enorm veel impuls verlies

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

enorm veel impuls verlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 21:34

dit is een heel groot punt voor mij,
ik ben gauw bang dat ik de controle kwijt raakt waardoor ik hem graag klein en traag houd, dit lukte me voorheen nooit ik heb namelijk echt een crossbeest maar nu lukt het me aardig, alleen dit is nauurlijk alles behalve goed, het gaat nu zelfs al bijna automatisch, vooral met doorzitten, dan raak ik hem kwijt of dat gevoel heb ik en dan houd ik hem zo klein, ook met wijken omdat hij in 't verleden vaak een sprintje wi trekken met zoiets of gaat steigeren. ook omdat ik het moeilijk vind om doortezitten verzwak ik in tempo :Y) maar vooral nu ik L2 rij en de gehele proef vrijwel doorzitten is word dit nog erg lastig.....
bokkers tips?

pukhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:43

ik heb dit probleem ook een beetje ga het volgen :D

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:47

Heel veel overgangen en oefeningen rijden, jezelf en je paard scherp houden.
Niet een rondje te weinig rondrijden.
En zelf, om het ritme hetzelfde te houden, eventueel tellen.

GRANDEUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:42

Zoals hierboven al gezegd veel overgangen rijden, maar vooral zorgen
dat ze van jou zijn en niet van je paard. Rijd vooral korte stukjes naar voren,
zodat je hiermee keert omgaan en dat uitbouwen. Zorg ook dat je paard goed
over de rus loopt, dat maakt blijven zitten ook makkelijker, ontspanning is hierbij
natuurlijk heel belangrijk.

SEENIHC

Re: enorm veel impuls verlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:42

Ik sluit me ook aan bij de mening van hierboven.
Maar heb wel een aanvulling:

Ik neem aan dat je een intructeur hebt? Waarom wissel je de les dan niet een keer af met alleen het focussen op het zitten? Bijv dat je intructeur je paard aan de longe heeft met bijzetteugels aan het zadel zodat je dat gevoel rustig kan leren aanvoelen? Doorzitten vind je waarschijnlijk moeilijk doordat je paard zo'n crossbeest is en jij bang/bezig bent met dat hij hard gaat. Als je daar teveel mee bezig bent, ben je dus ook de ontspanning in je eigen lichaam kwijt.

Adem je wel goed tijdens het doorzitten? Sommige mensen houden steeds hun adem in waardoor ze gaan verkrampen en stuiteren.

Succes ermee :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 18:28

bedankt allemaal
ja ik heb les! :j

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:28

Impuls is de door de ruiter opgewekte en volkome beheerste drang naar voren.
Je geeft zelf aan dat je je paard erg klein en traag houdt.
Dus weer terug naar impuls zal voor jou erg tegen je gevoel ingaan.

Het is vaak lastig om niet elke pas te gaan drijven als je weer voorwaarts wilt gaan rijden.

Ik zou beginnen met je eigen zelfvertrouwen. Zodra je vertrouwen hebt dat je je paard op elk moment weer stil kunt zetten dan pas naar voren gaan rijden. Anders ga je alsnog automatisch afremmen.

Zodra je zelf weer het vertrouwen hebt beginnen met rustig opschakelen en zorgen dat je niet blijft drijven. Valt hij terug dan flink bijdrijven en je been er weer af houden.

Dat uitbouwen en dan heb je met een paar weken is hij mooi voorwaarts.

janssen6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:18

hoi ik ben het met hier boven helemaal mee eens.
Ik rij veel verschillende paarden van zadelmak tot zz-licht
dus daar kom je dat werk ook wel eens tegen . veel overgangen rijden en zelf vertrouwen

groetjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:24

Dat jij die beweging liever wat kleiner hebt met doorzitten is in principe (voor nu en voor in de training) niet zo'n probleem, mits 'ie maar niet traag wordt zoals je beschrijft. Probeer dit aan te pakken door kleine stukjes door te zitten en de draf klein te houden, maar daar vrij snel weer vlot uit te rijden en daarbij weer te gaan lichtrijden, waarna je weer terug kunt rijden en kunt gaan zitten. Werk die stukjes gewoon steeds iets verder uit. Blijf in eerste instantie een paar passen langer zitten als je weer uit dat kleine tempo vertrekt voor je gaat lichtrijden, en ga eens iets eerder zitten voor je weer terug gaat rijden. Ook tijdens de stukjes 'grotere' draf kun je best eens een paar pasjes gaan zitten en dan weer gaan lichtrijden.
Op die manier vergroot je je gevoel voor balans tijdens het doorzitten wat weer meer vertrouwen geeft, en geef je je paard en jezelf misschien wat meer vertrouwen dat het ook met iets meer ruimte en wat grotere gangen ook gewoon goed en gecontroleerd blijft gaan.
Geen onlogisch probleem overigens hoor, als 'ie vroeger goed kon ontploffen. En dit gaat ook wel weer wennen, dus het komt wel goed :j

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:22

Tempowisselingen zowel naar voren als terug, zodat je controle krijgt in alle tempi. Naar voren vooral korte stukjes en weer opvangen, voor je eigen vertrouwen.
Je schrijft dat je moeite hebt met doorzitten. Heb je ook het gevoel dat je paard spanning krijgt als jij gaat doorzitten waardoor je nog lastiger kunt zitten? Probeer ook korte stukjes door te zitten zodat je de ontspanning bij je paard houdt, en na een paar passen als er weer spanning ontstaat ga je weer lichtrijden en werk je weer naar ontspanning. Probeer hetzelfde ritme en snelheid te houden bij het doorzitten en lichtrijden. Succes!