Radetzky's eerste sprongetje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobel1

Radetzky's eerste sprongetje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 16:36

Oke, we gaan wat hard,maar het eerste sprongetje is een feit *\o/*
Voordat de paarden (nou ja, 2 van de paarden) naar Nederland verhuist zijn hebben we eigenlijk altijd lekker buiten met ze gereden dus alles was erg spannend.
Ondanks dat het hard gaat en hij zich druk maakt ben ik wel erg trots op Detje dat hij het zomaar gedaan heeft!

Verdere info: Radetzky is een elf jarige ruin die eigenlijk altijd recreatief bosgehobbelt heeft en sinds een paar weken in Nederland op een pensionstal staat met binnenbak.
Tempowisselingen werken we aan, gezien hij zich in de bak nog wel eens enorm op kan winden en maar door wilt gaan,oefenen we dit voornamelijk op buitenritten.

Normaliter wordt hij altijd met bitloos hoofdstel gereden en nu er sinds lange tijd weer een trensje inhangt is hij erg ermee aan het spelen,zit zijn tong alle kanten op te gooien en is in het bit aan het "happen".
Hij wordt met een zacht teugeltje gereden,maar mij viel het op de video's op dat door zijn happen het net lijkt alsof hij enorm in zijn mond getrokken wordt (wat dus niet zo is :o ).

Afbeelding

Commentaar en adviezen zijn altijd welkom,maar hou het wel vriendelijk...het paard moet nu voor het eerst van zijn leven "serieus" in de bak werken ;)

MaritB

Re: Radetzky's eerste sprongetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 18:28

ik vind het jammer dat het paard, van alles ineens moet doen.. waarom ineens springen met bit? hij is gewend bitloos.. en springen is ook nieuw in een binnenbak.. waarom dan niet bitloos springen? dan zijn er niet zoveel nieuwe dingen waar het paard aan moet wennen..

en even belangstelling: vanwaar de keuze om het paard nu op een pension stal te zetten?

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 18:47

Hij is een bit gewent hoor ;-), maar dat wordt niet altijd gebruikt.
Springen was helemaal nieuw, soms buiten over een boomstammetje,maar meer niet.
De bak is hij nu al aardig gewent en het sprongetje stond er dus ik wilde het gewoon eens proberen.
Er is geen enkele dwang uitgeoefend,wanneer hij het eng gevonden had dan hadden we het niet verder uitgeprobeert.

Ik doe in Nederland de Orun instructeurs cursus,vandaar dat ik nu om de week in Nederland zit en twee paarden meegenomen heb.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:03

oke.. dan heb ik niets gezegd :P

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:09

hou je benen op een lijn hoofd - heup - hakken.
blijf naar de sprong recht op zitten.
en het lijkt heel erg dat ze ontzettend vliegt in de draf. weet of dat zo iets maar op filmpje lijkt dat wel heel erg zo.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:38

Is het een gangenpaard??
(ik kan in je tekst en profiel niet vinden wat voor paard het is :o )
Na de 2e sprong heb je na de galop en voor de stap een stuk (van wat ik kan zien) een tölt (of iig de beenzetting van een töltachtige).

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 19:40

Delidema schreef:
hou je benen op een lijn hoofd - heup - hakken.
blijf naar de sprong recht op zitten.
en het lijkt heel erg dat ze ontzettend vliegt in de draf. weet of dat zo iets maar op filmpje lijkt dat wel heel erg zo.

Klopt, hij racede er op af :+ .
Hard draven is zijn favoriete gang, we zijn al druk bezig dit gecontroleerder te maken en dmv zithulpen en veel (heeeeel veel) overgangen te rijden.
Normaliter wacht ik netjes de sprong af voordat ik in verlichte zit ga zitten (heb in een ver,VER verleden op Z niveau gesprongen), maar omdat Detzky nog wel eens eerder af wilde zetten en hem vooral niet de eerste keer in de weg wilde zitten ging ik al wat eerder vooruit.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:44

Leuk! :D Ik vind alleen dat je niet zo mooi zit gezien je je benen enorm vooruit drukt heupen en hakken moeten op een lijn zitten en dat is hier echt niet het geval, hier zou ik nog veel op gaan oefenen! Verder leuk dat het paard het zo leuk op pakt! Veel succes verder! :D

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 20:02

Succubi schreef:
Is het een gangenpaard??
(ik kan in je tekst en profiel niet vinden wat voor paard het is :o )
Na de 2e sprong heb je na de galop en voor de stap een stuk (van wat ik kan zien) een tölt (of iig de beenzetting van een töltachtige).

Klopt! het is een draver die na 102 koersen met pensioen mocht! Hij heeft nog wel eens de neiging op achter te gaan "tolten" en voor normaal te draven.

LoveLoes schreef:
Leuk! :D Ik vind alleen dat je niet zo mooi zit gezien je je benen enorm vooruit drukt heupen en hakken moeten op een lijn zitten en dat is hier echt niet het geval, hier zou ik nog veel op gaan oefenen! Verder leuk dat het paard het zo leuk op pakt! Veel succes verder! :D

Je hebt gelijk, hier moet ik ook aan werken! Ik merk nu hoeveel impact een aantal jaar geen les en lekker op je gemakje rijden op je houding heeft.
Volgende week wil ik, nu de paarden wat meer aan de bak en alles gewent zijn, ook rustig aan wat lessen gaan nemen en mijn oude,nette houding weer terug vinden :7

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:02

Pfieuw, dacht al dat ik gek was :')

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 20:25

Succubi schreef:
Pfieuw, dacht al dat ik gek was :')

Op de pensionstal vonden ze hem niet op een draver lijken...tot hij ineens vanuit het niets ging tolten door de bak :')

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:57

Sorry, maar volgens mij heeft jouw paard nog geen goede balans. Hij gaat helemaal hangen in de bocht en het lijkt alsof ik hem zie "zoeken" tijdens het rijden. Als dit zo is vind ik het persoonlijk nog niet zo slim om met hem te gaan springen. Eerst balkjes lopen enz.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 21:45

Met zijn balans is in mijn ogen weinig mis.
Hij vindt alleen springen erg leuk en wil dan telkens harder en harder ergo het hangen in de bocht ;) ,we zijn hier al druk mee bezig dmv tempowisselingen, overgangen maken ed.
Balkjes kan hij (nu) makkelijk lopen en dat doen we ook vrij vaak om hem wat ruimer te laten lopen en een regelmatig tempo te laten behouden.