Paard verzet zich tegen bit, waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Paard verzet zich tegen bit, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 01:13

Dit is iets van zowel het rijden, als het longeren als bij het optuigen.
Hij begint met het optuigen al te knagen en met zijn tong te wiebelen, en met het werken zijn het kleine dingen waar ik het aan merk (af en toe schudden met het hoofd, staart zwiepen etc.).

Nu heeft hij z'n goudkleurig? dubbelgebroken bitje die qua dikte netjes in zijn mond past, en het gaat ook niet om een jong paard die nog moet wennen aan het bit (12).
Zijn tanden zijn 1,5 maand geleden nog nagekeken.

Nu rij ik hem over het algemeen ook gewoon bitloos en dan is er ook geen probleem/verzet, maargoed ik wil ook wel graag dressuurwedstrijden gaan rijden.
Daarom ben ik toch wel benieuwd naar andere inzichten, waar zou ik nog meer aan kunnen denken? Mis ik niet iets?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 01:17

Wanneer ik tong, schudden en staart hoor denk ik aan een paard dat enorm scheef is, spierpijn, vastzit of blokkades heeft.

Ik denk dat je goed doet aan een osteopaat of masseur.

edit:
Noor Tanger/ Mindfield op bokt heeft pas een paard getraind die altijd zijn tong eruit hing tijdens het rijden. Na goede training was dit over.
Losmaken van spieren moet dus ook kunnen helpen een masseur of osteo kan jou vertellen waar de "probleem" gebieden zitten zodat je weet wat je kan trainen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 01:30

doei schreef:
Wanneer ik tong, schudden en staart hoor denk ik aan een paard dat enorm scheef is, spierpijn, vastzit of blokkades heeft.

Ik denk dat je goed doet aan een osteopaat of masseur.

edit:
Noor Tanger/ Mindfield op bokt heeft pas een paard getraind die altijd zijn tong eruit hing tijdens het rijden. Na goede training was dit over.
Losmaken van spieren moet dus ook kunnen helpen een masseur of osteo kan jou vertellen waar de "probleem" gebieden zitten zodat je weet wat je kan trainen.

Dat kan best wat je zegt, hij is nog tamelijk onbespierd en het zal me niks verbazen als hij ook scheef is :j
Alleen begrijp ik niet waarom het zonder bit niet gebeurt?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 01:34

Er moet inderdaad een verklaring zijn dat hij het zonder bit niet doet.

Vraag je minder zonder bit?
Misschien vraag je/ bereik je met bit meer stelling als zonder. En net dat ene kleine stukje meer kan je paard gaan voelen...
Rij je met bit hoger ingesteld? En zonder bit langer en lager?

Kan het misschien daarmee te maken hebben?
Misschien is een keer een filmpje met en zonder bit laten maken zodat je het verschil kan opsporen...
En de precieze momenten kan vastleggen wanneer het paard dit doet, zo kom je zelf ook al een eind om te kijken waar het lichamelijk vandaan kan komen.

SEENIHC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 01:42

Ze zegt net dat wanneer ze bitloos rijd geen problemen had.

Als het al met optuigen gebeurt heeft hij niet zo'n goede ervaring gehad met het bit. Weet niet hoelang je het paard al hebt? 1e,2e,3e eigenaar ofzo bent?

Kan zijn dat er veel in zijn mondje is getrokken en dus een hekel heeft gekregen aan het bit.

Misschien is het handig als je een zachter bitje koopt. Een kunststof bitje of rubberbitje ligt wat fijner.

Heb het ook voor mijn paard nodig gehad toen ik haar net had. Ze werd altijd heel hard in de mond getrokken en ik heb er dus een kunstofbitje in gehad, het probleem is niet per direct over maar ze kan dmv dat bitje, je handen weer vertrouwen zonder al te veel stress. Ze associeerde dat bitje namelijk met die 'trek in de bek kneus' Het bitje is ook licht en ligt gewoon lekker in de mond voor het paard.

Heb er nu weer een dubbelgebroken watertrens in zitten en heb nergens last meer van!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 18:25

Je zegt 1,5 maand geleden dat de tanden zijn nagekeken. Is er ook wat aan gedaan? Of alleen gekeken?

Kan zijn dat ze pijn in haar mond had en bit standaard met pijn associeert.

Proberen goede hulp te zoeken in de vorm van instructie die je kan helpen om met een vriendelijke meegevende hand te rijden en je paard daarmee het vertrouwen te geven dat het bit niet eng is en geen pijn doet.

funnyhorses

Re: Paard verzet zich tegen bit, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 18:28

Je kunt met je vingers eens over de lagen in de mond voelen.
Als je daar putjes/bultjes voelt dan kan het zijn dat ie dus pijn heeft in de mond.
Zijn de lagen mooi glad en onbeschadigd dan denk ik ook dat het eens goed is om een therapeut erbij te halen.
Maar omdat je schrijft dat er met bitloos niks aan de hand is denk ik dat je eens goed naar de lagen in de mond moet kijken.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:33

Mijn pony is ook altijd heel onrustig in haar hoofd,
kan dit zijn dat het ook aan het bit ligt?
Ik heb een enkelgebroken bit, een zilverkleurige,
Vooral buiten als ze iets spannend vind gaat ze eerst kijken en dan met haar hoofd schudden, weet iemand waar dat aan ligt?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:42

Het kan komen door een onrustige hand, met bitloos is de drukverdeling veel meer verspreid over groot oppervlak. Bit geeft meer piekbelasting op de lagen. Maar als ik het zo lees, denk ik meer aan rugproblemen. Misschien dat bitloos dat wat meer camoufleert, door meer ontspannen rijmethode. Bij sommige paarden geeft bit meer stress en dat ze gespannen lopen, bitloos geeft vaak meer en sneller ontspanning.

Kijk anders eens op site van mijn onderschrift (ook voor Kim)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 15:28

Nou ik heb nu een ongebroken appeltrens gekocht voor hem, en gisteren schuimde hij zowaar (dit heb ik nog nooit eerder gezien bij hem).
Hij had het nieuwe bit in en normaal gesproken duurt het een tijdje voordat hij ontspant, nu was het gewoon meteen goed.
Hij is nog wel ietsjes bezig met het 'knagen' waar ik het over had, maar ik heb het idee dat het stukken minder is.
Ik denk nu inderdaad dat hij een slechte ervaring heeft met het bit en mogelijk daarom knaagt, en dat dit bit met appelsmaak hier bij gaat helpen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:31

Je mag tegenwoordig ook bitloos dressuur starten, dit gaat echter tot L.
Waarom ben je gestart met bitloos, het belang daarvan zou ik voorop stellen, naast het belang van je paard wat aangeeft dat hij het niet fijn vindt om het bit in te hebben.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:41

Pentax schreef:
Nou ik heb nu een ongebroken appeltrens gekocht voor hem, en gisteren schuimde hij zowaar (dit heb ik nog nooit eerder gezien bij hem).
Hij had het nieuwe bit in en normaal gesproken duurt het een tijdje voordat hij ontspant, nu was het gewoon meteen goed.
Hij is nog wel ietsjes bezig met het 'knagen' waar ik het over had, maar ik heb het idee dat het stukken minder is.
Ik denk nu inderdaad dat hij een slechte ervaring heeft met het bit en mogelijk daarom knaagt, en dat dit bit met appelsmaak hier bij gaat helpen.

Ik weet niet precies wat je met 'knagen' bedoeld, maar knabbelen op het bitje is niet slecht hoor!