dan leren we ook vanalles over een parcours bouwen, hoeveel meter er tussen moet etc.

En de bedoeling is (voor mij dan) om springwedtrijden te gaan rijden, daarnaast mischien nog wat dressuur maar dit is niet echt mijn favoriet (blijf dit wel veel rijden natuurlijk). Mijn zusje wilt ook dressuur, beide eigenlijk.

Ik ga ook zeker niet hog beginnen want ben nogal bang geworden na de laatste keer dat ik gesprongen heb en moet het vertouwen hierin weer terug krijgen. Heb tevens ook een instructrice die zowel dressuurmatig als springmatig les geeft.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:50

Als je zelf nog moet leren springen lijkt me 1 x week echt niet genoeg. Maar om te leren hoef je echt niet hoog te springen. Ook op een kruisje of grondbalken kun je je oog ontwikkelen. Dus zet met je gewone rijden ook een hindernisje of wat balken neer om overheen te galopperen, dan kun je toch heel veel leren zonder je paard te overbelasten.

Verder lijkt het me slim om 1 of 2 x week wat hoger te gaan, liefst met begeleiding, je moet namelijk ook lef ontwikkelen om dadelijk een parcours rond te gaan.