bit vast pakken in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leonieMol

bit vast pakken in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 18:28

Ik heb een probleempje met mn Fries.
Is een heerlijk paard, kan er eigenlijk alles mee.
Alleen hij heeft 1 nadeel. Zodra ik in duin/strand/bos in galop gaat, gaat het eerst heel netjes en beheerst
dan inene pakt hij het bit en knalt ie weg en ben ik totaal stuurloos... En meneer gaat een kant op wat hij wil
en dat is op strand zo snel mogelijk van strand af!! Hij vindt dat dus niets!
Het probleem is dat ik een soort reuma in mn handen heb en geen kracht heb om m een ruk te geven!
Dus was benieuwd of iemand nog tips heeft voor dit soort problemen!?

Groetjes

GraceZarif

Re: bit vast pakken in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:00

er staan meerdere van dit soort problemen met veel tips. om kort te gaan: ik had dit probleem vroeger ook (ex renpaard ging enorm op het bit hangen) maar ben bitloos gaan rijden en meneer kan niet het bit dus niet meer pakken!

SEENIHC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:47

Ga met een deskundige en verantwoorde gebruiker van een slofteugel praten over de slofteugel en of hij/zij het je kan leren.

Ga niet zomaar zelf met de slofteugel klooien! Dan maak je meer kapot dan je lief is.

Slofteugels kunnen erg veel hulp en veiligheid bieden bij dit soort paarden op een buitenrit.

Succes

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:49

Professionele hulp erbij halen. Ik zou zelf (als oer reactie) een ruk in z'n mond geven om proberen zo controle weer terug te krijgen, maar kan nou niet zeggen dat dat de oplossing is. Ik volg dit even.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:57

Ik volg dit even, heb ook een paard met dit lastige gedrag.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:04

Ik ben anti-slof. Mijn paard kon ook stuurloos worden op het zand in de bossen bij Drunen. Mijn oplossing? Een simpele martingaal. Dan kan ie zijn bol niet zo hoog gooien, waardoor jij makkelijker controle kan houden. Eigenlijk zou je iemand zonder reuma moeten vragen om dit op te pakken. Als je paard een paar keer flink de wacht aangezegd krijgt op het goede moment, leert hij dat zijn gedrag niet gewenst is. In jouw geval heeft hij nu een paar keer succes geboekt.

Je kan je ook afvragen waarom ie het doet? Mijn paard ging er ook regelmatig van tussen, tot ik zijn zadel heb laten aanpassen. Dat bleek niet helemaal prettig te liggen op zijn rug. Eigenlijk liep hij weg voor de pijn. De martingaal is nu nog zuiver psychisch voor mezelf. Vooral als het even geleden is, is Sam zo blij om in het bos te zijn, dan heb ik hem nodig bij het opstijgen. Hij zou dan het liefst meteen vertrekken en vergeet dan dat het vrouwtje er nog op moet. Mijn bekken is instabiel, dus ik ben niet zo lenig meer. Verder is ie braaf nu hoor.